Tudtad, hogy Mark Zuckerberg 10 lájk után többet tud rólad, mint a kollégáid? Miként lettél TE a legkeresettebb árucikk a piacon? Mit kezdenek veled a vállalatok? És leginkább hogyan tud profitálni a te céged abból, hogy ma már nem az arany, a kőolaj vagy a gyémánt a legkeresettebb árucikk, hanem az adat? Mindent a Big Datáról és a mögötte rejlő lehetőségekből.
Te vagy az adat.
És én.
Na és persze mindannyian.
Mit eszel? Mikor végzed a nagybevásárlást? Ki a kedvenc együttesed? Kire szavazol? Törődsz-e a környezetvédelemmel? Melyik napokon érsz későn haza? Milyen párkapcsolatra vágysz? Hova akarsz utazni? Milyen vitaminokat szedsz? Mikor skippelsz ki egy videót?
Ezek mind adatok.
Adatok, amik rendelkezésre állnak, rólad is.
És szerencsédre a vásárlóidról is.
Nem is sejted, mennyit tudsz a saját vásárlóidról, de – ami még meglepőbb – sokszor ők maguk sem!
Okosórák, okosautók, forgalomszervező szoftverek, GPS-ek, pixelek, hőtérképes honlapelemzés, cookiek gyűjtik rólunk az adatokat.
A kérdés az:
Mennyi adatot rögzítünk és mire használjuk ezeket?
Miközben az egyik webshopot nézegeted, egy másikban összehasonlítod az árakat és az ajánlatokat.
Megint egy másik böngészőablakban ajánlásokat keresel a testimonialok (vásárlói vélemények) között.
A közösségi médiában hasonló pozitív visszacsatolást keresel.
Addig is megkapod a szokásos hírlevelet, amelyre feliratkoztál. Ezek az információk különböző forrásokból, közösségi hálózatokból, videókból származnak.
Egyik információról a másikra ugrálsz, ezzel kiszélesítve lehetőségeidet, a gyártott adatok alapján pedig a vállaltok felépítik a profilodat annak érdekében, hogy a leginkább testre szabott ajánlatokkal érjenek el téged.
Ma a mobilod, vagy a számítógéped jobban meg tudja ítélni a jellemedet, mint a szüleid vagy közeli barátaid – ne lőj a hírvivőre, nem én mondtam.
Hanem a kutatások.
A digitális lábnyomod elárul
Lehetséges az, hogy egy szoftver mindössze 10 lájk elemzésével pontosabban megtudja jósolni a vizsgálatban résztvevő személyiségét, mint egy munkatársa?
A kutatások bebizonyították, hogy igen.
70 lájk világosabb képet festett le egy egyén jelleméről, mint amit egy barát tudhatott róla, 150 kedvelés már felülmúlta a szülői vagy testvéri információtudást is.
És 300 lájk kellett ahhoz, hogy a program jobban meg tudja ítélni az egyén karakterét, mint maga a házastársa.
Tekintettel arra, hogy egy átlagos Facebook-felhasználó körülbelül 227 kedvelést gyűjt be, a kutatók szerint ez a fajta mesterséges intelligencia (AI) képes a legközelebbi társainknál is jobban megismerni minket.
A Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban közölt munka a Cambridge-i Egyetem tudósainak egy korábbi tanulmányára épült, amely kimutatta, hogy a Facebook-lájkok segítségével számos pszichológiai és demográfiai jellemző megjósolható.
Az új kutatáshoz a Facebookon 86 220 önkéntes töltött ki egy 100 elemből álló személyiségkérdőívet és lehetővé tették, hogy hozzáférjenek a lájkjaikhoz.
Az eredmények személyiségpontszámokat adtak az úgynevezett „öt nagy” pszichológiai tulajdonságra: nyitottság, lelkiismeretesség, extraverzió, kellemesség és neuroticizmus.
Az adatok elemzése megmutatta, hogy mely kedvelések felelnek meg bizonyos tulajdonságok magasabb szintjének.
Például „a „meditáció” kedvelése nagyfokú „nyitottságot” mutatott ki.
A számítógépes jellemértékelés eredményeit összehasonlították a barátok és a családtagok véleményével.
A tudósok szerint a technológia potenciálisan befolyásolhatja, hogy kit alkalmazunk, kiket választunk meg vagy akár kivel házasodunk össze.
Ms. Youyou doktorandusz szerint „A toborzók jobban össze tudnák illeszteni a jelölteket a személyiségükön alapuló munkákkal; a termékek és szolgáltatások úgy alakíthatják viselkedésüket, hogy a legjobban megfeleljenek felhasználóik karakterének és változó hangulatának.”
„Az emberek dönthetnek úgy, hogy saját megérzéseiket és ítéleteiket erősítik meg ilyen adatelemzéssel, …az ilyen adatvezérelt döntések javíthatják az emberek életét.”
Például 2016-ban a Starbucks mesterséges intelligencia segítségével kezdett személyre szabott ajánlatokat küldeni ügyfeleinek e-mailben.
Tulajdonságaink és szokásaink „nyitott könyvvé” válnak a számítógépek számára?
Vajon megbirkózunk ezekkel a kihívásokkal azáltal, hogy támogatják a magánélet védelmét védő törvényeket és technológiákat és teljes körű ellenőrzést biztosítunk a felhasználóknak?
Egyáltalán kell nekünk ennyi adat?
· A felhasználók 684 478 esetben osztanak meg tartalmakat a Facebookon.
· 48 órányi videót töltenek fel a YouTube-ra.
· 571 új weboldalt hoznak létre.
· Több mint 2 millió keresést indítanak a Google-ben.
(Forrás: DOMO üzletintelligencia-szolgáltató gyűjtése)
Mindezt percenként.
Csak emlékeztetőül, minden nap 1440 percből áll.
A Cambridge Analytica-botrány éppen arra világított rá, hogy teljesen mindegy, milyen adatokat osztasz vagy nem osztasz meg magadról: éppen elég, ha van egy ismerősöd a néhány százból, aki kitölt egy adathalász kérdőívet és máris búcsút inthetsz az adataid biztonságának.
Tegyük helyre a Big Data parát.
Tegyük teljessé a cikk eleji vásárlási példát.
A Big Data rendszerei összemérhetik a rendelési előzményeidet, más vásárlók viselkedését, motivációit, címét és így tovább. Ennek alapján javasolhat, hogy vásárolj egy teljesen másféle jellegű terméket.
Ami összefüggésben van a preferenciáiddal.
A rendszer megtalálja a rejtett mintákat és összefüggéseket. Változásokat találhat az életedben, valamint múltbeli és jelenlegi preferenciáidban.
Olyan, mint a C.I.A.
Mindent tud rólad.
Például ezért van az, hogy pontosabb reklámokat kaptál.
Csupán a Big Data jelenségnek „estél áldozatul”.
Az adatok mögött rejlő hatalmat azonban ki is használhatod. A digitális marketingen belül már olyan mértékben kibővült a lehetőségek tárháza, hogy a siker érdekében vissza kell nyúlni a gyökerekhez:
– milyen célra,
– milyen csatornát,
– milyen formában akarsz használni.
Talán te is utálod, ha körülötted olyan kifejezésekkel dobálóznak a szakemberek, mint „Big Data”, „Mesterséges intelligencia” vagy „Digitális automatizmus” és te csak bólogatsz, pusztán illedelemből.
Majd egy erős szkepticizmussal azt mondod magadban: „Az új technológiák jól hangzanak, de hogyan lehetnek hasznosak számomra?”
Akkor ismerd meg a Nagy Testvért, a Big Datát.
Mi az a Big Data és mire használjuk?
A mesterséges intelligencia képes arra, hogy segítsen a döntéseidben.
Olyan adatokkal támogathatja a tevékenységeidet, amelyeket milliók generálnak.
Ha definiálnunk kellene a „Big Data” fogalmát, a következőképpen írhatnánk körül:
A Big Data nagy volumenű, nagy sebességű és/vagy sokrétű információs eszközök, amelyek költséghatékony, innovatív információfeldolgozási formákat igényelnek, ezek lehetővé teszik a jobb betekintést, a döntéshozatalt és a folyamatok automatizálását. – Gartner szószedet
Hadd magyarázzam el jobban.
A Big Data azért “big”, tehát nagy, mert a megszokotthoz képest nagyobb adatmennyiségről van szó, tehát a már megszokott eszközökkel feldolgozhatatlannak számító nagyságról.
A “Big Data” egy fogalom, és egy kicsit egy korszak jellemzése is.
A minőségi ugrás az adatok mennyiségében.
Ma már jóval több lehetőségünk van arra, hogy adatokat gyűjtsünk. Az internet sztrádáin száguldó adatforgalom mennyisége és minősége is nőtt, egyre több és egyre többféle adatot tudhatunk meg az emberek internetezési, vásárlási és weboldalböngészési szokásairól.
Korábban ismeretlen mennyiségű adathoz jutottunk hozzá a saját tevékenységünkről.
Emellett a különféle interakciók, amelyeket például áru online vásárlása érdekében végzünk, nagy mennyiséget generálnak.
Egy bizonyos adatmennyiség felett pedig olyan részletesen meg lehet ismerni egy adott vásárlási szokást, folyamatot, digitális szolgáltatást vagy akár emberi viselkedésmintákat, hogy alkalmasak a hatékony jóslásra.
A marketing is érintett ebben.
Ma szinte bármit nyomon követhetsz.
Gondolj arra, ha egy natúrkozmetikumot vagy új headsetet vásárolsz egy online boltban.
Mi az alapvető ügyfélutad?
Rákattintasz a webshop weboldalára.
Kiszűröd a termékeket és kiválasztod a preferenciáidat.
Bejelentkezel vagy regisztrálsz a weboldalra.
A megrendelést a szállítási címeddel, számlázási címmel és a bankkártyaadataiddal fejezed be.
Egy egyszerű vásárlással is hatalmas mennyiségű strukturált és strukturálatlan adatot állítasz elő.
Demográfiai adataid alapján tudni vélhetik az életkorod, nemed, földrajzi területed, jövedelmed. Pszichográfiai adatok alapján körvonalazódnak rólad a preferenciád, értékeid, prioritásaid, motivációid, amelyek a vásárlásod viszik előre.
A Big Data és a digitális automatizálás előnyei
Az emberek és a vállalatok gyakran gyanakodva tekintenek a Big Data-ra, valamint a mesterséges intelligenciára.
A gyanúsított szerep az összetettségből, komplexitásból fakad.
A Big Data olyan lehetőség, amely segít a feladataink elvégzésében, épp úgy, mint a konyhánkban található gáztűzhely segít elkészíteni ételeinket.
A fejlett szoftverrendszerek nagymértékben csökkentik az elemzéshez szükséges időt, gyorsabb döntéseket hozhatsz, amelyek elősegítik a bevételek növelését, a költségek csökkentését.
Hatékonyabban tudod megcélozni a vásárlóidat, ez pedig versenyelőny.
A Big Data javíthatja a céged működését:
1. Jobb döntések meghozatalában.
A múltbeli és új információk elemzésében segít, hogy megtaláld a hasonló mintát.
Kiemeli a sikeres döntéseket, összehasonlíthatja a múltat és a jelent, nyomon követheted a terméked eloszlását és fogyasztását minden egyes értékesítési pontodnál.
Megismerheted a legjobb és a legrosszabb eladási időszakokat. A tapasztalatokon és piaci előrejelzéseken alapuló stratégiával jobb adatközpontú döntéseket hozhatsz.
Jobb döntés = költségcsökkentés
2. Új lehetőségeket ismerhetsz fel és időt takaríthatsz meg
A terméked fogyasztók fogyasztási szokásai közötti különbségeket új extra változók figyelembevételével is nyomon követheted.
Például kézműves sajtod gyártásának és terjesztésének szokásai során figyelembe veszed a helyi demográfiai adatokat?
A legtöbb család a környéken a helyi piacok ellenére a helyi szupermarketben vásárol?
Egy családi csomag szupermarketekben való terjesztése magasabb a nyereséget és boldogabb ügyfeleket jelenthet.
Felfedezheted a vevői igények kielégítésének hiányát is.
Új lehetőségek = Új bevételek
A Big Data használatával hatékonyabb módszereket találhatsz egy folyamat végrehajtására.
Időmegtakarítás = költségcsökkentés
3. Ügyfélélmény és proaktivitás
A Big Data segítségével finomíthatod a marketingtevékenységeidet.
A CRM-adatok szegmentálásával gyorsabban adhatsz új ajánlatokat. Ajánlhatsz fel upsell termékeket és növelheted a kosárértékedet.
Jobban közelítheted meg az ideális potenciális ügyfeleket a megfelelő módon és perszonalizált ajánlattal.
Ez egyben proaktivitást is kíván.
Proaktivitás = Új bevételek
A piac proaktivitása egy ügyfélközpontú személyre szabási stratégiát is eredményez.
Javaslatokat tehetsz a következő meleg- vagy hideghívás, értékesítési megbeszélés lebonyolítására.
Az értékesítők jobban teljesítenek, a meggyőzési készségeiket támogató adatok miatt.
Ezzel azonban új problémák ütötték fel fejüket.
4. Ügyfélszerzés és fókuszált, célzott kampányok
Az új Big Data folyamatok megfigyelik a fogyasztói mintákat.
Ezeket a mintákat használják fel a márkahűség kiváltására azáltal, hogy több adatot gyűjtenek, hogy több trendet és módot azonosítsanak az ügyfelek elégedettségére.
A Big Data segítségével személyre szabott termékeket mutathatsz meg a megcélzott piacod számára.
Ne költs pénzt olyan reklámkampányokra, amelyek nem működnek.
Rendben, van Big Data, de jön az adatelemzés gondja
Mennyi adatot gyűjthetünk? Tárolhatjuk-e őket és meddig? Átadhatjuk-e másoknak, külsős cégeknek?
A szenzorok és szoftverek által gyűjtött tengersok adatnak a feldolgozásához nem voltak megfelelő eszközök ez idáig.
Ha nagyon sok az adat, sok számítási kapacitás kell, hiszen az egész adatbázisról szeretnénk megtudni …valamit.
Ha rengeteg az adat, izzasztóbb vele dolgozni is, ezeket a problémákat ismerjük a hétköznapi életből is:
- kell a tárhely, nem kevés;
- idő kéne, minél több, hogy kiértékeljük az adatokat;
- halállassú a rendszer, egy keresés lefuttatása is viszi az időt;
- megosztani és másolni bonyolult;
- szerkesztést, rendezést vagy módosítást végrehajtani benne a „lehetetlen küldetés”, a Tom Cruis-féle;
- az adatbiztonság fenntartása pedig komoly kihívás.
A “Big Data” egy kiapadhatatlan forrásból termelődő adatfolyam, amiből folyamatos megfigyeléssel tudunk levonni következtetéseket.
Képet nyerünk az internetes keresésekről, pénzügyi trendekről, covid-alakulásról, bűnözési statisztikáról, marketing és kormányzati funkciókban is jeleskedik a Big Data technológia.
A mesterséges intelligencia (AI) technológiák gyors fejlődéséhez a bőséges adatmennyiség előfeltétel volt.
Ebből táplálkozott.
De mivel nem önálló élőlény, szükség van a Big Data folyamatokban a gondos gazdára, a kontrollra.
Az adatok folyamatos felügyeletet, “profilozást” igényelnek az optimális működéshez. Az irreleváns adatok, akár halmazok eltávolítására.
Robbanás előtt a digitális marketing: 4 lépésben valósítsd meg
Ha adatvezérelt vállalkozás a céged, akkor 4 lépcsőben tudod azt megvalósítani.
1. Adatgyűjtés, adatkezelés és elemzés:
Csak azok az adatok hasznosak, amelyeket elemzünk és rendszerszinten közzé is teszünk. Meg kell teremtened az adatforrások közötti egyensúlyt: adatok a vállalkozáson belül érkezve, az ügyfelektől és a piackutatásból származva.
Minden cég számára kulcskérdés, hogy milyen adatokhoz van hozzáférése és milyen további lehetőségei vannak az adatgyűjtés kiterjesztésére.
Hermann Wimmer, a Teradata európai, közel-keleti és afrikai régiójáért felelős igazgatója mondta azt a washingtoni Teradata Partners konferencián (Bitport kérdésére), hogy a piac az elmúlt időszakban megváltozott.
Eddig többet beszéltek a veszélyekről, illetve a kihívásokról, most már a nagy mennyiségű adatelemzésben rejlő lehetőségek vannak a fókuszban. Felgyorsultak az akvizíciók is.
A hatékony digitális marketinghez a lehető legtöbb adat elemzésére van szükséged.
Minél több van az adatból, annál inkább megértheted egy ügyfeled viselkedését. Tehát minél több adat áll rendelkezésre például egy e-mail-kampányról vagy a közösségi média aktivitásáról.
Milyen mérések zajlanak most a céged offline és online tevékenységében?
A kapott adatokkal mit kezdesz? Hogyan archiválod és mit teszel azért, hogy a kiértékelést elősegítsd?
Hány telefonhívást, e-mailt, ajánlatkérést kaptok egy nap? Mennyi a kosárelhagyások száma? Egy adott munkaállomás hogyan teljesít átlagosan, naponta?
Milyen időszakokban érkezik több megrendelésetek?
2. Adatmenedzsment
Hiába a hasznos adatok sokasága, ha nem érhető el folyamatosan. Az információmegosztás éppen ezért stratégiai kérdés. Az egyes területüket érintő adatok hol találhatók meg és kik azok, akik válaszolni tudnak a munkatársak kérdésére.
Ma leginkább a hatalmas adatmennyiség feldolgozása a kihívás. A tárolást, gyűjtést a technológia már megoldotta, de mit kezdünk vele?
3. Adatvizualizáció
A gyors adatelérés és könnyű érthetőség megteremtése.
Például olyan szoftverekkel dolgoztok, amelyek segítségével önállóan tudtok az adatokban válaszokat keresni. Ilyen lehetőség az adatvizualizáció és az elérhető információs dashboard rendszer kialakítása.
Bármilyen elemzés annyira lehet jó, amennyire az elemzett adatok minősége ezt engedi.
4. Az ügyfélélmény mérése
Az adatközpontú döntéshozatalnak hála a siker könnyen mérhetővé válik. Ha megvannak a kulcsváltozók, amelyek figyelése folyamatos visszajelzést ad a döntések hatékonyságáról, akkor nyert ügyed van.
Az adatok jelenléte azt is megakadályozza, hogy ne szülessenek döntések. Megakadályozza a stagnálást.
John Tukey, egy matematikus kutató egyszer ezt mondta:
„A kép legnagyobb értéke az, ha arra kényszerít bennünket, hogy észrevegyük azt, amit soha nem is reméltünk.”
Az adatvizualizáció az a kép, amelyet Tukey említett.
Az adatvizualizáció egy módja annak, hogy megmutassuk, mi van az adatokban. Azt azonban meg kell találni, hogy mely adatok elengedhetetlenek a vállalkozásunk számára.
Adatok nélkül vak és süket vagy
Az egész világon ma jenleg 74 zettabájtnyi (74 trillió gigabájt) adat áll rendelkezésünkre.
Ez 10 terrabájt adat fejenként.
És csak emelkedik.
Tehát ha a ma rendelkezésre álló adat körülbelül annyi helyet foglal el, mint egy citrom, akkor 2030-ra annyit lesz, mint egy kosárlabda, 2050-re pedig egy focistadionnyi (Szuper hasonlattal élt Magyarósi Csabi ebben a videóban.).
Az emberiség adatvezérelt jövője arról szól, hogy a közösségimédia-oldalak algoritmusai, az okostelefonjaink és más, a mindennapi szokásainkat elemző rendszerek többet tudnak rólunk, mint mi magunk.
Ha mindezt etikusan használjuk, akkor az adatokat elemző szoftverek megelőzhetnek pénzügyi összeomlásokat, új betegségek kialakulásait környezeti katasztrófákat.
Előre jelezhetik a járványokat, a várható kockázatokat és károkat pedig minimalizálhatják az életünkben.
Nekik hála, évtizedekre is előre tervezhetünk.
A marketing-orientált, hagyományos piackutatásokból azt tudhatjuk meg, amit az emberek elmondanak magukról. A Big Data azt mutatja meg, amit ténylegesen csinálnak! – véli Huszics György, a DIMSZ elnöke.
Csak akkor lehet sikeres a marketinged, ha tudod, hogy kiknek kell megfogalmaznod üzeneteidet.
„Ismerd az ügyfeled”.
A Big Data lehetőségeivel azonosíthatod, hogy hol és mikor érdemes ügyfelekre szabott tartalmakat kínálnod a márkaismertség növelése érdekében.
Hatékonyabb ügyfélszerzést jelent, amellyel jelentős költségeket és időt takaríthatsz meg.
A jó hír, hogy a KKV-k is kiaknázhatják az adatelemzésben rejlő lehetőségeket.
Mert minden cégben található valamilyen adat a vásárlókról.
Lehet, hogy nem minden digitálisan és nem teljes körűen. Mégis gyakran bőven elegendő mennyiségű információval rendelkezünk ahhoz, hogy valamiféle strukturált gondolkodás elkezdődhessen.
Nagy üzlet a nagy adat, ezért érdemes egy próbaprojektet indítani, amelyen keresztül a vállalkozásod jobban megismerheti a nagy adatban rejlő lehetőségeket.
Az adatvezérelt cégek a jövő legnagyobb nyertesei lehetnek.
Big Data analitika nélkül a vállalkozások vakok és siketek.
A hatékonyság növeléséhez a vásárlók minél mélyebb megismerésére, viselkedésük előrejelzésére lesz szükség a jövőben.
Mindehhez azonban magasabb biztonság szükséges.
A vállalkozások különféle forrásokból gyűjtenek adatokat, például laptopokról és asztali számítógépekről, valamint intelligens eszközökről, például mobiltelefonokról és táblagépekről.
Minden eddiginél fontosabb megismerni és betartani az iparágaddal kapcsolatos kormányzati előírásokat, irányelveket és szabványokat.
További adatbiztonsági problémák lehetnek:
- A nem relációs adatok védelme olyan eszközökkel, mint a jelszavak titkosítása.
- A végpontok biztonságának biztosítása, megbízható tanúsítványokkal.
- Belső fenyegetések megelőzése megfelelő engedélyezéssel, hozzáférés-szabályozással, és az adatbiztonság valós idejű elemzésével és felügyeletével.
- Biztonságos adattárolás biztosítása.
Szállj fel a Big Data-Boom száguldó szerelvényére és érj célt gyorsabban, mindezt nyugalommal kivitelezve, minden jogszabálynak megfelelve.