User experience design vagy rövidítve UX design. Talán hallottad vagy olvastad jó néhányszor, de lényegében fogalmad sincs, hogy miért olyan kulcsfontosságú kifejezés, ha a weboldalfejlesztés kerül terítékre.
Sőt egyes cégek (külföldi nagy cégek) úgynevezett User Experience (UX) Writereket, azaz UX szövegírókat is keresnek. Miért olyan csicsás ez a név? Mi is ez pontosan?
Kevesen tudják, de a Netflix automatikus lejátszási funkciója az első, 2015-ös bevezetése óta zavarja a nézőket.
Tehát amikor a másodperc töredékéig a film indexképe fölé viszi az egérmutatót valaki, az elindítja az előzetes vagy a montázs automatikus lejátszását.
Ahhoz, hogy megnézd egy adott műsornak a részleteit vagy információit, amelyre rákattintottál vagy rámutattál az egérmutatóval, nem tudod megtenni az előzetes lejátszása nélkül.
Az automatikus azt jelenti, hogy a tervezők hatalmas feltételezéseket tettek a felhasználók vágyaira vonatkozóan.
Amit ma valójában az UX-tervezők csinálnak, az túlmutat a felhasználói felület tervezésén.
A „felhasználói élmény tervezése” – az UX-tervezés számos más területet is lefed. Az UX-tervező a termék megszerzésének és integrálásának teljes folyamatával foglalkozik. Tehát ide vehetjük a márkaépítést, a tervezést, a használhatóságot és a funkciót is.
Lényegében ez egy történet, amely még azelőtt kezdődik, hogy az eszköz a felhasználó kezébe kerülne.
Ha weboldalkészítés előtt állsz, akkor leginkább a saját oldalad UX-tervezése kapcsán találkozhatsz a kifejezéssel. A user experience design, a felhasználói élmény megtervezése ugyanis a webdesignt is érinti, csak egy más megközelítésből.
Az ember itt a középpontba kerül.
Mi az UX dizájn?
Az, amikor a tervezés minden eleme a felhasználónak van alárendelve, mindent a felhasználói élmény szempontjából vizsgálunk.
„Egyetlen termék sem sziget. A termék több, mint a termék. Ez egy összefüggő, integrált élményhalmaz. Gondold végig a termék vagy szolgáltatás minden szakaszát – a kezdeti szándékoktól a végső gondolatokig, az első használattól a segítségig, a szervizig és a karbantartásig. Tedd őket zökkenőmentesen együtt dolgozóvá.”
– Don Norman, a „felhasználói élmény” kifejezés feltalálója
Valójában a kiváló felhasználói élményt nyújtó termékek (pl. ilyen az iPhone is) nemcsak a termék fogyasztását vagy felhasználását, hanem a beszerzési vagy akár a hibaelhárítási folyamatot is figyelembe véve készülnek el.
Tehát egy UX-tervező nemcsak a használható termékek létrehozására összpontosít; a felhasználói élmény egyéb szempontjaira is koncentrál: élvezetre, hatékonyságra és a szórakozásra.
Ha ezt az alapjellemzőt beemeljük a weboldalkészítés területére, meg is vagyunk a webdesign UX tervezett lényegével:
a felhasználó igényei alapján készül.
Az UX különbözik az UI-től, amely a user interface designt takarja és esetében a felhasználói felület vizuális megjelenítéséről van szó.
Egy-egy termék vagy akár weboldal létrehozásánál mindkettőre szükség van.
Az UX tervezés felhasználóközpontú
Az UX-tervezés a teljes felhasználói utat felöleli.
Szerepet játszik benne a vizuális tervezés, a programozás, de még a pszichológia és interakciótervezés is.
Ezért alapfeladataik közt van a felhasználói kutatás, a személyiségek létrehozása, a drótvázak és interaktív prototípusok tervezése, valamint a tervek tesztelése.
Itt élesedik ki egy weboldalnál az UX és UI különbsége.
Az UI inkább a konkrét grafikai munkát takarja, míg a UX designer mér, elemez, tesztel, adatokkal dolgozik.
Olyan munkákat is jelent a feladatuk, mint a folyamatábrák, prototípusok és drótvázak létrehozása.
UI vagy UX?
Az User Interface (felhasználói felületet jelenti, UI), míg az User Experience azt a felhasználói élményt, ami az UI mögött van.
A designt, amit látsz egy weboldalon, az lényegében az UI.
Ez egy weboldal, egy applikáció felhasználói felületének kialakítása. Az UX már az ok, amiért így néz ki a design.
A felhasználói felület a termék tényleges felületére utal; azokra a képernyők látványtervére, amelyeken a felhasználó mobilalkalmazás használatakor navigál, vagy a gombokra, amelyekre a weboldal böngészése közben kattintanak.
Mindkét kifejezés a webdizájn alapja és a minőségi munka esetén mindig UX folyamatok előzik meg a designt.
A lehető legegyszerűbben lebutítva: UX – tervezés, UI – dizájnolás.
Egy UI designer éppen ezért mindig követi a trendeket, megtervezi a reszponzív felhasználói felületet, gyakran kreatív grafikai munkát végez.
A programozók imádják őket.
Fotó: uxdesign.cc
Hogyan tervezhető UX alapján egy weboldal?
A felhasználóközpontú tervezés egy iteratív folyamat, amelyben a felhasználók és környezetük megértése minden tervezés és fejlesztés kiindulópontjaként szolgál.
A felhasználóközpontú tervezésben lényegében vizsgálati módszerek és eszközök (pl. felmérések és interjúk) és generatív módszerek (pl. brainstorming) keverékét használják a tervezők, hogy a felhasználói igényeket minél inkább megértsék.
Például az Apple tervezési folyamata még nem ért véget a gyártás megkezdésével.
Valójában az Apple a tervezést a gyártás során megismétli.
A terméket megépítik, tesztelik és felülvizsgálják, majd a tervezőcsapat továbbfejleszti, és újra elkészül.
Az Apple köztudottan titkos üzlet. De Adam Lashinsky, az Inside Apple: How America’s most Admired and Secretive Company Really Works című könyv szerzője azonban egy pillantást kapott a folyamatra. Bár az Apple működésének még mindig vannak olyan aspektusai, amelyeket titok övez, e könyvön keresztül jó képet kaphatunk az általános magas szintű folyamataikról.
tehát tanulhatunk a folyamatközpontú hozzáállásukból.
Amikor egy marketingcéghez beérkezik a megkeresés egy ügyfél részéről webfejlesztés kapcsán, akkor (ha profik)
1. felmérik az üzleti és felhasználói igényeket,
2. rátérnek a legfőbb kérdésekre: mi a weboldal célja, ki a célcsoport; mire ad választ vagy megoldást az oldal;
3. az UX tervezés során elkészül a menürendszer, információ elosztása, igények egyeztetése, sitemap drótváz építése;
4. megtörténik az UI dizájn készítése (UX alapján);
5. átadásra kerülnek a fejlesztőnek a megtervezett dizájnfájlok, fotók, ikonok,
6. majd megvalósul a végső egyeztetés, visszajelzés történik.
Tehát a legvégén a legapróbb részletekig eldőlnek olyan kérdések is, mint a szövegek elrendezése, sortávolság, szövegek hossza, háromnál nem több betűtípus használata, szövegek elrendezése.
Miért van erre szükség?
Az Oxford Journal Interacting With Computers tanulmánya szerint:
Az UX tervezés célja az üzleti életben, hogy „javítsa az ügyfelek elégedettségét és lojalitását a termékkel való interakció által biztosított hasznosság, egyszerű használat és élvezet révén”.
UX a gyakorlatban
Egy UX megtervezéséhez szükség van némi ismeretre.
Ismerni kell a
- a versenytársakat
- és az ügyfeleket,
- termék vagy szolgáltatás felépítését,
- a tartalmi fejlesztést.
Az UX azon feladatok összessége, melyek egy termék hatékony és élvezetes használatának megteremtésére irányulnak.
Olyan kérdéseket jár körbe, minthogy a termék használható? Logikus, magától értetődő és könnyen használható?
A termék vagy szolgáltatás megold egy meglévő felhasználói problémát?
Hozzáférhető a különböző felhasználói kategóriák, típusok, csoportok számára?
A termék pozitív élményt teremt?
(Például a globális VR-piac 2024-re várhatóan körülbelül 44,7 milliárd dollár lesz az USA-ban. Tehát az UX-tervezőknek egyre inkább magával ragadó élmények tervezését kell megvalósítaniuk.)
UX tervezési tudományágak: a kvadráns modell
Az UX egy tág gyűjtőfogalom, de négy fő tudományágra osztható.
1. Tapasztalati stratégia (ExS): az UX tervezés nem csak a végfelhasználóról szól; hatalmas értéket hoz a terméket vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozás számára is.
2. Interakciótervezés (IxD): azt vizsgálja, hogy a felhasználó hogyan kommunikál a rendszerrel, figyelembe véve az összes interaktív elemet, például a gombokat, az oldalátmeneteket és az animációkat.
3. Felhasználói kutatás (UR): lényege a probléma azonosítása és a megoldás megtervezése. Ehhez alapos kutatásra és visszajelzésre van szükség a meglévő vagy potenciális ügyfelektől (használhatósági tesztek, felhasználói személyiségek létrehozása.
4. Információs architektúra (IA): információ és a tartalom értelmes és hozzáférhető rendszerezésének gyakorlata. Célja, hogy segítse a felhasználót a termék körüli tájékozódásban.
Mi a különbség az UX, CX és BX között?
Talán te is hallottál már e három rövidítésről, akkor most nézzük meg, hogy mik ezek és mi közük egymáshoz.
Az egyik a felhasználói élmény (UX), a másik az ügyfélélmény (CX) és a harmadik a márkaélmény (BX).
CX – Ügyfélélmény
Az, hogy az ügyfél hogyan él meg egy adott folyamatot (pl. szolgáltatás, termék vásárlása stb.) Adott érintkezési pontokon adott reakciók, érzések, érzelmek jöhetnek szóba. Ugyanazon a márkán belüli összes csatornát és terméket magában foglalja, valamint azt, hogy a felhasználó hogyan vélekedik ezekről az egészről.
UX – felhasználói élmény
Egy szoftvert véve alapul: felhasználói élmény digitális környezetben.
UI – felhasználói felület
Hogyan van megtervezve a felület (architektúra, használhatóság, interakciók).
BX – márkatapasztalat
A márkához köthető hirdetések, referenciák, vélemények fognak szerepet játszani itt.
A BX megnézi, mit mond a kollektív tömeg a terméked összes tapasztalatáról – ára, karbantartás, megjelenés stb.
Hogyan függnek ezek össze?
- A felhasználó úgy találja, hogy a termék nem működik olyan zökkenőmentesen (UX), mint ahogy azt a Facebook-hirdetés ígérte (BX).
- Egy nem vásárló egyik barátjátja áradozik arról (BX), hogy milyen egyszerű a termék használata (UX).
- Valaki úgy dönt, hogy megvásárolja a terméket (BX), de a vásárlás után jön csak rá, hogy a termék használatához regisztrált fiókra van szükség (CX/UX)
Mi teszi jobbá a márkaélményt?
UX vagy CX?
Egy állott gyümölcs elront minden más gyümölcsöt is a kosárban; itt is ugyanez a helyzet. Az ügyfélélmény minden eleme hozzájárul a jobb márkaélmény megteremtéséhez.
Milyen élmény lesz, amikor a felhasználó interakcióba lép a termékeddel, weboldaladdal?
Az élmény mindig a felhasználón belül keletkezik.
Az UX egy empatikusan vezérelt gyakorlat.
Ha az UX az a tapasztalat, amelyet a felhasználó a termékeddel való interakció során szerez, akkor az UX design definíció szerint az a folyamat, amellyel meghatározzuk, hogy milyen élmény lesz.
De ez a valóságban tényleg lehetséges?
Meg tudjuk tervezni a termékkel kapcsolatos interakciók eredményeként létrejövő tapasztalást?
Hiszen nemcsak a termék befolyásolja a felhasználói élményt, hanem a felhasználó belső állapota is. Mit vár a terméktől, mik a pontos szükségletei, mi motiválja, mik az előítéletei a termék kapcsán, mit vár el tőle.
Függ a kontextustól is, amiben az interakciókra sor kerül.
Nem mindegy, hogy a szuper terepbiciklit a hegyi ösvények közepette próbálod ki, vagy az aszfaltos utcában a házad előtt.
Az “élményt” nem lehet közvetlenül megtervezni, mint egy felületet.
Aki a felhasználói élményt tervezni tudja, az maga a felhasználó.
Ezért az UX tervező mindig a piackutatást, a termékfejlesztést, a stratégiát és a dizájnt kombinálja, hogy zökkenőmentes felhasználói élményt hozzon létre a termékek, szolgáltatások és folyamatok számára.
Tulajdonképpen egy hidat épít az ügyfél felé, segítve a vállalkozásodat, hogy jobban megértse – és teljesítse – az ügyfelek igényeit és elvárásait.
Ha felhasználóként tekintesz a kérdésre, egy jó UX-tervezés lehetővé teszi számunkra, hogy a lehető legkönnyebben éljük mindennapjainkat.
A reggeli ébresztőnket könnyebben állíthassuk be, a barátokkal egyszerűbben cseveghessünk online vagy néhány kézmozdulattal belekezdhessünk a zenehallgatásba.
DE azt is meghatározza, hogyan érzünk egy fizikai terméket a kezünkben, és kiterjed a fizetési folyamat egyszerűségéig is.
Ezek mind alapos tervezés eredményei.
UX a weboldal szövegezésében?
Egy UX Writernek is fontos szerepe lehet az UX-ben, aki egy weboldal, landing page szövegét a felhasználó és a vállalkozás érintkezési pontjainak ismeretében ír meg.
Tehát nemcsak ismeri a terméket és a szakmát, de keze által olyan tartalom születik meg, amit a felhasználó és az olvasó élvezni is fog.
Az UX Writer empátiával rendelkezik és átérzi, sőt átlátja, hogy bizonyos embereket épp milyen probléma foglalkoztatja.
Mit jelent a gyakorlatban?
Célzott üzenetek, célzott csoportoknak.
Egyszerű nyelvezet, amelyben megtalálhatóak a leggyakoribb szavak, kifejezések (sőt fájdalompontok), amelyek a célcsoport nyelvét beszélik.
Az UX még ott is közbeszólhat a tervezésben, hogy mennyire letisztult nyelvezetet használsz. Célirányos mondatokkal, tagolt szövegekkel, kiemelésekkel, felsorolásokkal látod-e el a szövegeket.
Mert mobilon még durvább egy szövegtenger.
A tesztek segítenek abban, hogy az olvasói élmény mindig a lehető legjobb legyen.
A jól megírt minőségi UX szöveg segíthet még jobbá tenni egy alapból jó UX-et.
Hazel Watts UX tartalomspecialista úgy fogalmaz:
„Az empátia az első számú készség, amelyre minden UX-tervezőnek szüksége van. Az emberek, akiknek tervezel, emberek. Ők nem „termékmenedzserek”, „vállalkozók” vagy „vezérigazgatók”, hanem elfoglalt anyák, lányok, fiak és apák.
Az Adobe megbízásából készült tanulmány megállapította, hogy a tervezési gondolkodás az üzleti életben mérhető versenyelőnyt teremt.
Tipikus jelek lehetnek a rossz UX-re
Csak néhányat sorolunk fel, hogy ráérezz a lényegére.
1. Lassan betöltődő oldalak
Ez frusztráló élmény lehet, még inkább azért, mert valójában többet szeretne az illető megtudni a weboldalon található termékekről és/vagy szolgáltatásokról.
2. Frusztráló felhasználói élmény
Például a kezdőlap úgy néz ki, mintha tornádó sújtotta volna.
Az elrendezés összekuszált,és úgy tűnik, hogy minden tervezési elemnek csak egy feladata van – akadályozni a felhasználókat az általuk kitűzött feladat elvégzésében.
3. Gyilkos stockfotók
Személytelen, rideg, idegen hatást keltenek ahelyett, hogy egyediek, relevánsak és érzelmi vonzerővel bírnának.
4. Amikor felhasználói élmény morzsája sincs meg
Például biztosan találkoztál már sok olyan webshoppal, amelyek regisztrációt kérnek a fizetés előtt. Minden esetben. A legtöbb potenciális vásárló a regisztrációt a fizetés akadályának tekinti.
5. Felesleges bonyolult megoldások
Ha közvetlenül eljuthat A pontból B-be a felhasználó, miért válasszon kerülőutat, amely csak növeli az úticél eléréséig szükséges időt?
6. Unalmas
Nem adnak élményt, nem nyújtanak válaszokat a kérdésekre. Igen, egy lagymatag weboldalszöveg is ide sorolható.
7. Elérhetőségi adatok hiánya
Talán ezt nem is kell túlragozni. Hitelesség és bizalom rombolásának első számú eszköze. Nincs kitöltendő űrlap, nincs telefonszám, nincs cím, semmi.
8. Megszokott elemek rendszerének felrúgása
A fő navigációs menü vagy a weboldal felső részén vagy a bal oldalán helyezkedik el? Ha nálad nem, ne csodálkozz, ha egyesek feladják a keresgélést.
Az emberek a megszokottból indulnak ki, például abból, hogy a logó kattintható és a főoldalra viszi. Vagy az, hogy a linkek általában megváltoztatják a színüket vagy a megjelenésüket, amikor az egérmutatót föléjük viszed.
Ez igaz arra is, hogy a weboldalad aloldalainak is egyformának kell lennie. Ugyanazon háttért, a színsémát, elrendezést, betűtípusokat stb. illetően.
Összefoglalva – az UX legfőbb előnyei
1. Hűséges vásárlók
Az az élmény, amit a felhasználók a terméked kapcsán, vagy akár a weboldaladon kapnak, meghatározza, hogy visszatérő látogatók vagy vásárlók lesznek-e.
2. Érteni fogod a vásárlókat
Ha pedig érted, hogy mit akarnak a felhasználóid a termékedtől, szolgáltatásodtól, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel meg tudsz felelni a várakozásaiknak.
3. Költséghatékonyságot és több bevételt hoz
Több elégedettség, visszatérő vásárlók, több weboldaladon töltött idő?
A képlet egyszerű: több bevételt jelent.
Olyan felhasználói élményt kell kialakítanod már az elején, ami kielégíti az ügyfeleid igényeit. Ezzel később kevesebb fejlesztési összegeket fogsz determinálni.
4. Segíti az ügyfelek megtartását
Nemcsak az ügyfélszerzés, de azok megtartása is sok stratégiát és előrelátást igényel. Egy intuitív és gyönyörű üzleti alkalmazást nemcsak egyszer, de később is használni akarnak majd.
Képzelj el egy online áruházat egy gyönyörű mobilalkalmazással, amelyben könnyű navigálni és rendelni.
5. Optimalizálja a fejlesztési időt és költséget
Egy rosszul megtervezett és alapos tervezést nélkülöző fejlesztés csak kidobott pénz az ablakon. Már a start fázisában javításra vár.
Eredményeket pedig nem hoz.
Van egy átgondoltan megtervezett weboldalad, de valóban tesztelted a használhatóságát? Ha megnehezíti a felhasználók számára bizonyos információk megszerzését, vagy ha nincs optimalizálva különböző képernyőkön való megtekintésre, akkor valószínűleg rossz felhasználói élményhez (UX) járul hozzá.
Segítünk jobb felhasználói élményt nyújtani. Ehhez vedd fel velünk a kapcsolatot.