Weboldal bevétel kalkuláció bevezetés
Egy weboldal indítás vagy megújítás projektnél mindig felmerül a kérdés, hogy milyen haszna van gazdasági értelemben egy új weblapnak. Ez a cég páncélszekrényét árgus szemekkel őrző gazdasági részleget különösképpen érdekelni fogja. A weboldal árbevétel számításánál csak a közvetlenül a weboldalnak tulajdonítható árbevételt fogom figyelembe venni. A márkaerősítő hatása, a kollégák idejének megspórolása és az egyéb járulékos pozitív hatások forintosítása nagyon nehezen számítható. Emellett, itt csak a legkellemesebb, organikus elérésről beszélünk. Az organikus elérés, amikor ingyen jön a látogató a weboldalra, mert még nincs egy raklap pénzünk a különböző reklámokra. Két példát is bemutatok, amelyek közül egyik sem webshop, ahol a bevétel számítását úgyis jobbnál-jobb statisztikák segítik.
A szolgáltatás hozzáadott értéke nehezen számolható a legtöbb iparágban
5 éve egy kiváló trénercég kötelékében elkezdtem az egyik régi szenvedélyemnek hódolva prezentációs tréningeket tartani. Nagyon foglalkoztatott annak a gondolata, hogy vajon egy prezentációs tréninggel az ügyfél gazdasági szempontból mennyit profitál. Meg is kérdeztem a tréningcég tulajdonosát, aki annyit válaszolt, hogy nagyszerű lenne egy ilyen mutató valóban. Sajnos azonban a prezentációs tréning megtérülése kollégákra és a munkájukra nem adható meg. Azóta is minden projektnél érdekel, hogy az mennyit hoz a konyhára.
A cég értékesítésének növelése egy tréninggel olyan, mint az izomtömegnövelés az edzőteremben. Nem mondható meg pontosan, hogy a kétóránkénti étkezés, a napi 8 óra alvás plusz szieszta kombó, a táplálékkiegészítők vagy a kemény edzés milyen mértékben járultak hozzá a strand T-800-as terminátora cím elnyeréséhez, de valószínűleg mindegyik tényező szerepet játszott benne.
A jó hír, hogy a weboldal indításnál az árbevétel növelés hatás legtöbb része kiszámítható, amennyiben az adatokat mérjük. 2 dolgot kell látnunk ehhez:
- Honlap látogatóinak száma: azaz mennyi látogató téved a weboldalunkra
- Weboldal vevői konverzió: ezekből a látogatókból hány százalékban lesz vásárló
Mit hoz a weboldal a konyhára?
Néhány gyakorlati példával lesz megvilágítva, hogy hogyan is kaphatóak meg a weboldal bevételi számok.
Esettanulmány #1: A villanyszerelés Apple-je kilép a fényre
Egy új családi házak részére villanyszerelési szolgáltatásokat kínáló és az Apple letisztultságát megcélzó cég weboldalt indít a www.nem-raz-a-haz.hu (fiktív név, de szerintem majd több szakmabeli beleszeret) szemléletes domain címen. Mivel hasznos útmutatóik vannak, a weboldal készítőjük ügyes keresőoptimalizálásban és nemutolsósorban a cég valami újat kínál, így az indulást követő 3 hónapban 300 egyedi látogatója van a honlapnak.
A honlapon keresztül viszonylag egyszerű mérni a konverziót és az ezzel kapcsolatos árbevételt is, hiszen nagyon átlátható és egyszerű az árazásuk. A ház területének nagyságát beírva a számlálóba, valamint az extra szolgáltatásokat (okosház, épületfelügyelet, és az elsősorban gamer gépek miatti szünetmentes táp stb.) bepipálva az ügyfél már a hozzávetőleges árak birtokában visszahívást kér, hogy az ajánlatot lefixálják. A visszahívást kérők aránya a látogatók 5%-a. A cég korábbi adatai (ügyesek és már korábban is vezették) birtokában tudja, hogy a telefonos egyeztetés után 70%-ukból lesz ügyfél, akik átlagosan 550.000 Ft-ot költenek el majd náluk.
Tehát: 300 látogató * 3.5% konverzió = 10 új ügyfél. Ez 5.5 millió forint többletbevétel, amelyből az anyagárat és az alkalmazottak munkadíját leszámolva olyan 1.5 millió forint profit marad, ami a weboldal költségét már vissza is hozta.
A weboldal árbevétel növelése helikopternézetből
Mivel a www.nem-raz-a-haz.hu ismeri az első három hónap adatait, így számukra 2 állású billenőkapcsoló egyszerűségű az, hogy mi a feladatuk innentől az online vevőszerzésben:
- több látogatót kell hozniuk a honlapra
- és ezeket nagyobb arányban kell ügyféllé konvertálni
Ahhoz, hogy több látogatójuk legyen nem kell mást tenniük, mint a google-ben már meglevő forgalomból többet kell kihasítaniuk. Itt a minőségibb tartalmakon, szakmailag hiteles portálként több rájuk hivatkozáson és az online marketing széles tárházán keresztül vezet az út.
A konverziót pedig a különböző teszteléseken keresztül a felhasználók igényeinek megértésével tudják növelni.
Ez a két szám adja is számukra azt, hogy mekkora új weboldal bevétel várható.
Esettanulmány #2: Internet Hungary előadás
A két héttel ezelőtti Internet Hungary konferencián nem a fenti villanyszerelős, hanem egy másik esettanulmányon keresztül mutattam be egy új weboldal bevételi mutatóit.
Egy számítástechnikai eszközöket árusító cég új weboldala a látogató számának növelése mellett háromszorosára növelte a konverzióját. Így a havi 8000 egyedi látogatóból a kezdeti 0.5%-os konverzió helyett óriási ugrásként 1.5%-ra növekedett a konverzió, így a havi 40 vásárlóból 120 lett. Ezzel a havi átlagos 2-3 millió Forint bevételből 8-10 millió lett (és növekszik).
Az egész konverzió növelését olyan apróságok eredményezték, hogy az ár közelebb került a vásárlás gombhoz, fel van most már tűntetve, hogy a gépekhez van töltő és Windows is kérhető, valamint a konfiguráció is testreszabható pl. kérhető Office programcsomag és tárhely is bővíthető.
Összefoglalás
A közvetlen weboldal bevétel (és profit) az adatok gyűjtésével megadható. Így már konkrét számok alapján mérlegelhető, hogy az új weboldal projekt mikor éri meg és visszatekintve, hogy jó döntés volt-e.
Több iparágban is tapasztaltam, hogy az online értékesítés a számok játéka, színtiszta statisztika. Ha növeled a weboldal látogatóinak számát és belőlük egyre kevesebb morzsolódik le az értékesítési „csokidrazsé”úton, akkor nyerni fogsz.
A weboldal indítás árát pedig itt találod: https://www.moonshot.hu/alapok/a-weboldal-inditas-ara/
Ha konkrétan a saját weboldalad bevétele érdekel, akkor beszéljünk: https://www.moonshot.hu/kapcsolat/