Milyen fejfájásai lehetnek a marketingvezetőknek a nagyvállalati digitális marketing területén? Legfőképpen semmilyen.
Hiszen bőséges marketingbüdzsé, óriási létszámok és kiszervezett folyamatok sorakoznak fel egy kiépített márka mögött. Mitől is izzadnának egy ilyen környezetben? Jogosan húzogatod a szemöldököd. Mutatjuk a vállalati marketingcsapatok kihívásait (mert a tévhitek ellenére igenis vannak).
Legyek őszinte? Ez a cikk nem mindenkinek szól.
Ha közép- de leginkább nagyvállalat marketingese, cégvezetője vagy; nos, akkor olvass tovább feltétlenül.
A naivitás útjára lépve rengetegen azt gondolják, az egészen nagyoknak nincsenek sales- és marketingkihívásai.
Van pénzük, emberállományuk és kapcsolati tőkéjük.
A kellemetlen igazság az, hogy a marketing egy nagyvállalat számára ugyanúgy kihívást jelent.
Gyakran előfordul, hogy egy giga cégben több csapat dolgozik össze a marketingen, ahol mindegyik a saját kis világában mozog. Az adatok szegmentáltak, a kampányok szegmentáltak, a csapatok viszont elbeszélnek egymás mellett. Ez súrlódásokat okozhat akkor, amikor marketingüzeneteidet a fogyasztók százezreihez vagy akár millióihoz juttatnád el.
A mai vállalati marketing légkörében minden önmagában A Márka.
A telefonos ügyfélszolgálati munkatárs stílusa és segítőkészsége, a márka főbb weboldalának a használhatósága vagy dizájnja, a márka hirdetései és a termékszövegek – mind-mind egy érintkezési pont, a nagyvállalat márkájának reprezentációja.
A legnagyobb márkák a világ legjobb márkáival versengenek a figyelemért és végső soron a pénzért.
Ha egy ügyfél több, egymástól eltérő marketingkommunikációt érzékel, az negatívan befolyásolja az ügyfélélményt amellett, hogy pazarolja a cég a marketingerőforrásait, ami rontja az általános üzleti eredményeket.
Milyen vállalati marketingkihívásokkal küzdhetsz 2022-ben a digitális világban?
Kis gyerek kis gond.
Nagy gyerek nagy gond – tartja a közmondás.
Egy hangyányit talán igaz ez a marketingre is.
Nagyvállalati szinten egy fokkal nagyobb tétben játszol.
Elég egy kicsit nyugatabbra tekinteni és dollármilliók, sőt százmilliók ömlenek a vállalatoknál a tartalommarketingbe, újabb platformokba vagy hoznak létre akár saját magazinokat.
Új és új csatornákon jelennek meg a legnagyobbak is.
A Red Bull-nak ott a The Red Bulletin.
A Coca-Colának a Coca-Cola Journey.
A lehetőségek és platformok pedig egyre több fejfájást is okozhatnak a vállalatoknak.
2020 számos nagyobb márkánál is kihívásokkal teli és kaotikus év volt.
Számtalan vállalkozás került át „fókuszban” az internetre. Ez sokkal nagyobb versenyt jelentett a SEO, a tartalommarketing és a közösségi médiában mind az új, mind a meglévő digitális marketingesek számára.
Mire számíthatnak az online vállalkozások és a digitális marketingszakemberek 2022-ben?
Mert hogy az embereket és ügynökségeket össze is kell tartani, az eredményeket elemezni és döntést hozni (például egy adott kampány, eszköz, csatorna, platform, célcsoport stb. megfelelő-e, ha nem, akkor miért, és hogyan tovább).
- Leigáznak az adatok
„Minden mindennel összefügg, minden hat egymásra oda és vissza?”
Neked talán nem is kell magyaráznom ennek a mondatnak a gyakorlati jelentését.
A vállalati marketingszakemberek aktuális kihívásai között van, hogy zökkenőmentes ügyfélélményt teremtsenek meg mind online, mind offline módban.
Tehát a márkáknak minden platformon ugyanazt az élményt, kényelmet, gördülékenységet, gyorsaságot kell nyújtania a vásárlóinknak.
Mindehhez roppant intenzív, alapos adatelemzés és azok feldolgozása szükségeltetik. Aztán az ebből nyert tapasztalatokat gyorsan le kell futtatni és a folyamatokba átültetni, azaz „átpakolni” az összes digitális felületre.
Az óriási mennyiségű adat minőségi elemzése és feldolgozása, mélyebb összefüggések megtalálása izzasztó kihívás.
A rendelkezésre álló rengeteg adatból mi az, amit fel kell dolgozni a további aktivitások tervezésénél?
Az ügyféladatokat hogyan lehet megfelelően értelmezni és szegmentálni, annak érdekében, hogy azután releváns, egymást támogató vagy kiegészítő üzenetek jussanak el a célközönséghez?
Ez hatással van a tartalommarketingre és a marketingautomatizációs folyamatokra is.
Hiszen számos lehetőség áll rendelkezésükre a célcsoportjuk elérésére, de ezeknek egyrészt kapcsolódniuk kell egymáshoz, másrészt elég változatosan kreatívnak is kell lennie.
Ennek sajátságos működése nehezíti még inkább a pontos adatelemzést.
Pedig az adatvezérelt marketing a digitális marketing munkafolyamatok alapját képezik.
- Tartalom a célkeresztben: a figyelem folyamatos fenntartása
A nagyvállalati tartalommarketing ugyanazt az őszinte, céltudatos, olykor mellébeszélés nélküli kommunikációt testesíti meg néha, mint egy KKV (ha jól csinálják).
Olykor merész, szinte szemtelen, őszinte kamaszhoz hasonlítható kommunikáció ez.
De leginkább releváns, értékteremtő és roppant perszonalizált tartalmakon alapszik.
A tartalomnak frappánsnak, értékesnek, informatívnak, minőséginek, egyben szórakoztatónak is szükséges lennie. Ez alól ők sem kapnak felmentést.
Feladat az is, hogy az üzeneteket és hasznos tartalmakat integráltan közvetítsék a különböző csatornákon.
Hol itt a gond?
Mindezt mérhetővé is kell tenni, hogy a folyamatosan változó ügyféligényekre reagálni is tudjanak. A figyelmet nekik sem csupán megszerezni kell, de fenntartani is szükséges.
A közösségi média algoritmusok pedig folyton változnak, a konverziós költségeket nehezebb szinten tartani az általuk használt hirdetési platformokon; egyes korábbi módszerek rapid módon válnak elavulttá.
Az eddig megszokott közösségi média megjelenési stratégiát szükséges átgondolni, új módszereket kell kitalálni a hatékonyabb megjelenés és kommunikáció érdekében.
Valamint megfelelő natív környezetet elérni, hogy a potenciális ügyfelek ne kerüljék el a promóciós célú üzeneteket se.
Céljuk az is, hogy a releváns tartalmakat ráadásul minél alacsonyabb elérési költséggel juttassák el a személyekhez.
Egy vállalati szervezet internetes marketingjének irányítása bonyolult.
Egy régebbi felmérés, de a kihívások ma is aktuálisak.
A „B2B Enterprise Content Marketing, 2013 Benchmarks, Budgets and Trends ” című, a Content Marketing Institute által készített jelentés szerint a vállalati marketingszakemberek előtt álló legfontosabb tartalmi kihívások közt vannak az alábbiak:
- Elköteleződést generáló tartalom készítése (58%)
- A marketing integrációjának hiánya (58%)
- Elegendő tartalom előállítása (53%)
- A költségvetés hiánya (43%)
- Változatos tartalom előállítása (45%)
- Képtelenség mérni a tartalommarketing hatékonyságát (42%)
- Megtalálni a megfelelő csatornákat és lépést tartani velük
Milyen digitális csatornákat használjanak?
Melyek a célcsoport számára releváns felületek, csatornák a digitális térben?
A kérdések, amikkel a nagyvállalatok is megküzdenek.
A trendek folyamatosan változnak és új platformok jelennek meg. Ennek fényében szükséges értékelni a kampányokat vagy finomhangolni azokat.
Ráadásul lépést kell tartani a felhasználók, vásárlók digitális eszközhasználati szokásaival, melyek gyorsabban változnak, mint a cipődivat.
(Prioritás szinte teljesen átállni a mobile-first szemléletre, ami a tartalom stratégiai tervezésénél és a hirdetéskezelési gyakorlatban is megjelenik.)
Az emberek egyre aktívabbak több és több eszközön és platformon. Már nem elég, ha minden erőfeszítést egyetlen stratégiára, például e-mailre vagy Facebookra összpontosítunk.
A nagyvállalatok is keresik a digitális csatornák, megoldások közül azokat, amelyek a sales, a márkaépítés a büdzsé figyelembevétele mellett a legjobban támogatják őket a márkacélokban.
A digitális marketing egyre több lehetőséget kínál, ezért vissza kell menni az alapokhoz.
Mi a cél?
Milyen csatornát használj?
Milyen formában használd?
Létfontosságú, hogy a nagyvállalatok tudnak-e villámtempóban és megfelelően reagálni a változásokra. Azokhoz a lépésekhez igazodni a táncrendben, ahogyan az emberek az online térben kapcsolatba lépnek egymással, illetve a márkák termékeivel.
Valamint azokra a platformokra koncentrálni, ahol a közönségük aktív.
A kulcs az, hogy zökkenőmentes élményt nyújtsanak, hogy az emberek könnyen átjussanak egyik csatornáról a másikra.
- Földrajzi nehézségek megoldása
A vállalatok számára gyakran nehéz egyensúlyt teremteni a helyi marketingszakemberek hatásköre és a márka általános koncepciója között.
A több földrajzi területet lefedő márkák ritkán tudják személyesen nyomon követni a teljes marketinget.
Tehát gyakorta a márkaüzeneteket a márka szabványaitól eltérő módon módosítják.
A vásárlók nem tesznek különbséget a vállalati és a helyi tulajdonú vállalkozások között.
A fogyasztók általában csak egy dolgot látnak: a márkákat.
Savanyú tapasztalat számukra, amikor az állandó, megszokott megtapasztalások eltérnek; akár online, akár offline az üzletben, akár telefonon. Fontos, hogy a márkák üzenete következetes legyen.
Egy márka imázsának 45%-a annak tulajdonítható, hogy mit és hogyan mond. Ami eltér a márka által képviselttől, az árthat a vásárlói élménynek és nem tűnik hitelesnek.
A közös értékek a legfőbb okok közt van, amiért a vásárlók kapcsolatba lépnek egy márkával. Minden üzenet, megnyilvánulás, kommunikációs forma kritikus, ha a vállalati marketingről van szó!
Szükség van egy, a marketingstratégia végrehajtásához szükséges „vonalvezetőre”.
Ebben is segítség lehet az automatizálás.
Olyan rendszer kiépítése, amely racionalizálja a marketingcsatornákat annak érdekében, hogy a munkatársakat (szövegírók, marketingesek, PPC-hirdetéskezelők, dizájnerek) egyetlen rendszerben egyesítsék a marketingkampányok hatékony menedzselése érdekében.
- Közelebb kerülni az ügyfelekhez
A célcsoport pontos megcélzása minden eddiginél fontosabb lesz 2022-ben
és azt követően is.
A kihívások közt lesz egyre inkább, hogy a SEO és a fizetett hirdetések (PPC, Facebook hirdetések) terén minél kevesebb időt vagy pénzt pazaroljanak el a túl tág vagy rosszul célzott tartalomra, kulcsszavakra.
Kulcsfontosságú lesz a vásárlói personák egyre precízebb létrehozása.
A minősített leadek generálása viszont költségesebb lehet.
Mivel egyre több vállalkozás próbál majd célzottabb leadeket szerezni, a fizetett hirdetések, például a Facebook és a Google Ads költsége valószínűleg emelkedni fog.
Új generálási csatornák léphetnek egyre inkább a színre, mint például a LinkedIn, a videomarketing vagy az interaktív csatornák, például webináriumok és virtuális konferenciák.
A 2022-ben különösen népszerű tartalmak közé tartoznak várhatóan a rövid formátumú videók, élők, podcastok, valamint Instagram- és Facebook-történetek.
Tehát az interaktív tartalmak egyre népszerűbbek lesznek.
- Az adatvédelmi és adatmegosztási előírások betartása
Az olyan szabályok, mint a GDPR, nem szűnnek meg.
És a nagyvállalatok számára is egyre nagyobb kihívást jelentenek.
Már nem lehet csak úgy direkt marketing tartalmakkal bombázni az embereket.
Célzottan felállított sales funnelre van szükség (csalitermékek, leadgyűjtés, értékadás tartalmakon keresztül).
A nagyvállalatok is egyre jobban megtapasztalják, hogy számos problémát old meg az inbound marketing. Olyanokat, amit a „tradicionális marketing” nem tud (vagy nem ilyen hatékonyan).
Ügyfelek elérése, piacépítés, edukáció („eleve mire jó a mi termékünk?).
A GDPR-nak való megfelelés mellett gondoskodni kell az e-mailek kézbesíthetőségének javításáról is, annak érdekében, hogy az e-mail-listán szereplő személyek számára kiküldött levelek továbbra is a beérkező levelekbe kerüljenek, ne pedig a spam mappába.
Hogyan nyerj nagy márkákkal?
Néhány statisztikát mutatok a digitális marketing kapcsán, 2022-re vonatkozóan.
Ezek hasznos támpontként szolgálhatnak, hogy mire érdemes fókuszálnod a következő évben.
- A Statista becslései szerint 2023-ra több mint 295 millió mobilinternet-felhasználó lesz. Tovább emelkedik a mobil-first jelentősége.
- Az AdWhite jelentése szerint a fogyasztók 90%-a olvas online véleményeket, mielőtt felkeresne egy vállalkozást. Fontos lesz az ügyfélszolgálat optimalizálása.
- A 2020-as Omnichannel Statistics Report kimutatja, hogy a kampányokhoz legalább három csatornát használó marketingesek 287%-kal több eladást értek el, mint azok, akik csak egy csatornát céloztak meg. Nem elég egy csatornára fókuszálni.
- A DemandMetric rámutat, hogy a tartalommarketing 62%-kal olcsóbb, mint a hagyományos marketing, miközben háromszor annyi leadet generál. Összpontosíts többet a minőségi organikus tartalomra, ha a költséghatékonyság is a céjaid között van.
- Egy IAAP tanulmány szerint a vállalkozások már átlagosan 1,3 millió dollárt költöttek a GDPR megfelelésre az USA-ban. A GDPR és a hasonló jogszabályok hatásai rád is hatással vannak, rakd helyre a digitális marketinged jogi részét is (ha még nem tetted meg).
- A WordStream szerint a marketingszakemberek 51%-a a videót tartja a legjobb ROI-val rendelkező tartalomtípusnak. A videó egyre népszerűbb lesz.
- A vállalkozások közel 90%-a szerint a közösségi média marketingje növelte vállalkozása láthatóságát. A közösségi média a következő években is kulcsfontosságú erőforrás marad az ügyfelekkel való kapcsolattartásban.
- A SocialPilot szerint a LinkedIn képeket is tartalmazó bejegyzései 200%-kal nagyobb érdeklődést váltottak ki, mint a csak szöveget tartalmazó bejegyzések. Ez az elv máshol is érvényes, mivel az internetet egyre inkább a látvány vezérli.
- A Search Engine Journal szerint a SEO leadek 14,6%-os zárási arányt mutatnak, egy direkt e-mail vagy nyomtatott hirdetés által szerzett leadek viszont csak 1,7%-os zárási arányt. Értékeld az inbound marketinget jobban, a SEO és a tartalommarketing egyre értékesebb lesz.
A vállalati digitális marketing területén (is) stratégiai lépéseket érdemes követni az online növekedéshez.
A digitális marketing stratégia kidolgozása kritikus fontosságú ahhoz, hogy vállalkozásod online növekedhessen.
Tudnod kell, hogy ha A-ból B-be el akarsz jutni, akkor hol az A, hol a B és utána meg kell határozni az odavezető utat. Persze elindulhatsz a nagy semmibe is, de akkor könnyen tévútra kerülhetsz.
Vagy eljutsz a B pontba, vagy nem.
Ha el is jutsz, lehet, hogy rengeteg idő- és pénzpocsékolás árán.
A nagyvállalati digitális marketing is rejteget komoly, izzasztó és dinamikusan változó kihívásokat.
Azonban egy stratégiában gondolkodó vállalkozó a marketinget befektetésnek tekinti, nem kötelező kiadásnak.
A marketing szabaddá tesz téged
Arra biztatunk, hogy soha ne tekints készként a marketingstratégiádra és mindig keresd azokat a lehetőségeket, amelyekkel még eredményesebben kommunikálhatsz, léphetsz kapcsolatba a követőiddel, a célcsoportoddal .
Vagyis amivel még több bevételt termelhetsz.
- Egy jól menedzselt marketing profitot termel.
- A profit pedig sikeres vállalkozást épít.
- A sikeres vállalkozásod egyre több szabadságot ad neked.
- A stratégia mentén menedzselt marketinged pedig szabaddá tesz téged, a vállalkozót.
A digitális marketingre tekints úgy, mint a marketingmix egyik szeletére, a nagy egész részeként nézd és használd.
Mint ahogy az Apple vagy a Nike ügyfelei még csak össze sem hasonlítják a márkát más termékekkel – mert erős, egyedi USP-vel, üzenettel, márkajellemzőkkel rendelkeznek –, neked is az szükséges, hogy következetes legyél a hangodban, a stílusodban, a kommunikációdban minden csatornán és platformon.
Kerüld el a retardált marketing hibák mértani sorozatát.
Építsük online marketing eszközökkel a márkádat.
Ha konkrét céljaid vannak, konkrét sikerokozókat mutatunk. Irányba állítunk, hogy tudd, hol állsz és hová tartasz.
A hol és hová közé pedig megadjuk az online marketingben az összekötő utat, a stratégiát. Online marketing workshopunk segítségével kézen fogunk és kivezetünk az online marketinged rejtelmeiből.