Exportpotenciál felmérése.
A kifejezés a cikk végéig kísérni fog. A vállalkozásod exportképességét nagyban befolyásolja, hogy rendelkezel-e kapacitással, erőforrásokkal és menedzsmenttel ahhoz, hogy piacképes terméket vagy szolgáltatást nyújts globális szinten. De ennél jóval konkrétabb kérdések ráncolhatják a homlokodat. A válaszokért kezdj ezzel a tíz kulcskérdéssel.
Az exporttörekvéseiddel kapcsolatban hoztam egy gondolatot, aztán felteszek neked tíz olyan, de tényleg olyan kérdést, amit nem tudsz kikerülni a külföldi piacra lépés kapcsán.
Komolyan.
Szóval, a mai kifejezés a
KAIZEN.
Egy – a japán kultúrából ismert – kifejezés, amely az apró, nüánsznyi lépésekkel elérhető igazi változásokra utal.
Csakis apró lépésekkel hozhatunk létre többlettartalmat, többletértéket. Bármiben is az életben.
A japán eredetű szóban a “zen” jelentése “jó”, a “kai” pedig a “változtatni” igéből származik. Tükörfordításban a Kaizen annyit tesz, hogy: “változtatni jó”, de a magyar fordítás inkább a folyamatos fejlesztésre (finomhangolásra) utal.
Bármennyire is csábító egy gyönyörű város látképét madártávlatából nagyvonalában szemlélni, az idilli kis városka képe a sok apró részlet miatt válik annyira harmonikussá. Amint közelebb ereszkedsz a képhez, máris látni fogod a kép komplexitását.
Ehhez hasonlóan rengeteg kutatásra és gyakorlatias tervre van szükség ahhoz, hogy megbizonyosodhass arról, az export- és nemzetközi terjeszkedési erőfeszítéseid megtérülnek-e.
Az export egy izgalmas lehetőség – valójában mégsem állsz készen
A külföldön végzett üzleti tevékenység segíthet növelni eladásaidat belföldön is, növelheti a piaci részesedésed, kiterjesztheted az itthoni beszűkült piacod.
Valamint több lábon állhatsz, csökkenhet a hazai piactól való függőséged, javíthatja a versenyképességed és új erőforrásokhoz és technológiákhoz is juttathat, amikkel építheted a márkádat.
De még ha van is olyan terméked vagy szolgáltatásod, amely nemzetközi vonzerővel bír, előfordulhat, hogy valójában nem állsz készen a nemzetközi kereskedelemre.
A Kaizen szerint, ha fejlesztési javaslatok születnek, majd meghallgatásra, megfontolásra kerülnek; azok kaput nyithatnak a fejlődés előtt.
A stratégiai és taktikai tervezésnek tehát nulladik kilométerkőnél igen is létjogosultsága van.
A kihívások pedig csak értelmezés kérdései.
Akadály vagy lehetőség. Te döntesz.
Ne feledd, bármiben is változtatsz az életben, a nagy változások kiindulópontja és vége között ugyan nagy és látványos lesz a különbség, azonban a sztoriban megvalósuló kis lépések, szintváltozások, változtatások között csak igen aprócskák az ugrások.
Minden részlet számít. Minden apró változtatás nagyobb változások előtt nyithat kaput.
Az export sokkal bonyolultabb, mint otthon maradni a termékeddel és minden sikeres exportőr elmondhatja, hogy az apró kis lépések és kérdések megválaszolása látványban óriásit jelenthetnek a „változások horizontján”.
Te készen állsz a külföldi piacra?
Az export hatalmas változást jelenthet a céged életében.
A változás kezdeti kiindulópontja és az elért sikerek végpontja között jó esetben megannyi apró kérdés noszogat arra, hogy alaposan megvizsgáld a céged, mielőtt a külföldre piacra lépés mellett döntesz.
Számít a termék életképessége.
Piackutatást szükséges végezned, hogy megtud, termékeid vagy szolgáltatásaid valóban vonzóak-e más országok vásárlói számára.
Beleszólása van továbbá a vállalati teljesítménynek, az emberi erőforrásoknak, a pénzügyi forrásoknak, a termelési és logisztikai erőforrásoknak.
És természetesen annak, is, hogy milyen céljaid vannak a nemzetközi piacra lépéssel? A „termékeket és szolgáltatásokat szeretnék exportálni” nem produktív cél.
Konkrét, mérhető, releváns, reális és időalapú célokra van szükséged. Ugyanis a konkrét célok kidolgozása segít majd a legjobb, leghatékonyabb piacra lépési exportstratégia kiválasztásában.
Nézzük, a legfőbb „exportönismereti” kérdéseket
1.A siker kellene, a motiváció azonban csak pislákol?
Talán az első igazán őszinte és mindent visz kérdés: mennyire vagy elkötelezett amellett, hogy belefogj az exportba?
A kötelezettségvállalások hiánya általában a kudarc egyik fő oka: „Kiadom egy marketingesnek, majd ő felvirágoztatja a bizniszt.” Az exportálás számos kihívással jár, új készségek elsajátítását, kockázatvállalás mértékének megugrását, az új üzleti folyamatok felállításának terhét hozza magával.
Valamint természetesen egy szakmai csapattal történő együttműködés is számos gyakorlatias feladatot fog felvetni.