Sikeres és sikertelen weboldalak design hozzáállása
Az a bejegyzés bemutatja, hogy a weboldal design tervezés során milyen különböző hozzáállásokkal közelíthetjük meg ezt a feladatot. Ha weboldal designról van szó, akkor a weboldal készítői általában az esztétikára mennek rá és ez a fő szempont a munka során. Hiszen nem is olyan nehéz és időigényes manapság már szebb weboldalt varázsolni, mint az Amazon vagy a LinkedIn. Egy ütős weboldal sablon, néhány nagyfelbontású, figyelemfelkeltő kép, pár effektussal megfűszerezve (parallax, beúszás, bannerek stb.) és már kész is az esztétikai remekmű. Azonban nem ez a sikerhez vezető út.
Teatartó design a gyakorlatban
Csapjunk is a lovak közé. Nézd meg az alábbi két teatartót. Ha közülük választhatnál, akkor melyiket választanád?
10-ből 9-en a csokis teatartót választják a különlegessége, egyedisége és mutatós megjelenése miatt. Ez első körben döntő fölényű győzelemnek tűnik. Nézzük meg viszont kicsit részletesebben a témát.
Esztétikus design
Az egyik teatartó csokiból készült, nagyon esztétikus és mutatós darab, ami még ajándéknak sem utolsó. Sokan kérnék meg a házigazdát, ha vendégségbe mennek, hogy ebben szolgálja fel a teát. Amennyiben azonban nem tátra teáról lenne szó, akkor meglepetés érné a csapatot, hiszen a csoki teatartó pont a teatartók fő céljára nem alkalmas, hogy forró teát szolgáljanak fel bennük.
Funkcionális design
A másik egy esztétikai értelemben vett mérsékelten szép darab, amiben nincs semmi különleges, egyszerűen csak tudja azt, amire készült és kiválóan alkalmas a tűzforró tea tárolására (és nem csak tátra teát lehet felszolgálni benne).
Verdikt: Melyik a sikeresebb?
A design két különböző szintjét testesítik meg, de a legfontosabb feladatukat csak az egyikük tudja ellátni, így elsöprő fölénnyel az acél teatartó nyer.
Weboldal design a gyakorlatban
A weboldalak design szintjét is két csoportra lehet osztani:
Esztétikus weboldal design
A weboldal designerek is legtöbbször arra mennek rá, hogy mutatós legyen egy weboldal, de magát az üzleti célokat és a vállalkozás vásárlóit nem veszik figyelembe. Érdekes, hogy egy másik szakmában is pont azt tapasztaltam, hogy a Powerpoint designerek szintén arra mennek rá, hogy mi a szép, nem pedig arra, hogy a beszélőnek és a közönségnek mire van szüksége. Ez nem is meglepetés, ha belegondolunk mélyebben, hiszen hány designert láttál már előadni korábban?
Funkcionális weboldal design
A funkcionális web designer figyelmének fénycsóvájában az üzlet iránt érdeklődő emberek és vásárlók állnak. Ezért először is meg kell érteni őket és a céljaikat támogató megoldásokat kell alkalmazni. Ezt a designt nehezebb kialakítani, hiszen meg kell érteni részleteiben a feladatot, ismerni kell a terméket vagy szolgáltatást és hosszútávra kell tervezni.
Verdikt: Melyik a sikeresebb?
A kérdést viszonylag egyszerű eldönteni a weboldalak esetén is. Csak meg kell nézni a Wikipedia, Google vagy az Amazon weboldalait. A funkcionalitás magasan veri az esztétikát.
Meglepetés, hogy ezt a fontos szempontot mennyire kevesen veszik figyelembe.
A szépség egy titkos árnyoldala
Az esztétikailag nagyon fejlett weboldalaknak lehet egy olyan hátránya, hogy lassítják a haladást a fejlődésben. Olyan, minta Lionel Messinek a kezében egy kínai antik vázával kellene cseleznie. Látványos lenne? Mindenképpen, de sokkal kevésbé eredményes, mint ahogy azt minden hátráltató eszköz nélkül műveli az argentin sztár.
Vannak olyan weboldalak, ahol egy betűtípus változtatásra napokat vagy akár heteket is kell várni. Ez elfogadhatatlan, hiszen egy kb. 60 másodperces munkáról van szó. Képzeljük csak el, hogy mennyivel gyorsabban tudunk haladni és mennyivel több munkát elvégezni, ha olyan egyszerű a tartalom szerkesztése és folyamatos tökéletesítése, mint egy Word szövegszerkesztőben vagy Powerpointban a feladat elvégzése, ahol ez mindössze néhány másodpercet vesz igénybe. Ez több mint ezerszeres gyorsasági különbség. És ez amiatt van, mert a weboldalak jelentős része nehezen módosítható, mert az esztétikához használt CSS vagy Javascript kódot nem olyan egyszerű megváltoztatni. Aztán persze tesztelni kell a változtatásokat asztali és mobileszközökön is, különböző operációs rendszerekkel, végül pedig a különböző pluginokat is átnézni, nehogy probléma legyen belőle.
Végszó
Az rendben van, ha a weboldal design esztétikáját azért javítjuk, mert az adatok azt mutatják, hogy azzal magasabb konverziónk és több vásárlónk lesz. Az esztétikai design és a funkcionális design egyesülhet is, csak tesztelni kell, hogy ez így van-e. A weboldal készítés északi csillaga viszont az adatvezérelt tervezés és folyamatos tesztelés.
Ahogy a fenti teatartó tesztben a funkcionális design volt nyerő, így a weboldal design esetében is a letisztult, minimalista és műszakilag egyszerű megoldások hozzák az eredményeket. A weboldal készítés északi csillaga az adatvezérelt tervezés és folyamatos tesztelés.
A vizualitás bűntető törvénykönyve (igen, van ilyen a legfoglalkoztatottabb magyar prezentációs tréner és egyben jogász írta) kimondja, hogy a nem témához illő képek kiválasztásával a dekoráció bűntényét követjük el: https://drprezi.hu/vizualis-buncselekmenyek-pbtk/
Ha megnéznéd az átfogó útmutatómat weboldal készítés témában, akkor itt a helyed: https://www.moonshot.hu/alapok/weboldal-keszites-utmutato/