Ne olvasd el ezt a cikket, ha
– szárnyal a marketinged
– záporoznak hozzád az ügyfelek
– verhetetlen marketingtervvel rendelkezel
Azonban, ha olyan rendszerre vágysz, ami az online és offline marketing útvesztőjében is segít eligazodni és szilárd alapot nyújt neked nehéz pillanatokban, akkor éppen itt az ideje a marketingterved megírásának.
Marketingterv, te vagy az?
Először is tisztázzuk, mi az a marketingterv!
Ugyanaz, mint az üzleti terv?
Nem.
A marketingterv az üzleti terv egyik fontos láncszeme.
Egy olyan útikalauz, amely segíti irányban tartani a vállalkozásod, céged hajóját.
Mielőtt elkészítenéd, tisztázd magadban a következőket:
1. Mi a célod pontosan?
Pl. hány vevőt, mekkora profitot akarsz szerezni?
2. Mi a stratégiád?
Tervezd meg azt a folyamatot, aminek a segítségével el akarod érni a célodat!
3. Milyen taktikát fogsz alkalmazni?
Írd le pontosan, hogy a célodhoz milyen eszközöket használsz! Pl. milyen kommunikációs csatornákat veszel igénybe? (Facebook, insta, LinkedIn..stb)
Ha ezekkel megvagy, akkor lássuk csak, mik a profi marketingterv elengedhetetlen részei!
1. Vezetői összefoglaló
Ez a vállalkozásod prospektusa.
Mit is tartalmaz pontosan ez a maximum két oldalas leírás?
– a terméked vagy a szolgáltatásod ismertetését, pozícionálását (mi az, ami eszedbe jusson a fogyasztónak „rólad”?)
– a piaci előnyöket (pl. te humánusabb ügyfélszolgálattal rendelkezel, ingyenes kiszállítást biztosítasz, vagy árban és minőségben is verhetetlen vagy)
– a célpiacod beazonosítását
– az üzleti célodat (és természetesen a marketing célodat, s az ebből következő taktikai és technikai lépéseket)
2. Piacelemzés
Mielőtt a vállalkozásod hajója kifutna a nyílt tengerre (vagy akár egy üzleti kudarc után akarnád visszaküldeni), roppant fontos egy olyan elemzést elvégezni, ami elengedhetetlen egy termék/szolgáltatás sikerességéhez.
Mert hiába van egy bombaötleted, ha azt a politikai vagy gazdasági változások kivitelezhetetlenné teszik.
Milyen elemzéseket használj?
a) PEST elemzés
Ennek köszönhetően megismered azokat a környezeti tényezőket, amelyek hatással lesznek a vállalkozásodra hosszú távon:
– Politikai tényezők
– Gazdasági tényezők
– Szociális, társadalmi tényezők
– Technológiai tényezők
Ezek birtokában már biztosabban engedheted útjára hajódat, de még szükséged van egy elemzésre!
b) SWOT elemzés
Itt pedig megfogod a tükröt és a vállalkozásod szembogarával nyílt tekintettel belenézel. A következő területekre adsz konkrét válaszokat:
– Erősségek
– Gyengeségek
– Lehetőségek
– Kockázatok
Azért lényeges a tükör, hiszen így tiszta képet kapsz arról, hogy pl. rendelkezel-e olyan erős termékkel, ami felveszi a versenyt a konkurenciával, vagy éppen van-e olyan célpiac, amely a termékedben komoly megoldásra lelhet a problémáira.
3. Célközönség
Ha nem ismered a célközönséged, az olyan, mintha egy csecsemőnek mozijegyet adnál azért, hogy végre hagyja abba a fülsüketítő bömbölést.
A marketingterved elképesztően fontos része az, hogy tudd, kik az ideális ügyfeleid. Tudnod kell a nemüket, életkorukat, lakhelyüket, szokásaikat, életkörülményeiket, hobbijukat, érdeklődési köröket stb.
Ha ezekkel tisztában vagy, akkor már tudod, hogy pl. milyen kommunikációra és marketing stratégiára van szükséged.
4. Stratégia és taktika
Itt van az a rész, amit legjobban egy focimeccs előtti öltözői jelenettel lehetne bemutatni. Amikor az edző a játékosok elé tárja a cél eléréséhez szükséges lépéseket, folyamatokat.
Csak most te vagy az edző, aki papírra veti azokat a stratégiai lépéseket, amelyek az ügyfélszerzést vagy az ügyfélmegtartást helyezik a középpontba.
Mik ezek a stratégiai lépések?
Pl.: árazás, akciózás, értékesítési stratégia, hirdetési stratégia, tartalom stratégia, kampánystratégia
A sor természetesen szabadon bővíthető.
Egy biztos: ezeket a stratégiai lépéseket mindig az üzleti célokkal összhangban kell megtenned!
5. Célok és KPI
Mire van még szükséged?
Hosszú- és rövidtávú célokra!
Jelölj ki mérföldköveket, hogy lásd, jó úton vagy-e!
És persze ott van a KPI! Ez a fő teljesítménymutató. Egy olyan mérhető értéket jelent, ami azt mutatja meg egyértelműen, hogy milyen hatékonysággal dolgozol a kitűzött céljaid érdekében.
Tehát ismét egy tükröt kap a vállalkozásod, céged, amibe bizonyos időközönként bele kell nézned! Vagy akár egy gps-t amelyen azt látod, hogy eddig mekkora utat tettél meg, és mennyire közelítesz a célodhoz.
6. A marketinged költségvetése
Bizony, a piszkos anyagiak.
Ahhoz, hogy a marketing stratégia működjön és a terved is megvalósítható legyen, elengedhetetlenek az anyagi erőforrások.
Ilyenkor érdemes a földön maradni, akár különböző forgatókönyvekkel, kockázattal (legjobb, legrosszabb, ideális forgatókönyv) és megtérüléssel kalkulálni.
Milyen költségeid lehetnek pl.?
– emberi erőforrások
– hirdetési költség
– online számlázás
– kreatívok
Természetesen ezek a költségek is a céljaiddal összhangban jelenjenek meg. Mert a cél és a hozzávezető stratégiai lépések hiányában csak szórnád a pénzt a vakvilágba.
Miért kell marketingterv?
– Mert segít irányban tartani a vállalkozásod hajóját.
– Mert olyan tudatos rendszert kapsz, amire bármikor nyugodtan tudsz támaszkodni.
– Mert komoly önbizalmat és bizalmat tudsz kiépíteni.
A marketingtervnek köszönhetően pontosan látni fogod, hogy a termékednek, szolgáltatásodnak milyen lehetőségei vannak a piacon, hogyan tudsz eligazodni az online/offline marketing útvesztőiben.
Ha sokkal tudatosabb és erősebb marketinget akarsz felépíteni, akkor már tudod, mi a feladatod:
Alkosd meg a marketingtervedet!
Sok sikert a megvalósításhoz!
Meta: A merketingterv segítségével a vállalkozásod hajója nem fog elsüllyedni a legfélelmetesebb viharok közepette sem.