Egyszer volt, hol nem volt…
Ennél hagyományosabb kezdést el sem lehet képzelni. Persze, ha a célod az, hogy középsősök bizalmába férkőzz, akkor a legjobb helyen jársz, garantáltan figyelemmágnes leszel.
Na, de mi a helyzet a weboldalakkal?
Annyi bőven elég lenne, hogy mesélj, aztán a felhasználó majd úgyis elég időt tölt nálad, sőt, olyannyira elcsábul, hogy még vásárol is tőled?
Ugyan már!
A storytelling nem cél, hanem egy olyan pompás eszköz, amivel a leendő vásárlóid, ügyfeleid, felhasználóid közé olyan hidat teremts, amit úgy hívnak:
BIZALOM.
A következőkben megmutatjuk, hogyan használhatod fel a weboldaladon a történetmesélést, mekkora erő van a storytellingben, illetve működő példákat is mutatunk neked, amik pompás ihletet adhatnak számodra.
Miért válaszd a storytellinget?
Ismered annak a férfinak a történetét, aki egyszer csak úgy döntött, hogy fél világon keresztülfut? Bizony, az illetőt Forrest Gumpnak hívják, felejthetetlen története pedig 6 csillogó Oscar-díjat eredményezett.
Vagy hallottál már arról az oroszlánkölyökről, aki komoly harcok árán végül átveszi apja helyét a trónon? Ő volt Simba, aki végül oroszlánkirály lett, a mai napig kicsik és nagyok egyik kedvenc rajzfilmje az Oroszlánkirály.
Megvan az a varázslófiú, aki legyőzi a legnagyobb ellenségét, Voldemortot?A fiú neve Harry Potter, milliók olvassák és nézik meg a történetét.
Mi a közös a három világsikerben?
Naná, hogy a történet!
Miért működik a storytelling?
Mert a történetek úgy ragadnak, mint a zöld festék.
Annyira lebilincselnek, hogy végig kell nézned, végig kell hallgatnod, végig kell olvasnod őket.
Milyen történetet mesélj a weboldaladon?
Egyszerűt: jöjjön át rögtön a lényeg, hogy akár még a középső csoportosok is megértsék.
Váratlant: hozz be valami olyat, amire nem számítanak, mondjuk konfliktust! Pl. szembesítsd vele a felhasználót, hogy mi történik akkor, ha nem veszi igénybe a szolgáltatásodat!
Hiteleset: tényekre és adatokra építsd a mondanivalódat! Pl. ha almás pitét árulsz, akkor mutasd meg, milyen alapanyagokat, különlegességeket tartalmaz. Mitől egyedi a terméked?
Érzelmekre hatót: Mutasd meg a felhasználó jelenlegi állapotát, hass az érzelmeire úgy, hogy lássa, milyen változásokon megy keresztül, ha az ügyfeled lesz!
Adj a történetednek főhőst!
Na és ki legyen a főhősöd?
A céged? A szolgáltatásod? A terméked?
Nem, nem és nem!
A főhősöd a felhasználód legyen!
Az ő problémáját kell megoldanod, olyan lehetőségeket kell előtte felvillantanod, ami olyan boldoggá teheti, mint Simbát a birodalma visszaszerzése.
Az UX design és a storytelling
A történetmesélés itt kapcsolódik össze a felhasználói élmény tervezéssel, hiszen azzal, hogy a weboldalad a storytellingre szavaz, olyan élményeket prezentál a felhasználóknak, ami miatt megéri a honlapon maradnia.
Ilyen „kis” nevek is élnek a történetmesélés eszközével: Apple vagy a Nike.
Ismered a hős útját?
Joseph Campbell antropológus a világ minden tájáról összegyűjtött történeteket, mítoszokat, meséket, amelyekben meglátott egy közös rendszert, struktúrát.
Campbell elmélete szerint, ha tudjuk, hogy működik ez az alapstruktúra, akkor meg tudjuk változtatni a sorsunkat.
Joseph Campbell felvázolta a Hős útját, amelynek 12 lépése van, és amelyet ha végigjárunk, révbe érhetünk.
Hogyan tedd hőssé az ügyfeled a weben a storytelling segítségével?
Nézzük meg egy példán keresztül!
Tegyük fel, hogy almás pitét árulsz!
Megismerted a célcsoportodat és pontosan tudod, mire van szüksége, ezért pontosan látod azt a helyzetet, amiben benne van: tele van a piac almás pitékkel, de kevés az igazán minőségi, ínycsiklandozó, ugyanakkor egészséges termék.
Bemutatod a hősöd, ahogy keresi a megfelelő darabot, de mindig akadályba ütközik, mert pocsék kínálattal találja szembe magát.
Aztán feltűnik a színen a te almás pitéd, amelyet megkóstolva mennyei pillanatokat él át a hősöd, ráadásul a gyomra sem fájdul meg tőle, nem kell attól tartania, hogy rossz érzések kerítik később hatalmába.
Te vagy ugyanis a hős segítője, aki megmutat egy jobb alternatívát, mint amit az eddigiek során tapasztalt a hős.
Te vagy a mentor, aki segíti az ügyfelet céljai elérésében.
Tehát ha ismered a hősödet, a problémáját, akkor nincs más hátra, mint ösztönözni őt a cselekvésre.
Az almás pités példát el lehet játszani akár egy laptoppal, telefonnal, csapatépítő tréninggel, webes szolgáltatásokkal is.
A történetek előttünk hevernek.
Ilyen egyszerű lenne?
Igen és nem.
Igen, mert a történet által a felhasználó összekapcsolódik veled, a miérteddel.
Nem, mert ehhez komoly tervezés szükséges és gondosan felépített történet. Olyan designra és szövegírói varázslatra van szükség, amely élővé teszi az adott honlapot.
Mutasd magad storytelling!
Ha már mese és történet, mutatunk három olyan webes példát, ami beszippantja a felhasználót:
1. Mesélj a weben!
Pierre Herme és Nicolas Buffe lenyűgöző weboldalán káprázatos animációkkal és könnyen olvasható szövegekkel ejtik rabul az érdeklődőket. Több érzékszervre hatnak, ugyanis a történetet háttérzenével is kiegészítik.
Egy regényt lehet úgy elolvasni, hogy fejezetről fejezetre megyünk végig a szövegen.
Ezt a weboldal típust fel lehet használni akár a gyerekeknek szánt termékek bemutatásához, egy adott márka történetének megvilágításához, vagy éppen egy cég múltjának és jelenének összekapcsolásához.
2. Húzd be a felhasználót a storytellinggel!
Mi történne akkor, ha a weboldalad nem abból állna, hogy egyhangú életrajzi adatokkal fárasztod a látogatókat?
Mi történne akkor, ha inkább egy olyan történeten vezetnéd végig a felhasználót az önéletrajzodat böngészve, mintha egy videójátékot játszana, mintha ő lenne a weblapod főszereplője?
Robby Leonardi grafikus, designer honlapja kiváló példa erre, ugyanis Super Mario mintájára úgy lehet végigszáguldani a honlapján, mintha különböző szinteket teljesítenénk, közben pedig megmutatja szolgáltatásait.
3. Görgetéssel haladj a kalandok felé!
A Bagigia weblapján egy táska történetét ismerhetjük meg nem mindennapi módon. Ahogy görgetünk lefele, úgy rajzolódik ki a táska meséje előttünk, minden egyes részletet kifejtve.
Pontosan, precízen, igényesen tálalják az információkat, aminek köszönhetően a felhasználó lépésről lépésre haladhat, meggyőződhet arról, hogy minőségi termékkel van dolga.
A cipzáros navigációs sáv pedig a felhasználói élmények fokozását teszi lehetővé.
Storytelling és a célok!
Ahogy fentebb írtuk, a storytelling csak eszköz, a cél természetesen az, hogy a leendő ügyfeleid problémáját megoldja a terméked vagy a szolgáltatásod.
A történetmesélés segítségével tedd az ügyfeledet hőssé, mutasd meg neki azt az állapotot, amire vágyik, vázold fel előtte a megoldást!
Magával ragadó történetmesélést kívánunk neked!