augusztus 16, 2022

Hálózat hatás – miért gyűjts ügyfél-visszajelzéseket a weboldaladon?

Egyetlen visszajelzés sem található a weboldaladon a (korábbi) ügyfeleidtől? Nem tudni hányan használják az előfizetésed? A vállalkozásod adatai számodra unalmasak?

Vajon tudtad-e, hogy a hálózat hatás óriási szerepet játszik az üzletek sikerében vagy kudarcában? Nos, a hálózat hatás elősegítheti a vállalkozásod bővítését azáltal, hogy növeli az ügyfélbázist, a terméked általános értékajánlatát, ami megnövekedett nyereséget eredményezhet.

A hálózat hatásról.

Fogadok, hogy gyerekként te is kíváncsi voltál mindenre. Elbújtál a szekrénybe, és onnan leskelődtél a karácsonyi ajándékok után.

 A „mi ez” korszakot sokáig nem tudtad kinőni és állandóan kérdésekkel bombáztad a szülőket.

Mindig is bennünk élt a velünk született kíváncsiság, valamelyest még felnőttként is megéljük. Mint ahogy azt is megnézzük, hogy mit csinálnak mások.

Tudom, hogy mindig keresed azokat a megoldásokat, amikkel több bevételt szerezhetsz.

De talán nem mindig sikerül elérned a hőn vágyott eredményeket.

  • Talán volt már egy szuper ajánlatod, amit még alul is áraztál, félve attól, hogy soknak fogják találni az árát.
  • Esetleg elkészítettél egy csalit, landing oldalt, honlapot az új termékednek, majd hirdetéseket futtattál, de a konverziót nagyítóval kellett keresni (a jó termék ellenére).
  • Rendszeresen kiküldted a hírleveledet, posztoltál a social mediára, szeretted volna egy picit felpörgetni az aktivitásokat, ezért lekoppintottál valahonnan egy kreatív posztot.

Az eredmények mégsem bontottak veled pezsgőt a kanapén.

Ezekért a kudarcokért számos vállalkozó a célcsoportot hibáztatja, de te remélem nem.

Te már valószínűleg tudod, hogy az nem érv a sikertelenség mellett, hogy „buták az emberek és nem értik a termékedet”.

Az emberek irracionálisak.

Gyakran szeretnénk azt látni, hogy racionálisan döntenek, de a legtöbbször érzelmi alapon születnek meg a döntéseik (amit szeretnek racionális okokkal indokolni, ezért feltétlenül adj nekik racionális érveket is).

Viszont kiszámíthatóan irracionálisak.

Vagyis, ha megismerjük a pszichológiai alapelveket a döntéseik mögött, akkor sokkal könnyebben meg tudjuk előre mondani, hogy hol fog betalálni az embereknél egy-egy üzenet, poszt és miért fognak végül vásárolni tőlünk.

Ilyen az is, amikor csak „be akarják dugni a fejüket egy kicsit az ajtón, hogy körülnézhessenek nálad”.

Dugd be a fejed az ajtón és nézz körül nálunk?

Kevesen írják le.

Kevesen írják és mutatják meg, hogy miként teljesített a vállalkozásuk.

Azt, hogy hány ügyfelük volt az elmúlt években.

Azt, hogy hány rendelést teljesítettek egy sikeres kampánynál, hány könyvet adtak el.

Vagy, hogy mekkora forgalmat értek el és mi volt az emberek reakciója, véleménye a termékük kapcsán.

Az adatokat, számokat, visszajelzéseket száraznak, az információktól a weboldalukat pedig unalmasnak vélik.

Pedig a legtöbb infó magáért beszél.

Gondolj csak bele.

  • Egy rendezvényről beszélsz, amire tavaly már a meghirdetett jegyvásárlási határidő lejárta előtt hetekkel elfogytak a jegyek.
  • Egy kampányt említesz, ahol megdupláztad a megrendelések számát a kampányod legvégén.
  • Létezik egy terméked, ami „így és így” változtatott megannyi ember életén.
  • Volt egy tréninged, aminek a legvégén 65%-kal elégedettebbek voltak a résztvevők, mint korábban.
  • Van egy céged, ahol az ügyfelek 80%-a évek óta visszajár hozzád.

Unalmas?

Akkor tegyük fel a boncasztalra és nézzük meg közelebbről.

Méghozzá a pszichológia szemszögéből.

A hálózat-hatás – mit jelent?

A hálózat hatás kifejezés minden olyan helyzetre használatos, amelyben egy termék, szolgáltatás vagy platform értéke az azt kihasználó vásárlók, eladók vagy felhasználók számától függ.

A hálózat-hatás azt jelenti (más néven hálózati externália vagy keresletoldali méretgazdaságosság), hogy egy termék értéke annál nagyobb, minél több felhasználó használja.

Például, ha online közösséget építesz, ez a jelenség minden új tag felvételével jelentkezik.

Ahogy minden új személy csatlakozik a közösségedhez, további értéket hoz neked, a márkádnak, a közösségnek és tagjainak.

A hálózat hatás gazdasági értéke innen származik:

1. Inherens érték: A felhasználó által a termék használatából származó érték.

2. Hálózati érték: A felhasználó által a terméket használó hálózatból származó érték.

A hálózati hatás eléréséhez egy vállalkozásnak mindkettőre összpontosítania szükséges – az eredendő értékre (értékajánlat alapján), hogy megszerezze a kezdeti felhasználókat és ügyfeleket és a hálózati értékre, hogy növelje az értékét.

 

Példák a hálózat hatásra

Napjaink legnépszerűbb vállalatai és startupjai közül jónéhány kapcsán felmerül a hálózat hatás, mint például:

  • E-kereskedelem: eBay, Etsy, Amazon, Alibaba
  • Jegyváltás: StubHub, Ticketmaster, SeatGeek
  • Szállítás: Grubhub, DoorDash, Instacart, Postmates, UPC, itthon a GLS
  • ·Social Media: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Pinterest

Ezekben a vállalatokban az a közös, hogy az ügyfelek számára nyújtott érték úgy növekszik, ahogy a méretarány és a felhasználók.  

Tehát úgy, ahogy egyre több felhasználót szereznek.

Az Etsy és az eBay sokkal több értéket kínál a felhasználóknak, ha 1000 helyett egymillió eladó használja a platformjukat.

A Skype, a Facebook, az Instagram, az AirBnB egyre jobbnak és megbízhatóbbnak tűnt, ahogy nőtt a felhasználói bázisa.

A felhasználók egyre érdekesebbnek és változatosabbnak találják a csatornákat, minél többen regisztrálnak arra.

Ha egy számlázót több millió vállalkozás használ, jóval nagyobb bizalmat jelent az emberek szemében, mintha csupán néhány százezren használnák.

Profibbnak, jobbnak és megbízhatóbbnak tűnhetsz tehát az emberek szemében, ahogy „nőnek a számaid”.

Gondolj bele, te is szívesebben nézel meg egy filmet Netflixen, ha látod, hogy a top10-ben szerepel.

Mi a „hálózat hatás” a marketingben?

A hálózat hatásnak a használata egyszerű.

Kihelyezed, megmutatod, leírod.

Jelezd valahogy a meglévő és a leendő felhasználóknak, hogy hányan használják a termékedet, hány előfizetőd van, hány vállalkozás érte el a termékeddel a több milliós bevételt, vagy éppen hányan vannak online (hányan olvassák a cikket), vagy hány országban vagy már jelen.

Mindig attól függően, hogy neked melyik passzol a folyamatodhoz.

Vállalkozásod esetében is a felhasználók vagy emberek (ügyfelek) megnövekedett száma befolyásolja a szolgáltatásod vagy terméked megnövekedett értékajánlatát.

(Így lett például az Instagram Reels a legújabb marketingtrend a közösségi médiában.)

Gyűjtsd a felhasználói visszajelzéseket!

A vásárlók véleménye is segíthet a bizonytalanoknak a vásárlás mellett dönteni.

A B2B vásárlási döntések 80%-a közvetlenül és közvetetten ügyfélkommunikáción alapul.

Döntéseik csupán 20%-a alapul a megvásárolt termék vagy szolgáltatás árképzésén és egyéb logisztikán. Az üzleti életben minden a kapcsolatok kialakításáról szól, még a közösségi médián kívül is.

A testimonialok (vásárlói visszajelzések, vélemények) kihelyezésénél mindig használj egy címsort, legyen ott néhány sor a véleményező adatairól, vágyairól, problémájáról és céljairól.

Mitől félt és hogyan győzte le a félelmét?

Mi győzte meg a terméked mellett?

Az olvasás során az emberek a saját magukhoz hasonló (hasonló problémával küzdő) embereket keresik a sorok mögött.

A social proofról már írtunk korábban.

A társadalmi bizonyíték során nem te beszélsz a termékedről, hanem a vásárlód.

A Hubspot szerint az emberek 71%-kal nagyobb valószínűséggel vásárolnak a közösségi média platformokon látott ajánlások alapján.

Jelenítsd meg a vásárlói véleményeket és értékeléseket!

  • Mutasd meg, hányan vásárolták meg!
  • Hangsúlyozd a vásárlói véleményeket, termékértékeléseket!
  • Helyezd ki a vásárlóid által a termékedről létrehozott tartalmakat!
  • Mutasd meg a szakértői véleményeket, termékdíjakat veled kapcsolatban!

Biztasd „pozitív keretezéssel” az ügyfeleidet, hogy adjanak neked értékeléseket.

Képzeld el, hogy a termékedet megvették 100-an, ebből pedig 83-an adtak pozitív visszajelzést is. Te melyik mondatot használnád arra, hogy meggyőzz másokat vagy akár engem is, hogy adjanak visszajelzést?

A) Eddig csak a vásárlók 17%-a nem adott visszajelzést.

B) Eddig a vásárlók 83%-a adott visszajelzést.

Szinte biztos vagyok benne, hogy a B választ választanád. Mert eredményesebb.

Vállalkozásod számai, információi nem unalmasak. Bizonyítékok, és bizalmat építő elemek, a hitelességedről árulkodnak.

Bizonyíték rá a hálózat hatás.

Segítünk vállalkozásodat, illetve weboldaladat figyelemfelkeltő és jól konvertáló szintre emelni.

Kérj egy ajánlatot az űrlapon keresztül. Itt tudsz írni nekünk.