Márkaépítés – egyetlen szó, mégis notórius témakerülővé válnak oly sokan, ha meghallják. „Ők nem túl nagy cég, nincs rá szükségük.” „Nem márkát kell építeni, hanem marketingezni.” Nem szükséges szürreálisan termékeny transzba kerülnöd, hogy kiigazodj a témán.
Ebben a cikkben megmutatjuk, hogy a márkaépítés hogyan támogatja a marketinged. És azt is, hogy hogyan építheted a márkád online marketing eszközökkel, mert a kettő nem zárja ki egymást.
Ahhoz, hogy a marketinged egy gördülékenyen működő ügyfélszerző gépezet legyen, mindig, minden tekintetben stratégiai tervezés szükséges.
Ehhez képben kell lenned a régi motoros megoldásokkal, de a legfrissebb taktikákkal, lehetőségekkel és technikákkal is.
Talán nem meglepő, ha azt mondom, a legtöbb marketinget tanult ember az egyetemen nem az online marketingből erősítette a tudását.
Ahhoz, hogy iskolapadban hatékonyan oktassák mindezt, lassabban kellene változnia.
Erre viszont semmi esély.
Ezért ne érezd magad feszélyezve, ha az egyre nagyobb kihívásnak számító online marketing feladatok menet közben maró gúnnyal nevetnek az arcodba.
Talán érzed, hogy nagyobbat és nagyobbat kellene lépned a digitális világ felé, ha életben akarod tartani a céged nemcsak ma, de holnap is.
Frigyládánál is titokzatosabb módon elvesztett tisztánlátás azt súgja neked, hogy a márkaismertségedet ma már tucatnyi csatornán és módszerrel építheted (igaza van).
De amennyire jó dolog ez, ugyanakkora probléma is (ebben is igaza van).
Hogyan tedd az interneten ismertté a cégedet?
Mert az tény, hogy 2020-ban a népesség 83%-a volt internetfelhasználó és ebből 73,5% social media felhasználó is.
A magyar internetezők közül 84% havonta, 73% minden nap használja az internetet, állítja az NRC kutatása (korcsoportonként eltérő arányban).
A Facebookot több mint 2 milliárd ember használja havonta a világon, amelyből 1 milliárd rendszeres felhasználónak számít.
Nem titok, hogy a digitális marketing segítségével nagyobb és relevánsabb közönséget érhetsz el, mint a hagyományos módszerekkel, speciálisan azokat a potenciális ügyfeleket célozhatod, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg terméked.
Gyakran költséghatékonyabb, mint a hagyományos hirdetés és lehetővé teszi a napi mérést, ezáltal a finomhangolást és a pénzed optimális felhasználását is.
Ebben a cikkben ezt járjuk körbe.
Mi a közös ezeknél a márkáknál?
Mi a közös a Lego Rebuild the World kampánya, a Dove Real Beauty kampánya vagy az Always #LikeAGirl kampánya között?
Nem az, hogy mindegyiket egy „gigacég” készítette.
A Lego fontos globális kérdésekben foglal állást, hogy kapcsolatba lépjen a célcsoportjával, miközben megosztja a márka történetét és üzeneteit.
(A vásárlók 89%-a olyan márkáktól vásárol, amelyek osztják az értékeiket; ezért klassz lépés tőlük, nem?)
A Dove Real Beauty kampányában egy törvényszéki művész rajzol nőket először úgy, ahogyan ők látják magukat, majd pedig úgy, ahogyan idegenek látják őket.
A Dove Real Beauty kampánya egy világméretű marketingkampány, amelyet az Unilever indított 2004-ben azzal a céllal, hogy növelje a nők és a kisgyermekek önbizalmát.
Ezzel provokatív módon szélesítette a szépség definícióját, megkérdőjelezte a testápoló ipar által kialakított berögzült sztereotípiákat. A digitális marketinget kihasználva társadalmi diskurzust kezdeményezett és a közösségépítés útjára lépett.
A Dove már nemcsak a szépséget árulta, hanem az önbecsülést és az elfogadást is, és olyan márkává vált az évek alatt, amely inkább társadalmi és érzelmi előnyökre épül, mint funkcionálisra.
Olyan marketingtartalmat gyártottak, ami „közelről ismeri” a közönségét.
A LikeAGirl kampánya pedig az érzelmi marketingre összpontosít.
A kampány a fiatal nőket célozza.
Arra tanítja őket, hogyan legyenek magabiztosak, és vegyék vissza a „lányként” kifejezést az élet különböző szituációiban.
Egyetlen kampányban sem emlegetik túl sokat önmagában a termékeket.
De nem is ez a lényeg.
A létrehozott tartalmakkal több embert érnek el, növelik a márkaismertséget, és megmutathatják a közönségüknek, hogy a márka igazodik az értékeikhez.
A saját célcsoportjuk szemében válnak ismertté.
Mert mindegyik márka tartalmai mögött felfedezhető egy alapigazság a termékek vagy szolgáltatások kapcsán.
Mi lenne ez?
A termékek soha nem csak termékek
Könnyű egynek lenni a több ezer vagy millió hasonló terméket értékesítő cég közül, de kitűnni már briliáns tudásra vall.
Oly sokan keresik a lehetőségeket, hogy ellenállhatatlan csábítóként jelenjenek meg a célcsoport előtt és a termékeik megismerése is sürgetővé váljon.
Csakhogy a Coca-Cola több, mint egy ital.
A Dove több mint egy testápoló. A Starbucks több, mint egy kávé.
Ha kapcsolatba lépsz e termékekkel, az interakció élményeket nyújt és ezt a tapasztalatot szem előtt tartva vásároljuk meg őket.
A márkák pontosan tudják, hogy milyen tapasztalatokat szeretnének szerezni, amikor vásárolunk (vagy fontolóra vesszük a vásárlást).
A márkanév messze túlmutat egy címkén.
„Nem akarok nagy céget, ezért nem kell márkát építenem.” – szól az általános közhiedelem.
Azt, hogy mekkora céget szeretnél, az nem a márkaépítésen múlik, hanem a céljaidon. A vállalkozásodnak pedig mérettől függetlenül szüksége van a márkaépítésre, maximum az eszközök, a módszerek és a csatornák változnak.
Ha nem foglalkozol tudatosan a márkaépítéssel, akkor mások teszik meg helyetted – csak az így kialakult kép nagyon könnyen torz lehet.
Tény, hogy a marketingkommunikációd elsődleges célja az, hogy eladja a termékedet.
A márkaépítés és kapcsolatápolás, visszajelzések, ügyféledukáció, közösségépítés pedig járulékos előny, mégis befolyásolja az eladásaidat.
Mert egy márka aktivitásokon, megnyilvánulásokon, kampányokon, kommunikáción keresztül épül.
Mindig.
Ezért egy vásárló mindig értékesebb, mint 500 lájkot osztó ember, mert igazi közösséget egy márka csak elkötelezett, a pénzükkel is a márkára szavazó emberekből építhet.
Nem elég, ha csak számaid vannak, a lényeg, hogy valódi közösséged, valódi vásárlóid legyenek.
Ha egy márka ír egy könyvet, tart egy tréninget és ezt kommunikálja (vagy értékesíti) – az marketingaktivitás.
Ha márkádnak erős alapjai vannak (vízió), akkor könnyebb és hatékonyabb lesz a marketinged, a kommunikációd is.
Ha valamennyi kommunikációs csatornádon ugyanazt az alapértéket közvetíted, nagyságrendekkel nagyobb eséllyel találod meg a hozzád hasonlóan gondolkodó potenciális ügyfeleket.
Ez azért fontos, mert a marketingnek összhangban kell lennie az üzleti céloddal.
A márka hatékonnyá teszi a kommunikációt és meghatározza a csatornákat, stílust és az eszközöket is.
Például erősen prémium dizájn termékeket készítve valószínűleg ott leszel az Instagramon, amíg idős célcsoport számára kínált termékeddel nem feltétlenül fogod ezt a csatornát választani.
Azt veszed majd észre, hogy az alapértékeid, amik a márkádat meghatározzák, észrevétlenül surrannak be a követőid fejébe.
A márka és marketing ezért egymással szimbiózisban élő fogalmak.
Ha megvan a (márka)víziód és van stratégiád, máris haladhatsz a lépések, eszközök felé.
Elavult, de legalább ismered
Mint említettem, a márkaépítés támogatja a marketing erőfeszítéseidet.
A céged neve, stílusirányelvei, alapértékei, üzenetei egyesülve alkotják a márkád, és nincs nagyobb érték a marketing számára, mint egy erős márka.
A márka identitása az első, amit az emberek észrevesznek: mert hitelességet ad.
Talán nem kérdés a számodra, hogy az internetes térhódítás és a megváltozott vásárlói magatartás miatt egyértelmű, hogy külön feladatként csücsül a listádon az online marketing.
Mégsem lépsz, mert talán nem tudod mibe kellene pontosan belekezdeni, hogyan és mikor. A legszívesebben maradnál a múltban, de tudod, hogy nem teheted meg.
Mégis halogatod a lépést.
De miről szól a marketing?
Arról, hogy kapcsolatot létesíts a célcsoportoddal a
- megfelelő helyen,
- a megfelelő időben.
Tehát ott találkozol velük, ahol töltik az idejüket: jelenleg leginkább az interneten.
A magyarok átlagos internetezéssel töltött ideje 3,8 óra (az NMHH számára készített kutatás alapján).
A havi aktív Facebook felhasználók száma 2021-ben 6,75 millió ember, ami több mint az országban élő lakosságszám 2/3-a.
Itt jóval több lehetőséged van az ügyfelek elérésére, beleértve az e-maileket, a videókat, a közösségi médiát és a keresőmotorokat.
Szinte minden cégnek van weboldala vagy legalább közösségi média jelenléte, digitális hirdetési stratégiája. A digitális tartalom és az online marketing annyira elterjedt, hogy a fogyasztók ma már elvárják és támaszkodnak rájuk a márkák megismerése során.
Mégis azt látjuk, hogy rengetegen még mindig nem használják ki a változást, az új lehetőségeket.
Ráadásul minden aktuális változáshoz a megfelelő stratégiával szükséges hozzáállni.
Felteszem a költői kérdést: vajon, ha a jövődet ugyanazzal a tudással, gyakorlattal, módszerekkel és hozzáállással fogod folytatni, mint ahogyan a múltadban dolgoztál (mert eddig is ment a szekér), akkor mi fog megismétlődni a jövődben?
Értelemszerűen a stagnálást, a fejlődés visszamaradását fogod újraprodukálni.
Teljesen normális, ha azt hiszed, hogy a jövőben ugyanolyan mértékű és jellegű fejlődést tudsz elérni, mint a múltadban, ha ugyanazzal a tudással, eszközökkel dolgozol csak tovább.
Te vagy az ember, aki elment egy randira?
Nem készült rá semmit, utána bezsebelt egy erős kosarat és a következő randin ugyanazt a forgatókönyvet ismétli.
Vajon mire számít egy ilyen ember a következő és az azt követő randin?
A kosárra.
De nem azért kosarazzák ki, mert neki sorsszerűen ez jutott, nem elég jó vagy „vonzó”, hanem azért kosarazzák ki, mert nem változtatott semmit a „randizós módszerén”, az eszközökön és a gondolkodásmódján.
Lehet, hogy te is ugyanúgy működsz, mint a kikosarazott ember.
Pontosan az alapján tervezed a jövődet, a marketingedet, amit az eddigi eszközeiddel és hozzáállásoddal sikerült eddig elérned.
Ha annyira biztos lennél benne, hogy ura vagy a vállalkozásod növekedésének a jövőben is, akkor nem olvasnál most erről a témáról.
Képzeld el, hogy készíttetsz egy cégbemutatkozót a szolgáltatásodról, cégedről, előnyökről, és az emberek postaládáiban terjeszted (most tekintsük el annak DM, azaz a direkt marketing szabályaitól egy pillanatra) – ez a bemutatkozó is a tartalommarketing eszközök egy formája, bár offline.
A probléma az, hogy fogalmad sincs, hányan nyitották ki a bemutatkozót, vagy hányan dobták ki egyenesen a szemetesbe, kire milyen hatással volt és hogyan vedd fel vele a kapcsolatot legközelebb (egyáltalán kikkel érdemes).
Most képzeld el, hogy egy a „cégbemutatkozó” a weboldaladon online formában jelenik meg, de az olvasók számára hasznos és értékes információkat is tartalmaz a szolgáltatásoddal kapcsolatban.
- Pontosan lemérheted, hogy hányan nézték meg az oldalt és űrlapok segítségével összegyűjtheted az anyagot letöltők elérhetőségeit.
- Nemcsak azt mérheted, hogy hány ember foglalkozik a tartalommal, hanem minősített leadeket (érdeklődőket) is generálsz, amikor letöltik azt.
- A letölthető anyagot blogbejegyzések sorozatában „értékesíted”, ahol egy-egy fontos témát dolgozol fel, amelyre vonatkozóan az ingyenes anyagban további információkat osztasz meg (ezért vonzóvá teszed a letöltést).
- Ezeket a blogbejegyzéseket a közöségi médiában népszerűsítheted fizetett és organikus bejegyzéseken keresztül.
- Aztán létrehozhatsz egy e-mail kampányt, hogy az ingyenes anyagot letöltőknek további információkat küldhess a cégről.
Tehát logikusan teheted fel a következő kérdést.
Mi a konkrét előnye annak, ha online marketingeszközökkel építed a márkádat?
Érd el a megfelelő embereket, a megfelelő helyen, a megfelelő időben.
Talán ez a mondat visszaadja az online marketing egyik legnagyobb esszenciáját.
Az internet egy átjáró.
Átjáró olyan emberekhez, akik a potenciális ügyfeleid lehetnek.
Online sokkal többet érhetsz el a megfelelő emberek közül, mint amennyit csak offline marketinggel tehetnél.
Ha mindezt stratégiával, megfelelő módon teszed, akkor azok elé kerülhetsz, akik valószínűleg a vevői út megfelelő pillanatában válnak az ügyfeleddé.
Hátrányai közt van, hogy az eszközök létrehozása és kezelése időigényes lehet. Stratégia nélkül nem fogsz látni eredményt, tehát az online marketing eszközöket erős digitális marketing stratégiának kell vezérelned.
Időbe is telhet, amíg kapcsolatokat építesz ki a célcsoportoddal.
De erre találták ki a „kiszervezés fogalmát”.
Nézzük tehát az előnyöket.
1. Lehetővé teszi egy specifikus közönség azonosítását és megcélzását
Az online márkaépítés első lépése a márkaidentitás kialakítása.
A márkaidentitás az, ahogyan szeretnéd, hogy érzékeljenek téged, illetve a márkádat a célcsoportodba tartozó emberek.
Valamint annak meghatározása, hogyan tudsz a számukra segítség lenni. Ehhez az első lépés a célcsoport, a buyer persona megismerése, a második pedig annak elérése.
Az online marketing lehetővé teszi, hogy csak azokat a potenciális ügyfeleket célozd meg, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg termékét vagy szolgáltatását (tv-hirdetés, óriásplakát vagy egyéb offline módszer esetén jóval korlátozottabb a lehetőséged).
Személyre szabott, nagy konverziót eredményező marketingüzeneteket küldhetsz általa.
(Eszköz erre: közösségi média célzási funkciói, PPC vagy SEO stratégia).
2. Valóban mérhető eredményeket garantál
A digitális marketing lehetővé teszi, hogy valós időben és pontos eredményeket láthass.
Egy újságban elhelyezett hirdetés vagy egy tv-reklám esetében lehetetlen lenne pontos mérést elvárni, a reklámnak a vállalkozásodra gyakorolt hatását tekintve még annyira sem kapnánk releváns információt.
Az online marketingben elemző szoftverek segítségével a marketingtevékenységek szinte bármely aspektusának megtérülését mérheted, akár napi nyomon követéssel.
Átfogó képet kaphatsz minden olyan mérőszámról, amely számíthat – beleértve a megjelenítéseket, megosztásokat, megtekintéseket, kattintásokat és az oldalon töltött időt.
Az offline marketingnél meg tudod mondani, hogyan lépnek kapcsolatba az emberek a márkáddal, mielőtt vásárolnának nálad?
Az online marketing segítségével azonosíthatod az emberek viselkedésének tendenciáit és mintáit is.
3. Költséghatékonyabb, mint a hagyományos marketingmódszerek
Csökkentheted egy bizonyos csatornára elköltött pénz összegét, ha az nem mutat megtérülést.
A hagyományos offline módszerek esetében nem számít, hogyan teljesít például az óriásplakátod vagy a tv-reklámod – továbbra is ugyanannyiba kerül.
A digitális marketingstratégia lehetővé teszi, hogy ne pazarolj pénzt a rosszul teljesítő csatornákra.
Jóval előbb nyílik lehetőséged finomhangolni is, azaz a marketingstratégiádat finomítani annak érdekében, hogy olyan ügyfeleket érj el, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolnak.
4. Beelőzheted a nagyokat
Nem kellenek milliók reklámokra vagy országos kampányokra.
Stratégiai digitális marketinggel kicsiként is megelőzheted a nagyokat.
Ha a tartalom optimalizált és a célközönséghez szól, akkor a megfelelő embereket vonzod be – azokat, akik valószínűleg vásárlókká válnak.
5. Növelheted a bizalmat a vállalkozásod felé
Ha közösségi média felületeiden, honlapodon valós referenciákat osztasz meg szöveges vagy videós tartalom révén, vagy mások hozzászólásait emeled ki egy bejegyzésed kapcsán (saját profil); a célközönséged bizalmát növelheted.
Jobban bízunk mások szavaiban, mint a cégében (social proof ereje), amikor a termékértékelésről van szó.
Azaz lenyűgözheted ügyfeleidet, méghozzá üres ígéretek helyett őszinteséggel.
Közösségi lények vagyunk.
Mások tapasztalatainak ismerete, a „valahová tartozás” (azonos dologban hiszünk, azonos dolgot használunk) biztonságérzetet ad számunkra, megvéd minket a meggondolatlan elhatározásoktól.
Egy márka értékeket, elveket képvisel, ezekhez pedig kapcsolódni lehet.
Ezért az azonos értékrenddel rendelkező emberek akaratlanul is közösséget alkotnak.
Gyakran azért próbálunk ki egy terméket, mert egy ismerős megesküdött rá.
Ez az „ismerős” a digitális világban lehet egy influencer, egy véleményvezér, aki egy vlogban vagy blogon bemutatja a terméket.
„Ismerős” lehet a Facebookról valaki, aki már kipróbálta és ajánlja a terméket, de egy a saját helyzetemmel, személyiségemmel és gondolataimmal azonos szinten mozgó „ismerős” értékelés is, amit egy elégedett ügyfél mond el egy weboldalon.
Ezeknek már jóval nagyobb súlyuk van, mint egy imázskampány mesterségesen összeállított üzenetének, egy színésztől.
Milyen típusai vannak a digitális marketingnek?
Ha szakemberhez fordulsz, akkor azok feladata lesz a márkaismertség növelése és a leadek generálása a vállalkozás rendelkezésére álló összes digitális csatornán – ingyenesen vagy akár fizetősen is.
Minél elismertebb a márkád, annál inkább nő a potenciális vásárlók bizalma, ami több előnyt is tartogat számodra.
Javulnak a marketing kampányaid konverziós eredményei.
Nőnek az eladások.
Visszatérő, hűséges törzsvásárlókat szerezhetsz.
Magasabb áron kínálhatod a termékeid.
Ezek a csatornák magukban foglalják a közösségi médiát, a saját weboldalad, a keresőoptimalizálást (SEO-t).
Tehát a weboldal optimalizálásának folyamatát, hogy magasabb pozíciót érjen el a keresőkben, ezáltal növelve a weboldalra érkező organikus (ingyenes) forgalmat.
Az e-maileket, a vizuális hirdetéseket és a céged blogját.
A tartalommarketinget.
Ezek olyan tartalmi eszközöket jelentenek majd, amelyek célja a márkaismertség, a forgalom növelése, a leadek generálása és az ügyfelek megszerzése.
A marketingkommunikációddal és tartalmaiddal tehát olyan értéket, hasznot és segítséget hozol létre, amit a vevők aktívan keresnek.
A tartalmakkal bemutathatod és alátámaszthatod a vállalkozásod, a márkád szakmai hozzáértését, miközben hasznos információkat, gyakorlati tanácsokat, valamint érdekességeket is mutatsz az olvasóidnak.
A cél, hogy a közönséged véleményvezérként tekintsen rád, egy szakmai vezetőként.
Te juss az eszükbe, ha kérdésük merül fel, vagy ha meg szeretnének vásárolni egy terméket vagy szolgáltatást.
Elsősorban a blogbejegyzéseket, tanulmányokat, vendégcikkeket, e-mail kampányokat és a közösségi média bejegyzéseket sorolhatjuk ide.
De a videót is.
A Hubspot kutatása szerint a vevők 72%-a szívesen tájékozódik új termékekről videók segítségével.
A digitális marketing számos marketingszerepet takar a háttérben.
A Moonshotnál például összehangoltan menedzseljük az online marketinged.
Projektmenedzsment területén az egyes szakterületek (fejlesztők, dizájnerek, szövegírók, Google Ads-esek, SEO-sok) összehangoltan dolgoznak.
Nemzetközi és nagyvállalati IT projekteken edzett módszerekkel és projektmenedzsmenttel dolgozunk.
Tréninget is adunk, hogy ügyfeleink ne csak élvezzék, hanem értsék is az internetes értékesítést.
Ingyen konzultációkat nyújtunk hetente; addig, amíg ügyfelünk az internetes rendszer Mengyelejevének nem érzi magát.
A digitális marketing minden vállalkozás számára működik?
A digitális marketing bármely iparág bármely vállalkozásában működhet.
Függetlenül attól, hogy vállalatod mit értékesít, a digitális marketing továbbra is magában foglalja a buyer personák kialakítását, a célcsoportod igényeinek azonosítását (fájdalompontok), az értékes online tartalmak létrehozását.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden vállalkozásnak ugyanúgy kellene megvalósítania a digitális marketing stratégiáját.
Iparágtól függetlenül létezik egy online marketing hiba.
A stratégiai szemlélettel kevésbé megáldott döntéshozók könnyen elkövetik az online marketing hibák egyik leglátványosabbikát:
az eredményeket látva leállítják az online marketingtevékenységeket.
Mint ahogy a márkaépítés egy folyamatos feladat, szinte szemlélet, ezért a digitális marketing eszközök használata – amelyek vonzzák, konvertálják és örömet okoznak az ügyfeleknek azáltal, hogy segítőkészek és értéknövelők–; folyamatosságot élveznek.
Ezzel elkerülhető a jövőben egy visszafogottabb időszakban a „holnapra kell minden” módszerének kényszeralkalmazása: amikor ész nélkül gyártunk tartalmakat – az sem baj, ha semmilyen és küldjük a hirdetéseket dögivel.
Kár, hogy az online marketing nem így működik.
A marketing nem más ugyanis, mint egy párbeszéd a piacoddal.
Ha „hol foglalkozol vele, hol nem” módon állsz hozzá a pillanatnyi állapotod szerint, az ugyanolyan, mintha faképnél hagynád a beszélgetőpartneredet.
Az online marketing egy attitűd.
Befektetés a piacoddal történő kommunikációba. Online.
Pontosan ott, ahol mozognak, ahol tartalmat fogyasztanak.
Ahol élik az életüket.
Éppen ezért, ha belecsapsz az online marketingbe, foglalkoznod kell a sales funnellel (az értékesítési tölcséreddel is), azaz a vásárlói útvonalad megtervezésével.
Ideértjük azt is, ahogyan a potenciális vevőd (lead) kapcsolatba kerül a vállalkozásoddal, itt elkezdődik egy kommunikáció, melynek remélhetőleg vásárlás lesz a vége.
Tervezzük meg együtt ezt a folyamatot, építsük online marketing eszközökkel a márkádat. Ha konkrét céljaid vannak, konkrét sikerokozókat mutatunk. Irányba állítunk, hogy tudd, hol állsz és hová tartasz.
A hol és hová közé pedig megadjuk az online marketingben az összekötő utat, a stratégiát.
Online marketing workshopunk segítségével kézen fogunk és kivezetünk az online marketinged rejtelmeiből. Itt tudsz jelentkezni.