“A honlapoptimalizálás eszközök, fejlett stratégiák, és kísérletek felhasználása, célja pedig a honlap teljesítményének javítása, forgalom generálása, a konverzió, és a bevétel növelése.” (VWO)
Ennek egyik legfőbb eszköze a különböző eszközökre való optimalizálás. 2018-ra jelentős fordulatot ért el az internet, ez volt ugyanis az első év, amikor mind az általános internetes forgalom, mind pedig a Google keresések forrása többségben mobil felhasználóktól származott. Természetesen a világ legnagyobb keresőmotorja sem hagyhatta ezt figyelmen kívül, így bár a módszer egy ideje már használatban volt, 2018-ban a Google bejelentette Mobile-First Indexing rendszerét.
A Mobile-First Indexing
A mobilos felhasználók felhasználó élményének biztosítása érdekében 2018 márciusától a Google hivatalosan is a Mobile-First Indexing irányelvei alapján rendezi rendszereit.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azon honlapok, amelyek rendelkeznek mobilos verzióval, a Googlebot automatikusan ezt fogja preferálni – megjeleníteni – keresésekkor. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy az adott weboldal számítógépes és mobilos elérése két egymástól különböző, független indexben szerepelne: a kettő egyazon indexen található, azonban lehetőség szerint a Google a mobilos verziót részesíti előnyben.
Amennyiben egy weboldalnak pedig nincsen mobilos verziója, a rendszer azt is képes lesz megjeleníteni a mobilos felhasználók számára olyan módon, mintha elérhető lenne a verzió – de értelemszerűen előnyösebb, ha nem a Google-nek kell ezt generálnia, hanem már Te magad is létrehozod.
Ha pedig már a Google is ekkora hangsúlyt helyez a különböző eszközökre való optimalizálásra, valószínűleg egy valóban jelentős dologról van szó. Nézzünk tehát néhány optimalizálási lépést!
Hogyan teheted a weboldalad mobil-baráttá?
- Bizonyosodj meg arról, hogy a számítógépes verzió mellett mobil, tablet és egyéb eszközök használatakor is gyorsan, problémamentesen tölt be a honlap!
- Ne legyenek felugró ablakok! Míg a számítógépes verzióban ezek valószínűleg a képernyő csak kis részét takarják ki, addig a mobilos felhasználók számára akár az egész oldalt is eltakarhatják.
- A képeket is optimalizáld! Tegyél róla, hogy a képek a mobilos verzióban is megfelelőek, “beleférnek” a képernyőbe. Lehet az oldalad összes többi része tökéletes, ha egy képnek csak a sarka látszik a mobilos verzióban, az jelentősen ronthatja a felhasználói élményt.
- A szövegeket is szabd méretre! Ez számos dolgot jelenthet, íme három lehetséges értelmezés:
- A metaleírások legyenek rövidek! Bár egy számítógépes felhasználó számára 3-4 mondat még megfelelőnek tűnhet, a jóval kisebb mobil képernyőkön ez már túl sok. Inkább írj rövidebb metákat, hogy a mobilos felhasználóid is kellemesnek érezzék a felhasználói élményt.
- Hasonló a helyzet a kontentek hosszánál is. A hosszabb leírások, bejegyzések bár bizonyos esetekben előnyösek lehetnek, – nagyobb szakértelmet, idő- és energiaráfordítást mutatnak az ügyfelek felé – mobilos felhasználóként jóval fárasztóbbak, így közel sem garantált, hogy nagyobb forgalmat generálnak. Éppen ezért érdemes a saját honlapodra szabottan kikísérletezni azt az optimális kontent-hosszt, amely tökéletesen működik minden verzióban.
- Végül, de nem utolsó sorban, egy meglehetősen egyértelmű lépés: bármilyen is a honlapod mobilos designja, figyelj arra, hogy azon jól látható, jól olvasható legyen a szöveg!
Az optimalizálás előnyei
Most, hogy kaptál egy alapvető képet arról, mit is kell tenned, ejtsünk arról is szót, miért is jó neked, ha megfogadod a fenti ajánlásokat.
Akadálymentesítés
Az akadálymentesítés témájáról írtunk már korábban. Egyrészt elvi szinten is fontos dologról van szó, hiszen biztosan Te sem akarod, hogy bárki személyétől független okokból legyen kizárva szolgáltatásaid, a honlapodat látogatók köréből.
Másrészt azonban nagyon fontos jogi háttere is létezik az ügynek. Az USA-ban például évről évre növekszik azon bírósági ügyek száma, amelyek kiindulópontja a honlapok akadálymentesítésének hiánya.
Növeli a honlapod forgalmát
Ahogyan azt már említettük, mára az internetes keresések és elérések nagyobb része mobil eszközökről történik. Emiatt az egyéb eszközökre való optimalizálás azt jelenti, hogy szélesebb körök számára érhető el kényelmesen a weboldalad, vagyis jó eséllyel növekedni fog a látogatóid száma.
Konverzió és bevétel növelése
A látogatók számának növelése (már csak a nagy számok törvénye alapján is) konverzió növekedést jelent, ami pedig értelemszerűen a bevételek növekedéséhez vezet.
Hírnév, bizalom
Végül, de nem utolsó sorban: az optimalizálás azt az üzenetet küldi ügyfeleid számára, hogy odafigyelsz rájuk, időt és energiát fektetsz abba, hogy javíthasd az ő felhasználói élményüket. Ezzel javul vállalkozásod hírneve, elismertsége, bizalom épül ki ügyfeleid és Te magad között, ami pedig hosszabb távon további konverzió növekedéshez vezethet.
Reméljük, már Számodra is egyértelműbb, hogy miért is van szüksége a honlapod optimalizálására. Természetesen tudjuk, hogy ha nem vagy jártas ebben a világban, a leírtak kissé félelmetesnek tűnhetnek és most talán azt sem tudod, hová kapj. Természetesen felesleges pánikolnod, hiszen éppen azért vagyunk, hogy ezekben az ügyekben is segítsünk.
Keress minket bizalommal, ha szövegírásról, webfejlesztésről vagy SEO-ról lenne szó – legyenek csupán kérdéseid vagy keress éppen partnert, aki segít előrelépni ezen területeken! Csapatunk szakértelmével garantáljuk, hogy seperc alatt segítünk megugrani az optimalizálással járó minden kihívást.