november 12, 2021

Peti, az adattudós és a konverzióoptimalizálás esete

Peti laptopja a kukában landolt.

Majd nem sokkal később élete legcifrább káromkodását produkálta.

Végső elkeseredettségében arra gondolt, hogy lehúzza a rolót, hiszen weblapjának konverziós adatai siralmasak voltak:

–   hiába érkezik elegendőnek tűnő látogató, abból csak elvétve lesz vásárló

–   ráadásul az oldal látogatói kevés időt töltenek a weblapon

Peti még nem tudja, amit mi a Moonshotnál igen.

Hogy van megoldás!

Na de nézzük meg a konverziós történet pozitív folytatását!

Peti miután megvizsgálta a gyatra konverziós adatokat, siránkozás helyett a tettek mezejére lépett.

Ahelyett, hogy őrült kapkodásba kezdett volna, felkeresett egy adattudóst, nemzetközi nevén data scientist szakembert.

konverzio

Adattudós, ő meg mi fán terem?

Ő a statisztikai tengerek hullámlovasa.

Az adatok modern kori felfedezője.

A számok mindenre elszánt elemzője.

Valahol a matematikus és Superman között helyezkedik el félúton.

Mit csinál egy adattudós?

1. Adatgyűjtés nem középiskolás fokon

Tehát Peti kedvenc adattudósa nem lacafacázik, begyűjti az adott weblap konverziós adatait.

Mivel az adattudós roppant precíz fajta, ezért odafigyel arra, hogy csak tiszta adatokkal dolgozzon. Ehhez olyan tisztítási technikákat alkalmaz, amelyre még a webtakarítási világbajnokok is elégedetten csettintenének.

Mert hogy az adatgyűjtés során is rábukkanhat hibás adatokra, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy kiszűrje ezeket a hibás információkat.

Ennek köszönhetően kap minél tisztább képet a weblapra érkező látogatókról, amelynek birtokában a honlap elindulhat majd a konverziós hegycsúcsok megmászására.

Ehhez azonban nem elég a legjobb webes bakancs, szükség van tudatosságra is.

Ezért a legjobb választás az adattudós.

2.  A statisztikás tükör

Tehát megtörtént az adatgyűjtés, a hibás adatok kiszűrése, az adatok minél fényesebbre tisztítása.

A rendíthetetlen adattudós ezek után megvizsgálja a kinyert információkat.

Konkrét leíró statisztikát folytat.

Majd közli Petivel, hogy

–       átlagosan milyen korú emberek látogatnak a weboldalra

–       milyen elektronikus eszközökről érkeznek a látogatók

–       a látogatókból pontosan mennyi az aktív felhasználó

Az adatokkal kapcsolatos titkok kapuja tehát feltárul Peti előtt, de az izgalmak még csak most következnek!

3. De miért?

Az adattudós számok és információk közti bolyongása során ráakad több válaszra.

Olyan visszajelzésre akad, amelyből kiderülhet,

–   miért tölthetnek kevesebb időt a látogatók

–   miért történik kevesebb vásárlás

–   miért nem éri el a weblap a kívánt célcsoportot

Ezeket az adatokat egyébként vizuális formában kapja meg Peti, amelynek során beszédes számok néznek vele szembe. 

Például, hogy mennyi aktív felhasználója van a weboldalának, egy vonaldiagramon látja.

Peti pedig elképesztően örül, mert adatvizualizációs varázslatban van része, s már az első másodpercektől látja, hol van a probléma.

Persze, Peti jogosan mondhatja:

„Rendben, ez szép és jó, de hogy lesz ebből konverzió-emelkedés?

adattudos
adattudos

4. A konverzióoptimalizálás varázslata

Az adattudós rögtön megnyugtatja Petit.

„Figyelj, Peti, a kapott adatokból egy konkrét elképzelést/feltevést hoztam létre. Ennek alapján a weboldaladon megváltoztatok valamit, abban bízva, hogy végre elindul a konverziós csúcsok felé.”

Az adattudós pedig nem a levegőbe beszél, a sejtései elég hamar beigazolódnak.

Lássunk három konkrét példát!

A)  A képek mágiája

Egy utazással foglalkozó weboldal roppant gyér konverziós adatokat produkált. Az adattudós a profi elemzés során rájött arra, hogy ideje a szöveget háttérbe szorítani, beszéljenek inkább a képek a nyakatekert mondatok helyett.

A képek tehát átvették a főszerepet a honlapon, ami a konverzión is alaposan meglátszott, hiszen megnövekedett a látogatók száma, amelyekből több vásárlás is született.

B)  A mérnöki iroda sikere

Egy mérnöki iroda szintén megkereste az adattudóst, aki elég hamar megvilágosodott a weblapjuk adatait elemezve:

Itt nem a képeket, hanem a szöveget kell hangsúlyossá tenni.

Na de milyen szöveget?

A precíz, lényegre törő, egyértelmű tartalmat.

A sikertörténetre pedig már nem kellett várni, a konverziós vonat maximális sebességre kapcsolt.

C)  Bizalom a felsőfokon

Egy egészségügyi cég is szenvedett a gyenge konverziós eredmények miatt.

Ezért hát hivatásos webgyógyítót fogadtak, Peti kedves ismerősét, az adattudóst!

Az ő feltevése az volt, hogy a weblap azért mutat halovány konverziós adatokat, mert kevés a bizalmi elem rajta.

Olyan szükséges változásokat javasolt a weblaphoz, amely által a látogatók

–       megismerhették a cég munkatársait

–       betekinthettek a cég életébe

–       közelebb kerülhettek a cég által képviselt értékekhez

–   mobilon is áttekinthető, vonzó tartalmakat olvashattak

A várva várt siker pedig nem maradt el, a konverziós számok elkezdtek látványosan emelkedni.

Ez tényleg varázslat?

Peti kérdésére az adattudós határozottan válaszol:

Ez nem varázslat, nem csoda.

Akkor mi?

Az adattudós a rá jellemző készséges módon felel:

Ez egy tudatos út, amelynek során a tiszta adatok alapján létrehozok egy hipotézist. Ennek alapján változtatást javaslok az adott weboldal konverziós növekedése érdekében.

Miután megvan a változtatás, bizonyos idő elteltével már látni fogom, hogy működött-e a feltevésem. Ha igen, akkor örülök a sikernek, ha nem, akkor folytatom a munkát, s előbb-utóbb ráakadok a megoldásra.

De ahogy a fenti példák bizonyítják, nagy az esély rábukkanni a konverziós csodakőre.

A konverzió és a diéta

Peti végre megérti az adattudós munkáját, s annyira fellelkesedik, hogy merészen kijelenti:

De hát ilyen hipotéziseket én is létre tudok hozni!

Az adattudós természetesen nyugodtan válaszol. Máshogy nem is tudna:

Tegyük fel, hogy fogyni akarsz. Teszel egy olyan kijelentést, hogy mostantól sokkal kevesebbet eszel, szinte semmit.

Eredmény: pár dekától megszabadulsz, s már ünnepelsz, hogy működik a hipotézised és a fogyókúrád is.

Pedig ha megfelelő tápanyagokat fogyasztanál megfelelő arányban és többet mozognál, a dekák helyett kilókat adhatnál le.

Ehhez tudatosság kell, egy profi szakember tanácsai.

Valahogy így dolgozik az adattudós is, aki miután alaposan megvizsgálja a weblap adatait, mély elemzéseket folytat, majd konkrét útmutatásokkal, hasznos javaslatokkal él.

Peti tekintete megtelik még több értelemmel. Élete egyik legjobb döntésének tartja, hogy megbízta az adattudóst weblapja konverziójának javításával.

Mi, a Moonshotnál hiszünk abban, hogy a profi adattudósok segítségével fantasztikus változást lehet elérni a honlapok konverziójában.

Ezért hát arra buzdítunk: Kövesd Peti útját!