Ha te még tudod, hogy milyen egy Internet nélküli mobiltelefon, akkor szinte biztos, hogy nem vagy Z generációs. Így neked is kihívást jelenthet a „működésük” megértése. Hogyan legyen konverzióbiztos weboldalad a Z generáció szempontjából (is) és hogyan szólítsd meg őket „fordított age-izmus” nélkül?
A legimpulzívabb jelen hangsúlyozása helyett ismerd meg őket jobban és koncentrálj a valós problémáikra és vágyaikra.
Ismerkedj meg Bulcsúval.
Bulcsú 15 éves, kezdő gimnazista.
Még soha nem kellett visszatekernie egy VHS-kazit. Nem látott még nagyon okostelefonon kívül afféle „buta nyomógombos telefont”. Noha tele van energiával, rendkívül szkeptikus bizonyos témákat illetően.
Másrészről a világot is megváltaná, teli van motivációval az élet dolgait illetően.
A mostani 13–26 évesekről kialakult sztereotípiák alapján képzelt kép – miszerint nehezen motiválhatók, mindent csakis gyorscannelők, érdektelenek, figyelemzavarosak, csak a telefonjukat nyomkodják, nem akarnak felnőni – az életkoron alapuló előítélet szüleménye, azaz amolyan „fordított age-izmus” következménye.
(Az ageizmus az idős emberekkel szembeni negatív előítélet és hátrányos megkülönböztetés csak azért, mert ők öregek. Ezt fordítva is meg lehet valósítani a fiatalokkal szemben. „Bezzeg ezek a mai fiatalok, az én időmben….”)
Keveset tudunk a világukról.
Ugyanakkor, ha például felmegyünk kicsit nézelődni a TikTokra, a fentieket tekintve már sokkal árnyaltabb képet kapunk róluk.
Ha online marketingben gondolkodsz és a weboldalad a Z generáció számára is vonzónak és értékesnek kívánod tálalni; a célod az, hogy a Z generációról kialakult képed a valóságot tükrözze.
Nem pedig az, hogy Bulcsú (vagy bármely Z generációs) bogárként pattanjon le a marketingszélvédődről megrémülve attól, amit a tartalmaid és weboldalad közvetít neki az ő állítólagos világáról.
A rejtélyes Z generáció: erős vélemények, egyedi ízlés és folyamatosan növekvő vásárlóerő
Mi okozza a generációs szakadékokat?
Hogyan befolyásolja az eszközhasználat a Z generáció mindennapjait? Hogyan tudunk szót érteni a mai tízen- és huszonévesekkel?
Mik jelenleg a legnagyobb kihívásaik? Kik és hogyan befolyásolják viselkedésüket, gondolkodásukat?
Az alapkérdések, amiket te sem kerülhetsz ki, ha számukra is értékes online kommunikációt és weboldalt tervezel.
Ahogy Bereczki Enikő generációkutató, A rejtélyes Z generáció című könyv szerzője kiemeli: a közösségi média korában különösen fontos nekik, hogy milyen visszajelzéseket kapnak.
Bárki, aki 1997-ben vagy azt követően született (2012-ig), a Z generáció tagja. Azaz gyakori, hogy a like-dislike, follow-unfollow bűvöletében él.
Ezért csakis a saját koruk társadalmi, politikai, gazdasági és technológiai változásai alapján értheted meg őket. Amit szintén nem hagyhatsz figyelmed kívül az az, hogy ma a kortársak, valamint az influenszerek, azaz a véleményvezérek befolyásolják őket a leginkább, a covid óta taroló „online tér” ráadásul különleges kapcsolatot teremtett meg az influenszerekkel.
Mi az igazság a Z generációról?
Egy Edelman-jelentés szerint a 14-17 évesek közel kétharmada, a 18-26 évesek 62%-a szeretne márkákkal együttműködni olyan problémák megoldásában, mint a rasszizmus, az éghajlatváltozás vagy a nemek közötti egyenlőtlenség.
Valóban nem érdekli őket semmi sem a mai világból, csakis a legújabb IPhone megvétele?
A Zoomer fogyasztók közel kétharmada értékrendje alapján vásárol vagy támogat egyes márkákat.
A Zoomerek valójában digitálisan natívak.
Gyerekkoruk óta online élnek, mindig is használták az internetet, a mobiltelefonokat, a közösségi oldalakat; sőt már egészen fiatalkoruk óta vásárlásra is használják.
A Z generáció a cselekvés katalizátora, mert a jövőjükért küzdenek. A szorongás sem ritka náluk a személyes biztonság, az egészség, az anyagi biztonság és a gyors változások miatti témák tekintetében.
A McKinsey kutatása szerint ennek a generációnak a fő mozgatórugója az igazság keresése.
Ehhez pedig laza kényelmességgel keresik az információkat.
Tehát részben úgy szólj hozzájuk is, ahogyan másokkal is tennéd. De mi az, amin változtatnod kellene?
Mit tehetsz, hogy hitelesen kommunikálj a Z generációnak?
Az ő nyelvükön kell tudni érteni és beszélni.
Az online kommunikációd részét kell, hogy képezze az Insta, a TikTok és fel kell ülnöd az online-offline libikókájára is.
Tévedés azt gondolni, hogy csak az ujjukat a kijelzőn mozgatva informálódnak.
Menj utánuk oda, ahol eléred őket.
A Z generáció vajon szereti a reklámozást? Jogos a kérdés.
Nem, legalábbis nem a hagyományos értelemben véve. Az agyoncsiszolt, műelegáns, professzionális hirdetések helyett az őszinte, nyers, egyszerű és szórakoztató marketinget részesítik előnyben.
Olyan márkákat kedvelnek, amelyek ugyanazokat az értékeket vallják, mint ők.
Értékelik az autentikusságot, az átlátható márkákat.
Ha tartalmaidban (is) törődsz a fontos problémákkal, változást hozol a közösségükbe, cégméretedtől függetlenül értékelni fogják azt.
Nem feltétlenül a szájbarágós előnyök, lebutított mondatok, túlzott és túltolt magyarázkodás lesz a befutó a kommunikációban sem. Az előnyközpontúság és az empátia mindig és minden körülmények között korosztályfüggetlen.
A stílus és szóhasználat viszont egészen mást vár el.
A perszonalizált, a személyre szabott tartalom különleges jelentősséggel bír náluk.
Nézd meg a Z generációs tartalmakat és figyelj oda a szókincsükre, szóhasználatukra, humorukra és vicceikre.
A Z generáció torkán nem lehet akármit lenyomni
1. Alkalmazkodj a Z generáció tartalomfogyasztási szokásaihoz
A felnőtt Z generáció részvételi aránya a TikTokon és más közösségi csatornákon kétszerese a 42 év felettieknek (69 százalék naponta vagy hetente tesz közzé, vagy oszt meg tartalmat online).
Amikor egy új márkával kerül kapcsolatba egy Z generációs a közösségi médiában, éppúgy törődik a vállalkozásoddal, a márkáddal is, mint magával a termékeddel vagy szolgáltatással.
A Z-generáció 45%-a szerint a „megbízhatónak és átláthatónak látszó” márka nagy motivációs tényező arra vonatkozóan, hogy bizalmat adjon neki.
Tehát ne az eladásról szóljon a közösségi marketinged: hozz létre olyan tartalmat, amely egyértelműen értékspecifikus, szórakoztató, érdekes és tartalmazza a márkád sztoriját is.
A termék miből készül, milyen körülmények között, hol és hogyan?
Persze azért túlzásokba nem kell esni. Kevésbé fogja őket érdekelni az etikus gyártási gyakorlattól kezdve az alkalmazottakkal való bánásmódod, mint az, hogy milyen hatást gyakorol a márkád a világra.
2. Influencerek a tartalmadhoz
Az egyik bolondbiztos Z generációs marketing stratégia olyan embereket bevonni a marketingbe, akikben a Zoomerek megbíznak (a közösségi média befolyásolói).
A 15 és 21 év közöttiek nagyobb valószínűséggel követnek néhány vagy sok influencert, mint az idősebb társaik. Az influencerekkel való együttműködés hatékony módja a Z generációnak történő marketingnek.
Építi a márkád hitelességét. A Z generáció olyan márkáktól szeretne vásárolni, akikben megbízik és olyan márkákról hallani, akikben megbíznak.
3. A Zoomerek hűségesek
Nem olyan ingatagok és könnyen megingathatók, mint elsőre gondoltuk.
Az általuk vásárolt termékek személyiségüket, értékeiket és meggyőződésüket tükrözik. A Zoomerek befolyásolják az egész családot.
Erre a magyarázat egyszerű, a Z generációsok többsége még nem teljesen független felnőtt, és gyakran még mindig a szüleivel él.
Amikor a Patagonia alapítója, Yvon Chouinard bejelentette, hogy a cégét (amelynek értéke 3 milliárd dollár) egy speciálisan kialakított trösztnek és nonprofit szervezetnek adományozza, az emberek felrobbantották az Internetet.
Több ezer hozzászóló ígéri, hogy meg fogja vásárolni a Patagónia termékeit. Az egyik azt írta: „Köszönöm, hogy életem hátralévő részében ezen a bolygón roppant egyszerűvé tetted nekem az ünnepi és születésnapi vásárlást.”
1. Másképp vásárolnak, költenek, esznek és isznak
Ők a digitális bennszülöttek.
Az online vásárlás a Z generáció számára a legkézenfekvőbb.
Ez mindig is normális volt számukra, és ez így lesz a következő generációk számára is. A digitális akadálymentesítés mellett mindig vigyél bele egy robusztus digitális összetevőt a marketingedbe.
Ők adnak a véleményekre.
Online forrásokat használnak, mielőtt vásárlási döntést hoznának meg, ezért a social proof erejét ne becsüld alá náluk sem. A weboldaladat illetően sem.
2. Szórakoztass
A Z generáció azért is imádja az influencereket, mert azok szórakoztató módon állítanak elő tartalmat és információt, valamint egy érdekes tartalmat nyújtanak személyesebb környezetben.
Tehát az online kommunikációdban és a weboldaladon az unalmas tartalom nem vezet sehova. Felejtsd el a fertőtlenítettebb fajta marketinget.
A self brand kifejezetten előnyös, amely rokonszenves és szórakoztató.
Ki hinné, hogy a Z generáció szenvedi meg a legjobban a magányt?
A Telstra Talking Loneliness jelentése szerint a Z generáció (54 százalék) és a millenniálok (51 százalék) minden második tagja arról számolt be, hogy rendszeresen magányosnak érzi magát – ezek a számok pedig sokkal magasabbak, mint a többi generáció esetében.
Talán ebből is ered az olyan tartalmak iránti igényük, amelyek személyesebbek.
A másokkal való kapcsolat szükségessége az ember veleszületett, evolúciós sajátossága.
3. Használd a megfelelő platformokat
Ha Z generációs nőkkel próbálsz kapcsolatba lépni, ne hagyd ki a TikTokot.
A Statista 2021-es tanulmánya szerint a TikTok a harmadik legbefolyásosabb hirdetési csatorna a Z generációs nők vásárlási döntéseiben.
Valójában a Z generáció azokat a márkákat részesíti előnyben, amelyek pontosan tudják, hogyan kell egyedileg használni az egyes közösségimédia-platformokat, akárcsak ők.
Például:
Instagramot használsz a motivációs bejegyzésekhez.
TikTokot a szórakoztató és felkapott tartalmakhoz.
LinkedIn-t a karrierközpontú tartalomhoz.
Minden tartalmad akkor lesz sikeres, ha illeszkedik az online közösségbe, ahol közzéteszed.
Rendszerint falják a videókat az okostelefonjaikon.
Szóval mutasd meg a márka mögött álló embereket és értékeket. Fektess be a hosszú távú kapcsolatok kialakításába.
A weboldaladon is használj kulisszák mögötti videókat, interjúkat a munkatársakkal, és bármit, ami segíthet az emberi kapcsolatok kialakításában.
Ne félj a felhasználók által generált tartalmaktól, amelyek a Z generációs célközönségnél éri el a legjobb eredményeket.
Használj valódi emberekről és valódi ügyfelekről készült képeket, ne pedig photoshopolt stock képet. A Z generáció 70%-a jobban megbízik egy cégben, ha az valódi ügyfelek fényképeit használja fel hirdetéseiben.
A weboldalad Zoomer 10 parancsolata – a legkeményebb kritikusaid
1. Legyen egyszerű. Habár hozzászoktak a tartalmi zajhoz a számukra legrelevánsabb információ megtalálásáig vezető úton, folyton csökken a figyelmük: mindössze 8 másodperced van. Információra éhesek. Tehát egyszerű felhasználói élményt adj nekik.
2. Minőségi legyél. Tekintsd meg egy tipikus Z generációs internetes előzményét, hány weboldalt keres fel egy nap alatt. A gagyifaktor hamar elvérzik.
3. Gyors betöltési sebességgel bírj. Információ ott és akkor, amikor és ahol akarják, a gyors betöltési sebesség elengedhetetlen. A folyamatos tájékoztatáshoz szokott generációnak ismeretlen a halál lassú szörfözés a neten. Nem fog jól reagálni a lassan működő weboldalra.
4. Ne korlátozd a tartalomfogyasztásban. A Z generáció a felugró űrlapokat, popupokat tekinti a legnagyobb frusztrációnak. Megemelkedhet a visszafordulási arány. Találj megoldást erre a problémára. Gyakran mozgásos vagy animációs alapú élményekre is számítanak.
5. Tedd személyessé! A Z generációs hajlandó bizonyos személyes adatakot megadni, hogy személyre szabottabb felhasználói élményt kaphasson. 67%-a személyre szabott ajánlatokat vár el. A testreszabott tartalmat részesíti előnyben. Nem tér vissza olyan weboldalra, amely nem az ő ízlése szerint szabja személyre a hirdetéseket.
6. Mobil, mobil, mobil. A mobilhoz való kötődésük része az is, hogy az interneten keresnek meg egyes termékeket, akkor is, ha utána offline vásárolnak. Mutass valós referenciákat, hús-vér embereket, vásárlói értékeléseket. Mindezt reszponzív kivitelben. Az egyszerűség és a világosság kulcsfontosságú. Z generáció 23%-a faképnél hagy egy márkát vagy weboldalt az okostelefonnal kapcsolatos rosszul fejlett weboldalfunkciók miatt.
7. Trend, trend, trend. Weboldalad tükrözze a márkád, értékeid, de érdemes odafigyelni a vizuális trendekre. A webdizájnnál elengedhetetlen, hogy az hiteles legyen, és ne bújjon el fáradt marketingüzenetek vagy dizájn mögé.
8. UX/UI dizájn napirenden. Fontos, hogy a weboldalad naprakész és jó minőségű legyen. Menet közben könnyen beolvasható legyen a szöveg és fénykép is. A vizuális hierarchia és grafika segítségével konkrét részletekre irányíthatod a látogató figyelmét, és könnyen olvashatóvá teheted az oldalad. Ők az impulzusvásárlók generációja.
9. SEO és a Z generáció. Használj long tail, azaz hosszabb keresési kifejezéseket a keresőoptimalizálásban. A szövegalapú keresések mellett a Z generációsok naponta használnak intelligens digitális hangasszisztenseket is, mint például a Siri és az Alexa. Az AI algoritmusokkal keresési lekérdezéseket futtathatnak.
10. Személyes tartalom és történetmesélés. Az elköteleződés javítására irányulva a történetmesélés a fogyasztókkal való kapcsolattartás és a bizalomépítés legnépszerűbb módja.
A Z generáció szereti a telefonját, de ezen kívül még egy fontos dolgot
Az offline-t.
Nem tartja őket vissza az offline vásárlás sem.
Tehát el kell érned a Zoomereket a közösségi média, a YouTube, az e-mail-kampányok által is.
A Pitney Bowes és a CMO Council jelentése szerint a Zoomerek 88% -a a digitális és az offline marketing keverékét részesíti előnyben.
A Z generáció nem egy titkos entitáns
De mivel a kezdetektől fogva ki voltak téve az internetnek, a közösségi hálózatoknak és a mobilrendszereknek, ezzel egy hiperkognitív nemzedéket hoztak létre.
Látták már mindenfelé reklámtrükköt, ami csak létezik.
Kiválóan érzik magukat számos információforrás dzsungelében, valamint a virtuális és offline élmények integritásában. Tudják, hogy az információk világa elérhető egyetlen gombnyomással vagy a képernyő eltolásával.
Neked pedig ezen a libikókán szükséges barátságos játszótársnak lenned, akikben megbízhatnak. Lefogadom, hogy újra kell gondolnod a megközelítésedet, hogy kapcsolatba léphess a Z generációval.
Mivel ez a generáció 2020-tól kezdve fokozatosan és várhatóan az összes fogyasztó 40%-át teszi majd ki, számolni kell velük a következő években még inkább.