A jelenlegi nehéz helyzetben egyre több vállalkozót látok, hogy a cégét futólépésben online térbe helyezi át. A trénerek online képzéseket csinálnak (még a boxedzők is), a szolgáltatók Zoom-on keresztül segítenek, de még a termékgyártók is sokan a webshopoktól várják a túlélést. Ennek megfelelően sokan egyik napról a másikra azzal találják szembe magukat, hogy a weboldalukat el kell készítettni egy fejlesztővel. Ki legyen az? Ha valaki weboldal fejlesztőt alkalmaz, akkor általában automatikusan projektmenedzserré válik. Ez az írás egy leporolt checklistát mutat be 2020-ra aktualizálva. A célja, hogy a megfelelő embert válaszd a feladatra. Ezzel időt, pénzt és immunrendszert megkímélő stresszt is megspórolsz. Ez pedig már projektmenedzsment a javából.
7 pontos checklista a jó webfejlesztő kiválasztásához
1. A weboldal ára
Már tudod az árat mielőtt a jövendőbeli webfejlesztő jelölted a tervedről, céljaidról, ideális ügyfeleidről érdeklődött volna? Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy kétemeletes, három hálószobás házat szeretnék. Az építész, aki szemrebbenés nélkül rávágva megtudja mondani, hogy mennyi az ára ennek, ott valami nincs rendben. Vagy a minőségben, vagy az elkészülés idejében vagy a költségben lesz komoly meglepetés. Leginkább viszont mindegyikben. Amennyiben a weboldal több egy szimpla bemutatkozó honlapnál (vagyis, mint egy brosúra a cégedről), akkor már stratégia is kell hozzá, hogy hogyan fogja az üzleti célokat elérni. Ekkor pedig már az árkérdés nem lesz egyszerű, hiszen egy kiló kenyér ára sem zsámolható ki lézerpontosan a liszt aktuális árából. Inkább nagyságrendeket lehet megadni, erről itt található egy átfogó cikk: https://www.moonshot.hu/alapok/a-weboldal-inditas-ara/2. Projektvezető
Van-e tapasztalt projektvezető a weboldal készítéshez a weboldal készítő térfelén? Ha nincs, akkor csináld azt, mint Tom Hanks a második Oscar díjas filmje második felében és meg se állj. Egy jó projektvezető az olyan zsákutáckat tudja neked megspórolni, amik elkerülésével egy csomó saját időt és pénzt megspórolsz, az meg most különösen drága lecke lehet. Itt nem jó az „ami nem öl meg, az megerősít” mantra, menj a biztosra. Hab a tortán, hogy egy harcedzett projektvezető belelát az üzleti oldalba is és proaktív módon látja, hogy mi kell neked a „Rólunk” és „Kapcsolat” oldalon túlmenően is.3. Projektmenedzsment szoftver
Van-e olyan projektmenedzsment rendszer, ahol a haladást látod, az igényeid mindig láthatóan kezelve lesznek? Ha nincs, akkor egy olyan informatikai céggel van dolgod, aki maga sem használ hatékonyan informatikát. Ez olyan, mint time menedzsment tréner, aki elkésik a képzésről. Elképesztő sok idő tud elmenni a levelezés és telefonos kommunikáció összefésülésével, hogy az ügyfél éppen mire gondolt, melyik kép az aktuális kedvence és a blogbejegyzés zárógondolatánál melyik csattanót preferálja épp. Egy projektmenedzsment szoftver bevezetése gyors és egyszerű is lehet, ha tudod, hogy hova nyúlj. Ezzel mindenki tudni fogja, hogy mi az aktuális feladata és „ki?”, „meddig?” és „mit?” kell, hogy elvégezzen. Bónusz, hogy jól is lehet priorizálni egy ilyen rendszer segítségével.4. Drótváz terv
A projektvezető ajánl-e úgynevezett drótváz (wireframe) rendszeres weboldal megtekintést, amivel gyorsan megnézheted a tervezett végeredményt? Egy ilyen rendszerrel rövid idő alatt azonnal kézzelfogható lesz, hogy milyen irányba megy majd a fejlesztés. Olyan ez, mint az alaprajz az építészeknél. Enélkül vagy sablonmegoldást kapsz, vagy nagyon sok felesleges verzió lehetséges a weboldalból, mire az irány elkezd arra hasonlítani, amit szeretnél. Ha a „look and feel” rendben (kb. tetszik az irány és a kinézet az ügyfélnek), akkor már lehet gyorsan haladni, de ez a beugró. A gyorsaság a bajnokok reggelije a weboldal projektmenedzsment szempontjából. Gyors indulás és sok fürge, apró változtatás adja a sikert.5. Csináld magad szerkesztő
Kapsz-e tartalom feltöltésére tartalomkezelő rendszert, amivel magad változtathatod meg a weboldalon levő képeket és szövegeket? Ha nem, akkor teljesen a fejlesztőhöz leszel kötve és mindenért őt kell majd nyaggatnod. Három lehetőség van: a.) a fejlesztő, aki meg ilyenekkel tölti az idejét a mai munkaerőpiaci helyzet mellett, az még nem egy kipróbált fejlesztő vagy a kontrolling nem az erőssége. b.) a fejlesztő megunja és nem fogod elérni. Neked egyik sem jó. Vagy c.) megütötted a főnyereményt és a fejlesztő annyira beleszeretett a projektedbe, hogy bármit félredob a kedvedért. Azonban a borítékolható forgatókönyv szerint a fejlesztő egyszer csak úgy fogja gondolni, ha sok apró feltöltési feladatot adsz neki, hogy the „show must go on” és egyre nehezebben lesz elérhető. A megoldás egyszerű, kérj egy szerkesztőt, amivel az apró változtatásokat el tudod végezni.6. Weboldal Szerződés
Kapsz-e előzetesen profi szerződést véleményezésre, amelyben benne vannak a költségek, azok jellege és az elszámolás pontos menete? (fix ár +- 20% és a folyamatos éves költségek, mint a domain, hosting, egyéb eszközök, rendelkezésre állás). Ha nem, akkor valaki valószínűleg szabadidejében bütykölget és semmi sem véd attól, hogyha szorul a hurok, akkor eltűnjön. Nem is beszélve arról, hogy a weboldal üzemeltetés részéről is rendelkezni kell. Ez kritikus pont Magyarországon az esetek 90%-ában. További infók erről itt: https://www.moonshot.hu/alapok/weboldal-uzemeltetes-utikalauz/7. Egyedi megoldás vészvillogó
A fejlesztő anélkül, hogy tökéletesen meghallgatta volna az igényeidet és egy teljesen egyedi megoldást ajánl? Ekkor már nem elég futni, hanem már mászni, ereszkedni vagy repülni kell, hogyha a távolság nem is, de legalább a szintkülönbség megvédjen a felesleges lehúzástól. Nézzünk két alapvető webes bölcsességet:„A weboldal annyira jó, mint a cél, amit elér.” „A weboldalnál nem a kód műszaki zsenialitása ad el, hanem a szöveg”.Nem azt mondom, hogy tetováld magadra ezeket, de ments el, mint alapelveket. A weboldal látogatók okkal vannak a weboldalon, azonban (a műszaki kiváncsiságtól égő informatikusokat kivéve) nem a műszaki háttér érdekli őket. Ezért a cél határozza meg a weboldalt, sokszor elég egy weboldal szerkesztővel létrehozott landing page, vagy egy tartalomkezelőre épülő weboldal, nem kell a műszaki bravúrok sorának teljes felvonultatása.