február 13, 2023

Mitől jó egy webdizájn?

Egy webdizájn rengeteg ember szemében olyan, mint a nők esetében a „csinos arc”, csupán egy külső tulajdonság. Holott a dizájn a belső tulajdonságok kitükröződése, esetünkben a márkádé.

Milyen egy hatékony és jó webdizájn? A tökéletes webdizájn jóval többről szól, mint a csinos külsőről. Egy azonosító, mely alapján megítélik a márkád.

Ha a márkád egy személy lenne, hogy öltözne, hogyan kommunikálna?

Mint ahogy egy személy a maga személyes stílusával, önismerettel felvértezve alakítja az öltözködését, hogy azt a céljai szolgálatába állíthassa, a saját márkád is benyomást kelt másokban.

A külső jegyei, vizualitása által.

A webdizájnod a vizuális kommunikációd része. (Nem keverendő össze az arculat az UX dizájnnal, amely ma már túlmutat a felhasználói felület tervezésén is.)

Mi volna a vonzó és jó webdizájn titka?

Ahhoz, hogy a kérdésre válaszolhassak, meg kell ismertetnem veled a márka, és márkaépítés fogalmát.

A márkád alapjainak, viziójának, céljainak, értékeinek, kommunikációjának lefektetésétől a márka látványvilágán át hitelesnek, emlékezetesnek és következetes kell lennie.

DE miért is?

A márkád olyan, mint egy valós személy

A legfontosabb vele kapcsolatban mindig az első benyomás.

A brand vagy más néven márka nem az, amit magunkról mondunk, hanem az, amit mások mondanak rólunk.

Vannak, akik stratégiai tervezési folyamatként definiálják a brandinget és vannak, akinek csak egy vizuális terv, illetve arculattervezés.

Remélem te nem tartozol közéjük. A cikk végére biztosan nem fogsz.

Stratégiailag megtervezett vállalkozói terveid a különböző vizuális (pl. logó, arculat, social feed vagy kreatív stb.) és verbális eszközök segítségével, a marketing eszközeivel tudod megvalósítani. A stratégiai terv egy tervrajz, amely segít a márka módszeres fejlesztésében.

Írtunk róla korábban, hogy mérettől függetlenül vállalkozásodnak szüksége van a márkaépítésre, maximum az eszközök, a módszerek és a csatornák változnak.

Mert, ha nincs stratégia és vízió, a vizuális elemek csak magányosan árválkodó üres vizuális jelek lesznek.

Önmagában egy arculat, dizájn stratégia nélkül nem lesz márka.

Mint ahogy egy személy esetében a megjelenése erősítheti a vállalati megjelenését, személyes kisugárzását és a tudatos öltözködése beépülhet a mindennapi életébe, hogy a céljait erősítse az üzleti életben; úgy a dizájn is erősítheti a márkád üzenetét és kisugárzását.

Gondolj csak bele.

Mi az első dolog, amin egy weboldalra kattintva azonnal megakad a szemed?

A dizájn erővel bír.

Egy márka által képviselt értékek a márka stílusában is megjelennek. Valamint mélyen beleépülnek a célcsoport emlékezetébe. Ezek megjelennek a vizuális profilokban, a hírlevelekben, a szövegekben, közösségi média posztokban és a dizájnban is.

Mi jellemző egy jó webdizájnra?

1. Funkcionalitás

Ha üzleti célra használod a weboldalad, akkor a tökéletes külső mellett a legfontosabbról sem feledkezhetsz meg: arról, hogy a honlapnak használhatónak is kell lennie.

Egy letisztult, egyszerűségre törekvő, azonban jól felépített és rendkívül kényelmesen használható weboldal általában jobban teljesít, mint egy funkcionalitásban hátul kullogó „csinibaba”.

Logikus és magas felhasználói élményt kínáló webdizájn kialakításában fontos szerepet játszik az UX dizájn alkalmazása is. Az UX-dizájn során a tervezés minden eleme a felhasználónak van alárendelve, mindent a felhasználói élmény szempontjából vizsgálunk.

A felhasználók ritkán látogatnak el egy weboldalra azért, hogy élvezzék a dizájnt; sőt a legtöbb esetben a jó vagy rossz tervezés ellenére is keresik az információkat. Törekedj az egyszerűségre a bonyolultság helyett.

2. Szolgálja a weboldal célját

Mi a weboldalad célja? A lead generálás? Esetleg konkrét értékesítés vagy az edukálás? Ha a weboldal minden eleme az oldal szándékának van alárendelve, elősegíti az egyszerű és hatékony interakciót a tartalommal, és ezzel hozzájárul a konverzió növeléséhez; nyert dizájnról van szó.

A letisztult és átlátható megjelenés mindig nyerő.

Ettől nem lesz a weboldalad unalmas.

A hatékony weboldaltervezésnek és webdizájnnak úgy kell betöltenie a rendeltetését, hogy közvetítse a márka üzenetét, miközben leköti a látogatót.

Számos weboldal túltervezett, túl sok elem van az oldalon, ami elvonja a látogatókat az oldal céljáról. A letisztult dizájn nemcsak megkönnyíti a navigációt az oldalon, hanem az esztétikai megjelenése is vonzóbb.

Számos tényező, mint például a konzisztencia, a színek, a tipográfia, a képek, az egyszerűség és a funkcionalitás, hozzájárulhat a weboldal jó kialakításához.

3. Márkához illő

A márkádnak megvannak a vizuális ismertetőjegyei (pl: logóban; arculatban is ezt használod). Ez lehet határozottabb vagy barátságosabb, laza vagy éppenséggel konzervatívabb vonalat képviselő.

A dizájn minden esetben márkahű.

A márkajelzéseket mindig vizuális identitásként kezeld, amely megkülönbözteti a vállalkozásod. A jól megválasztott színek és a tipográfiai felépítés is képes a kommunikációra, jóval többet üzen a vállalkozásodról, mint a túlzsúfolt animációs elemek.

4. Nem hiányzik róla a „fehér tér”

Ha érezted már egy weboldalról, hogy túlzsúfolt, zajos, akkor valószínűleg hiányoztak róla a jó webdizájnra jellemző grafikai elemek hiánya.

Jól olvastad.

A szimmetria, az egység, a könnyű tartalomfogyasztás eszköze az üres tér.

Szakmai nevén white space.

Nem csak fotókkal és grafikai elemekkel lehet „felosztani a teret”, de az üres térhasználattal is, amely kiegyensúlyozottabbá, letisztultabbá és harmonikusabbá teheti a dizájnt.

Ezáltal légiesebb hatást kelt.

Hatékonyan strukturálja a weboldalad tartalmát, ugyanis gyorsabb olvasást és letisztultabb infófogyasztást tesz lehetővé, ahol az agy képes a maratoni olvasás közben „a pihenőpontokon” megpihenni és felfrissülni.

A zsúfolt dizájn ezzel ellentétben rontja a konverziót és elrettent az olvasástól.

5. A jó webdizájnban megvan a vizuális hierarchia

Tehát a különböző elemek fontossági sorrendbe állítása.

Ez alatt értjük a méretet, a színt, a tipográfiát, a szóközöket, a textúrát, a képeket, a kontrasztokat és a stílust. A vizuális hierarchia egyik legfontosabb funkciója a fókuszpont felállítása; ez megmutatja a látogatóknak, hol vannak a legfontosabb információk.

Az összetett struktúrákat nehezebb olvasni, beolvasni, elemezni és dolgozni velük.

Mint ahogy az előző pontban is említettem, az üres tér nemcsak a látogatók kognitív terhelésének csökkentését segíti elő, hanem lehetővé teszi a képernyőn megjelenő információk észlelését is.

A hierarchikus struktúrák pedig csökkentik az összetettséget. Minél jobban sikerül a felhasználóknak a vizuális hierarchia érzetét biztosítani egy oldalon, annál könnyebben észlelhető lesz a tartalom a számukra.

6. Vonzó a célcsoport számára: az ő nyelvüket beszéli

Van egy meghatározott piaci szegmense, célcsoportja az oldaladnak, amely a potenciális ügyfeleidet jelentik?

A dizájnt kifejezetten úgy kell megalkotni, hogy az adott „csoportot” vonzza. A vásárlói szokások kutatása felfedheti, hogy milyen típusú kép, színek és egyéb tervezési jellemzők vonzóak azok számára, akiket egy jó webdizájn szeretne elérni.

7. A gombtól a varratig stimmel

Márkád, vállalkozásod egyedi személyiséggel rendelkezik, mint entitás.

Ez a személyiség megmutatkozik nemcsak a sztoridban, küldetésedben, írott kommunikációdban, de a webdizájnban is, tehát minden eleme a részletekig visszatükrözi a személyiségét.

Akárcsak egy dizájnos kabáton.

A dizájnban nincsenek apró nem odaillő részletek – minden darabnak zökkenőmentesen kell egymáshoz illeszkednie és olyan összefüggő megjelenést kell létrehoznia, amely alátámasztja márkád erősségét.

+1 A felhasználói figyelem középpontjába helyez egyes vizuális elemeket

Hangsúly a legfontosabbra.

A vizuális elemek pontos elhelyezése a sikeres webdizájn egyik fő tényezője. Bizonyos dizájnelemek olyan jelzésekként működnek, amelyek pontosan oda irányítják a látogató figyelmét, ahová mennie kell.

A Hotjar hozott néhány példát a kiváló webdizájnokra, a weboldalak kezdőlapjának kialakítására, köztük a Dropbox és az Airbnb oldalát is.

Az Airbnb kezdőlapja például azonnal üdvözli a felhasználókat az úti cél és a dátum keresési űrlapjával és elvezeti őket az ügyfélút következő logikus lépéséhez.

Képernyőkép az Airbnb kezdőlapjáról, Forrás: Airbnb

A Dropbox kezdőlapjának dizájnja pedig elképesztő szép geometriai alakzatokat tartalmaz, amelyek diavetítési példákkal vannak feltöltve arról, hogy a felhasználók mit érhetnek el termékükkel.

Az egyszerű alcím: „Tegyen többet a fájljaival” egyértelműen leírja, hogy a Dropbox miben segít a felhasználóknak.

Képernyőkép a Dropbox kezdőlapjáról, Forrás: Dropbox

2022 legjobb 37 webdizájnja a Hubspot szerint itt tekinthető meg.

Alakítsd a weboldalad a trendeknek megfelelően

Fontos megjegyezni, hogy bár a tervezési döntések meghozatala során leginkább a használhatóságot kell figyelembe venni (például a hozzáférhetőséget és a funkcionalitást), az sem mindegy, hogy mennyire építed be az aktuális dizánj-trendeket a weboldalad kinézetébe.

2023-ban ezek mutatják az irányt, ha webdizánjról van szó:

  • Sötét mód

Míg a világos módban főleg a fehér és élénk színek uralkodnak, addig a sötét mód a feketét és a színek legmélyebb árnyalatait alkalmazza előszeretettel. Az utóbbi időben több típusú telefonon és alkalmazásban is megjelent ez az újítás, így a weboldalad sem maradhat le errúl a népszerű kiegészítésről.

  • Reszponzív tervezés

A reszponzív tervezéssel biztos lehetsz abban, hogy a weboldalad bármely eszközről ugyanolyan jó minőségben és minden pontjában használhatóan tárul a látogató elé, ahogyan azt a számítógép előtt ülve tapasztalná. Okostelefon, laptop vagy tablet? Nem okoz problémát!

  • Mikroanimációk

A mikroanimációk olyan minimalista, interaktív elemek, amelyek azt érzékeltetik a látogatóval, hogy a weboldal a legapróbb részletekig meg van tervezve és pontosan azt adják át, amire az ezt meglátogató személy vágyik, bármilyen kivétel nélkül!

  • Prallax görgetés

A parallax görgetés egy olyan görgetési technika, amely 3D hatást hoz létre az előtér és a háttér elemek különböző sebességű mozgatásával, ezzel izgalmas élményt nyútjva a weboldalon barangolók számára.

  • Merész tipográfia

A merész és egyedi tipográfiát érdemes bevállalni, hiszen ezek a figyelemfelkeltő elemek szinte mágnesként vonzzák a látogató szemét a weboldalad tartalmára, a céged nevére, mottódra vagy arra, hogy milyen termékeket pakolhatnak a kosárba.

Ne feledd azonban, hogy hiába építed be a trendeket a weboldaladba, végső soron a cél egy olyan design létrehozása, amely megfelel a felhasználók igényeinek és támogatja az üzleti céljaidat – így ez lebegjen prioritásként a szemed előtt.

Összegezve

Most, hogy áttanulmányoztad a jó webdizájn alapjait, itt az ideje, hogy elkezdd saját weboldalad ráncfelvarrását vagy létrehozását.

A dizájn azonban csak egy fontos hozzávaló.

Tervezzük meg együtt a vevőszerző folyamataidat, építsük online marketing eszközökkel a saját márkádat. Ha konkrét céljaid vannak, konkrét sikerokozókat mutatunk. Irányba állítunk, hogy tudd, hol állsz és hová tartasz.

A hol és hová közé pedig megadjuk az online marketingben az összekötő utat, a stratégiát.

Segítünk vállalkozásodat, illetve weboldaladat figyelemfelkeltő és jól konvertáló szintre emelni.

Kérj egy ajánlatot az űrlapon keresztül.

Add meg nevedet, a céged nevét és a telefonszámodat. Legkésőbb a következő munkanapon visszahívunk és 5 rövid kérdést teszünk fel. 5 kérdés után neki is állunk a tervezésnek, ingyen küldünk egy tervet az új weboldaladhoz.

Itt tudsz írni nekünk.