A weboldal indítás árának misztikuma
Ez a cikk azért készült, hogy a vállalkozó képbe kerüljön azzal, hogy milyen anyagi vonzatai vannak a különböző szintű weboldalak elkészítésének. Legtöbbször a weboldal készítést vállaló cégek honlapján nincs ár és ez nem véletlen, hiszen van egy nagy ismeretlen a weboldal indítás egyenletben, mégpedig az ügyfél. Ez eddig rendben is van, de a weboldal start megkezdése előtt viszont az ügyfélnek már tudnia kell azt, hogy milyen költségeket vállal magára és milyen feltételeket tartalmazó szerződést ír alá (mindenképpen legyen szerződés!). A megfelelő pillanat a weboldal árának meghatározására az, hogyha a felek már átbeszélték a pontos ügyféloldali célokat és a weboldal készítő már összeszedte a különböző forgatókönyveit.
Fontos információ: az életben a legjobb dolgok nem kerülnek sosem a tulajdonunkba, hanem csak béreljük őket (homokos tengerpart, Eminem essentials zeneszámok, Netflix előfizetés). A weboldalunk sem lesz sosem az igazából a tulajdonunk. Nincs olyan, hogy egy weboldalnak csak egyszeri költsége van, hiszen a tárolásának, címének, tartalmaknak, biztonsági tanúsítványainak, üzemeltetésének stb. folyamatos költségei vannak. Az örökkön-örökké szóval egyébként is érdemes csínján bánni az életben. Fokozottan igaz ez, ha egy weboldal van a polcon és 30.000 Ft van az árcéduláján.
A 3 különböző árkategória
3 kategóriára lehet osztani a különböző szintű weboldalakat és a költségüket is.
Belépő szint
Az egyszerű bemutatkozó „brosúra” weboldalakhoz egy egyszerű WIX vagy Godaddy weboldal építő előfizetés bőven elég. Ezzel havi néhány ezer forintért lehet már egy egyszerű webcímünk (domainnév), annak folyamatosan üzemelő szervereken levő tárhelye (hosting) és egy kb. Powerpointhoz hasonló bonyolultságú szerkesztő, amivel néhány sablon alapján felépíthetjük a weboldalat egy bő ebédszünet alatt és később a tartalmakat folyamatosan tudjuk csiszolni.
Előny:
Ezzel lehet egy korrekt tizenkettő egy tucat weboldalunk, amellyel viszont már biztosítva van az online jelenlétünk és elérnek minket a látogatók, ha pontosan tudják, hogy hol keressenek…
Kihívás:
A probléma, hogy ezzel kb. el is érjük a weboldal építők korlátait és olyan weboldalunk lehet maximum, mint százezer másik kis cégnek (a kisállatkereskedőtől kezdve, az online virágáruson át egészen a belépő szintű autónepperig). Mivel a tartalom áthelyezési lehetőségek nagyon korlátozottak, így a komolyabb szinthez nulláról kell kezdenünk egy komolyabb és drágább megoldással. Másrészről, a Google és többi kereső is nagyon korlátozottan fog tudni minket elérni.
Ár:
a szerkesztő felület és a weboldal tárolás költsége domain költsége 3-5 ezer forinttól havonta, az internetes cím pedig 3 ezer forinttól évente. Összesen: évente kb. 50 ezer forint költsége van.
Haladótól kezdve egészen a profi szint
Az ennél ambíciózusabb célok eléréséhez már vagy egy olyan online tartalomkezelő (WordPress, Drupal, Joomla) használata kell, amelyre rengeteg kiegészítő alkalmazás van. A lényeg, hogy a folyamatosan fejlődő weboldalunkhoz adott legyen a lehetőség műszaki szempontból is a fejlődéshez. A WordPress egy blognak indult, de jelenleg a világ összes weboldalának 30%-a erre épül. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor az Apple megcsinálta a saját alkalmazásait, majd az ezek mögött levő rendszereket kinyitotta a fejlesztők előtt, akik minden földi jót létrehoztak így rajta. Többek között a Fehér Ház, A Mercedes Benz vagy az IBM is WordPress-re épülő weboldalt használ.
Előny:
stabil, elterjedt, sokan értenek hozzá és nem fog eltűnni. Fejlesztők ezrei dolgoznak folyamatosan azon, hogy egyre jobb legyen. Rengeteg alkalmazás segíti, hogy a tökéletesen megálmodott végeredmény jöjjön létre a cég céljaihoz igazodva. Analitika, adatvezérelt döntéseket segítő alkalmazások és rengeteg a kezeid alá dolgozó megfizethető designer. Profi szerkesztői felület áll rendelkezésre ahhoz, hogy egy nagy csapat keretein belül különböző jogosultságú felhasználók dolgozzanak külön a design, tartalom és üzemeltetési feladatokon.
Kihívás:
mivel nagyon elterjedt, így figyelni kell a biztonsági frissítésekere, hiszen a rengeteg hackernek bakancslistás pl. a WordPress kicselezése. Sok kiegészítő alkalmazás áll rendelkezésre, amelyek közül néha nehéz a megfelelőt megtalálni.
Ár:
egyszeri 200 ezer-700 ezer forint, valamint éves 100-200 ezer forint az üzemeltetése, ehhez jönnek a különböző SEO, analitikai, hírlevélküldő alkalmazások, amelyek mondjuk éves szinten 200e Ft-ot kóstálnak egy középhaladó oldalhoz.
Kőprofi és sokszor légyre az aknavetővel szint
Üdvözöllek az igazi vadnyugaton, ahol minden lehetséges, de sokszor semmi se lesz belőle. Ha giga nagy céged, esetlegspeciális területen portyázó startupod van, vagy olyan egyedi szolgáltatásod van, ami ezt indokolja, akkor előre. Dr. Karl Blanks szerint, aki a világ egyik legfoglalkoztatottabb konverzió mágusa, a látogatók sokkal inkább érdekeltek a weboldal mondandójában, mint abban, hogy az milyen technológiával készült.
Előny:
Mindent és bármit. Ami a technológia mai állapota alapján elképzelhető, az mehet. Egyedi kódod lesz, képes leszel minden elképzelésedet (ami eddig még senkinek sem jutott eszébe, lehet nem véletlenül) megvalósítani. Ugyanakkor az esetek nagy részében ennek nem a weboldal látogatók, hanem a kulisszák mögött dolgozó fejlesztők fognak majd örülni.
Kihívás:
Nem is csak kihívás, hanem egyben a korábban póruljártak segélykiáltása is, hogy ennek semmiképpen ne vágj neki egy profi projektvezető nélkül. A vállalkozások 95%-ának számára nem kell zöldmezős weboldal, teljesen egyedi webshop és tartalomkezelő rendszer sem (saját levelező rendszert sem fejlesztesz). Egyrészt ez óriási beruházási költség, idő, valamint tesztelési munka is. Egy teljesen egyedi weboldal készítése felkészülés és műszaki csapat nélkül annyira jó ötlet, mint az intenzív néptánc tanfolyam egy aknamezőn.
Ide vágó blogbejegyzés a szükséges csapatról a weboldal indítás esetén.
Ár:
több millió forint egyszeri költségtől indul és a határ a csillagos ég (éves támogatási díj 1 millió Ft-tól felfelé). Ehhez még hozzájön a vállalkozás alkalmazottainak a költsége, mert ennek a bevezetése rengeteg tesztelést igényel.
Bónusz rémtörténet: Láttam olyan konkrét példát, hogy egy cég építtetett egy weboldalt magának, amin van egy webshop. Eddig elég szimpla a sztori, de mindkettőt a nulláról húzott fel a fejlesztő (olyannyira nulláról, hogy nem is ez a fő profilja a fejlesztőcégnek). A történetnek még nincs vége, de a költsége már 10 millió forint felett van (eddig) és a folyamatos támogatási díj (ami évente milliós nagyságrend). Egy szimpla weboldalt, átlagosnál egyszerűbb webshopot és jegyzettömb szintű (csak folyamatosan hibázó) tartalomszerkesztőt képzelj el. De ami a legrosszabb, a projekt 2015-ben indult el, a webshop a cikk írásakor még nem üzemel éles ügyfelekkel. A projektet aláíró vezetőnek valószínű a kedvenc száma ez a retró klasszikus.
Milyen szintű informatikai képzettség kell az egyes szintekhez?
Személetes példa, hogy egy belépő szintű weboldal indítás meglépéséhez egy MS Office-t kezelni tudó felhasználó kell. A tartalomkezelő rendszer (pl. WordPress) weboldal elkészítéséhez leginkább egy konfigurációban és kisebb programrészletek megírásában és illesztésében jártas informatikus szükséges (mint egy rendszergazda, aki üzemelteti egy cég levelezését, tárhelyét és kialakítja a biztonságot). Míg egy weboldal nulláról való zöldmezős megalkotásához egy programozó csapat dukál, akik a látható weboldalt és háttér rendszereket is lefejlesztik. Ami mindegyikhez dukál, az egy képzett projektvezető!
A jó választás a weboldal indítás projekthez
A fenti 3 kategória pro és kontra információi alapján jobban látható, hogy kinek melyik lehetőségek passzolnak jobban. Ha azonban mégis nekem kellene javasolnom, akkor látatlanban az alábbi felosztást tanácsolnám:
Belépő szint: kezdő szabadúszók és teljesen offline tevékenységű kis cégek kialakult ügyfélkörrel (pl. kis boltok, fordítóirodák, ügyvédi irodák).
Haladótól kezdve egészen a profi szint: tapasztalt szabadúszók, startupok, KKV-k és nagyvállalatok hagyományos szolgáltatói és termelővállalati profillal.
Kőprofi szint: innovatív webes szolgáltatással rendelkező startupok, speciális tevékenységű vagy óriási felhasználói bázissal rendelkező nagyvállalatok.
Ha a weboldal indítás ár téma után egy átfogó weboldal készítési útmutatót keresel, hogy a nagy rémület után az egyes weboldal készítéssel kapcsolatos előnyök és költségek a helyükre kerüljenek, akkor nézz be ide.