A céges weboldal készítés nem olyasmi, amit megold egy hétvégén a kolléga, aki a Facebookra posztol délutánonként. Legalábbis akkor, ha komolyan veszed. Akkor ugyanis komoly tervezés, szervezés és munkamennyiség lesz az ára – a hozadéka viszont forintban mérhető előny, amit profitnak tisztelünk.
A tervezés: mit, minek és hogyan?
Nulladik lépésben ülj le a csapatoddal, ha van, és döntsétek el, hogy mégis miért akartok céges weboldalt készíteni. Az a válasz, hogy “azért, hogy legyen”, nem elfogadható.
Mi lesz a funkciója? Mit vársz tőle, mi lesz az, amire ránézel, és azt mondod, “igen, ez az eredménye a munkának”?
- Tartalmat publikálsz, olvasótábort, közönséget építesz?
- Feliratkozókat gyűjtesz, akiknek később értékesíthetsz, vagy épp rendezvényre hívhatod őket?
- Direkt értékesíted a terméked?
- Vagy éppen csak bemutatod, hogy aztán a sales vehesse át az érdeklődőket?
…vagy mind egyszerre?
Találj választ erre a kérdésre, mert a fejlesztő, a grafikus, a marketinges, és bármilyen más szakember, akit a céges weboldal készítéshez igénybe veszel, ezzel fog kezdeni. A megkívánt funkcionalitás hatással lesz arra, hogy hetekkel vagy hónapokkal kell számolnod, hogy ki tudod-e gazdálkodni a büdzsét, hogy új dizájn és brand kell-e az oldalnak, vagy használhatod a meglévőt (ha van) és ezer más tényezőre.
A következő lépés az, hogy megtalálod a megfelelő domainnevet, tárhelyet veszel az oldalhoz – aztán jöhetnek a konkrétumok…
A struktúra – haladj lépésről lépésre
Az oldaltérkép kialakítása messze nem olyan unalmas munka, mint hangzik. Itt az ideje egyszerre gondolkodnod az értékesítő és a vásárló fejével.
Ha ez segít, gondolj a folyamatra úgy, mint egy üzlethelyiség berendezésére. Mit lát meg először a belépő vásárló? Hová rakod a termékeket? Hová kerül a kassza? Raksz ki magazint és frissítőt?
Úgy alakítsd ki a weboldalad, hogy átgondolod, milyen célt akarsz elérni, melyik oldalakra érkezik majd a látogató, ott mit szeretnél, hogy csináljon, hová menjen tovább, egyáltalán honnan érkezik. Eszerint alakítsd ki a struktúrát.
Fontos, hogy nem kell mindent egyszerre megoldanod. Haladj a céges weboldal készítéssel lépésenként – adott esetben a kategóriaoldalakat, landing page-eket, előfizetős részt bőven ráérsz hónapok múlva kiépíteni, amikor az alap funkcionalitás már jól működik, és a weboldal profitot termel neked.
Megjelenés, dizájn, sablonok
Gondold át, van-e létező branded – és ha igen, az milyen. Lehet, hogy van egy logód pár színnel, de nem biztos, hogy online felületeken is jól veszi ki magát, pláne, hogy jó alapja egy teljes online céges arculatnak.
Ha idejétmúlt vagy valahogy nem tökéletes a dizájn, itt a tökéletes alkalom megújítani, “XI. századivá tenni”, hogy egy gyönyörű közhelyet ellőjünk.
Jól jársz, ha ehhez grafikus és akár UX-es szakember segítségét kéred, aki jártas a vizuális tervezésben, színelméletben, a kivitelezéshez szükséges szoftverek használatában. Egy jó fejlesztőcégnél általában megtalálod a csapat nélkülözhetetlen tagjaként.
Hogyan mutasd be a céged?
Rólunk, Munkatársaink, A csapat, Szolgáltatásaink.
Tipikusan azok az aloldalak, amik úgy tűnhet, szinte természetszerűleg, maguktól telnek meg olyan bullshittel, mint a “cégünk 1996-ban alakult”.
Amiből semmi sem derül ki arról, miért jó a weboldal látogatójának, a potenciális vásárlónak, hogy a cég és a termék létezik.
Amikor az ilyen oldalaidat töltöd fel tartalommal, legyen az akár szöveg, animáció, videó vagy beágyazott Insta-csatorna, legalább egyvalamit tarts észben: senkit sem érdekel a céged.
A vásárlóidat a saját életük érdekli, és ennek tükrében az, hogy a terméket vagy szolgáltatásod hogyan fogja azt jobbá tenni. Hogy megszűnik-e a hátfájásuk, több idejük lesz-e a családra, hogy nem kell hetente agyvérzést kapni amikor szervizbe viszik az autót vagy hogy végre nem főnek meg nyáron a nappaliban.
Építs fel ilyen oldalakat bátran – de fordítsd meg a nézőpontot, és beszélj a vásárlóidról, az ügyfeleidről, ne csak magadról.
A terméked/szolgáltatásod
Újabb olyan aloldalak, ahol alig találkozunk azzal az üzenettel, amire igazán vágyunk. Sorjázó terméktulajdonságok, amikből nem derül ki, mivel is lesz a szolgáltatás a hasznomra. Számok, paraméterek, amikből nem tudom meg, miért nem fogom a vásárlás után fájlalni a kiadott pénzt.
A termékoldalaid tervezd meg úgy, hogy a lehető legpontosabban és legteljesebben bemutasd a terméked – ha kell, akár videóval, nagyfelbontású fotókkal, 3D modellel, amit kedvére forgathat a potenciális vásárlód. Mondd el a szolgáltatásodról, hogyan működik lépésről lépésre, mi fog történni, mit várhat az ügyfél, milyen garanciákat adsz.
És emellett ne felejtsd el kommunikálni, hogy milyen előnyöket szolgáltatsz.
Minőségi tartalom
Röviden térjünk ki a céges weboldal készítés egy olyan elemére, ami első körben gyakran mostohán marad: a tartalomkészítésre.
Lehet, hogy nem akarsz majd a weboldaladra komolyabb cikkeket, vagy éppen blogot sem – az viszont biztos, hogy a terméked és szolgáltatásod bemutatásához, terméktesztekhez, az alapvető kommunikációdhoz szükség lesz erre.
Egyrészt érdemes tehát a fejlesztőddel már előre átbeszélni, hogyan pulbikálhatsz – hogyan töltöd fel a különféle médiatartalmakat, azokat hogyan jelentetheted meg az oldalon, értesítheted erről akár a vásárlóidat.
Másrészt pedig ajánljuk egy tartalomnaptár megkezdését is, akár profi tartalomgyártóval dolgozol, akár a saját csapatodra bízod az előállítást. De erről egyelőre ennyit, kanyarodjunk vissza a céges weboldal készítés gyakorlati lépéseire.
Optimalizálás, tesztelés, fejlődés örökké
Ha minden készen áll, még nem tárhatod a világ elé a művet.
Ezen a ponton következik az, hogy kipróbálod.
- Ki kell derítened, hogy technikailag megfelelően működik-e az oldal – nem lassú-e, jól látja-e a Google a tartalmát, minden elem jól jelenik-e meg, nem törött-e a belső linkhálózat és így tovább.
- Optimalizálnod kell, hogy a keresőrobotok megtalálják a termékeid és tartalmaid, amikor a valaki a releváns kifejezésekre keres rá – ezt megteheted szakembert fogadva, vagy éppen szabadon elérhető szoftverekkel futtatva le a teszteket.
- Meg kell találnod és javítanod a kisebb-nagyobb hibákat, bugokat, mint hogy egy felugró ablak nem ugrik, fel, hogy a fizetési folyamat nem kommunikál jól a szolgáltatóval, vagy épp az automatizmus nem erősít meg egy vásárlást.
- És azt is tesztelned kell, hogyan használják majd a gyakorlatban az oldalt a felhasználók – jól tudnak-e rajta tájékozódni, a megfelelő üzenetekkel találkoznak-e, megtalálják-e azt, ahová irányítani szeretnéd őket.
Ezek a céges weboldal készítés elhagyhatatlan elemei. Aztán vannak, amiket a legszívesebben elhagynál…
Zavaró vagy hasznos elemek?
Ha azt mondom, hogy rakj egy felugró ablakot az oldaladra, azt fogod mondani, hogy nem akarsz, mert téged ezek mindig zavarnak, és te nem akarod zavarni a vevőidet.
Ezt a rossz tapasztalat mondatja – a legtöbb weboldalon tényleg zavaró, ha az arcodba ugrik egy képernyőt eltakaró ablak, mert nem azt mondja, kínálja neked, amire épp szükséged van, hanem megszakít a tartalomfogyasztásban vagy a vásárlásban.
Tekints így minden marketinges vagy sales-es célú kiegészítőre: találd ki, hogy mi az, ahogyan nem zavarod, állítod meg velük a felhasználódat, beszéld át a fejlesztővel, hogyan valósítható meg, és építsd be.
A felugró ablakok, a termékajánló bővítmények, a fejlettebb on-site (oldalon belüli) keresőmotorok mind olyan megoldások, amik brutálisan megemelhetik a konverziós arányod – vagyis, hogy X látogatóból hányan vásárolnak tőled ténylegesen.
A céges weboldal készítés nem egyszeri teendő
Ha mindezzel végeztél, egy feladat után, és egy út elején állsz. Itt nem megállsz és gyönyörködsz az oldaladban, hanem elkezdesz azon gondolkodni, hogyan lehetne jobb.
Figyelsz rá, hogyan használják a látogatók. Hogy mi hatékony rajta és mi nem. Hogy milyen újdonságokkal lehetne még bővíteni, amivel könnyebbé teszed a vásárlóid életét.
Ne aggódj: ez mind meg fog térülni. Mindezt azért csinálod, hogy egyre több potenciális vásárlót érhess el, hogy közülük egyre többet konvertálj és meg is tarts a cégednél elégedett ügyfélként. Hogy ne újakat kelljen kajtatnod, hanem kényelmesen és költséghatékonyan támaszkodhass a bázisodra.
Ez az, amit a céges weboldal ad neked, ha odafigyeléssel gondozod – és építed fel.