A digitalizációval és a webshopok elterjedésével egy új kapu nyílt meg a vállalkozások előtt. Az internet segítségével sokkal könnyebben el lehet hagyni az országhatárokat, mint azelőtt.
Már tudjuk, hogy az export számos pozitívumot és fejlődési lehetőséget hordoz magával.
Na de ebben rejlik a jövő is?
Mai cikkünkben erre keressük a választ.
A nagy számok törvénye
A világháló neve is árulkodó: az egész Földet behálózta, szinte az összes országból el lehet érni. Egy kattintásra van tőlünk szinte bármi, amit csak szeretnénk – ezt pedig sok vállalkozás ki is használja.
Viszont ezek a cégek túlnyomó részben nem magyarok. Az ekerstat 2022-es kutatása szerint a megkérdezett vállalkozások közül csupán 11%-a van jelen külföldön is. A jelenség, hogy egy magyar vállalkozás kitör a külföldi piacra, nem sűrűn fordul elő.
Sokan azt gondolhatják, hogy felesleges kilépni a hazai piacról, hiszen el lehet érni hazai sikereket is. A külföld pedig ismeretlen, és egyszerűen nem éri meg.
Pedig ez nem teljesen így van.
El lehet érni hazai pályán is eredményeket, azonban nem mindegy, hogy milyen mértékben. Egyre több külföldi online áruház lép be Magyarországra. Alza, Kifli.hu, About You, Zalando, Emag. Ismerős nevek?
A piac telítődik, a hazai cégek pedig nem tudják felvenni az óriásokkal a versenyt. Amennyiben egy vállalkozás szeretne fejlődni és sikereket elérni, másfelé kell elkezdjen terjeszkedni. Ez pedig az export.
Ha belegondolsz, a matek egyszerű. Minél nagyobb közönséget érünk el a termékeinkkel, annál több megrendelés érkezhet. Növeljük a piac méretét, hogy mi magunk is elindulhassunk a növekedés útján.
Ilyenkor felmerülhet a kérdés:
Miért limitálnánk magunkat egy országra, amikor elérhetünk ennél sokkal többet is?
A válasz pedig egy egyszerű érzés: a félelem.
Sok vállalkozó tart attól, hogy nem fog megfelelni a külföldi piac elvárásainak, és ez lesz az egész cég bukásának oka. Pedig ha megfelelően felkészítjük vállalkozásunkat, sok buktató tényezőt kiküszöbölhetünk.
Úgy érzed, hogy felkészültél?
Hogy meg tudj erről bizonyosodni, olvasd el korábbi blogbejegyzésünket, amiben találsz 10 kérdést, hogy készen állsz-e a külföldi piacra lépni sikeresen.
Az export szükségessége
A cégek külföldi piacra betörése nem csak a vállalkozásokra van hatással, hanem az egész országra is. Több gazdasági mutatót, mérőszámot is befolyásol az export, mint például a GDP-t, ami a nemzeti jövedelmet és teljesítményt méri.
Továbbá befolyásolja a nemzetgazdasági versenyképességet is, ami egyaránt figyelembe veszi a társadalmi és gazdasági szempontokat is az országra levetítve.
A nemzetgazdasági versenyképesség az OECD, avagy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet szerint egy olyan mérce, ami megmutatja, hogy egy ország mennyire képes olyan termékeket és szolgáltatásokat előállítani szabad és tisztességes piaci körülmények között, amelyek a nemzetközi piacon keresettek és ezáltal mennyire tudja lakosai reáljövedelmét tartósan növelni.
Az IMD Versenyképesség kutatás minden évben országokat rangsorol a nemzetgazdasági versenyképesség szerint. Az idei, 2023 évi tanulmányban a 64 ország között a 46. helyen áll Magyarország.
Magyarország a 2022-es 39. pozíciójáról egy év alatt 7 helyezést rontott. Az elemzés szerint hazánkban a romló teljesítményt többek között az infláció, a reál GDP, és egy főre jutó reál GDP növekedési üteme, illetve a költségvetési hiány okozza.
A helyezésen javítani lehet többek között az exporttal is – így szükséges, hogy a hazai KKV-k többet értékesítsenek nemzetközileg.
Ilyen lehet
Több magyar vállalkozás is megtette a nagy lépést, ami az ország határain kívülre lendítette. Ilyen például a BiotechUSA is, akiknek a tavalyi év eredménye az külföldi piacnak volt köszönhető:
A BiotechUSA 2022-es évét mondták az egyik legsikeresebbnek a tulajdonosok. A leggazdagabb magyarok listáján 2022-ben a 20. helyezést, a legértékesebb családi vállalkozások listáján pedig a 8. helyet szerezték meg. Tavaly 300 új terméket vezettek be, illetve 17 új üzletet nyitottak.
A cash flow mégis nullára jött ki – ez a folyamatos beruházások és fejlesztések miatt van.
A sokakat sújtó alapanyagár-növekedés az étrendkiegészítők piacát is érintette. Kapcsolataiknak köszönhetően azonban a gyártó őket szolgálta ki először, így akkor is tudtak beszállítani, amikor versenytársaiknak erre nem volt lehetőségük.
A magyar tulajdonban lévő vállalat tavalyi árbevétele 80,4 milliárd forint volt. Ennek túlnyomó részét, pontosabban 80%-át az exportnak köszönhetik, hiszen a nemzetközi bolthálózat 216%-os forgalomnövekedést produkált elsősorban külföldön, ahol nagyobb a növekedési potenciál.
A cég 50 webshoppal van jelen több, mint 100 országban, emellett pedig rendelkeznek franchise üzletekkel is. A nemzetközi törekvéseik között többek között szerepel Kína, India, Mexikó és Szaúd-Arábia is.
A BiotechUSA eredményei sokak számára álomkép lehet, az álmokat pedig meg kell valósítani.
Kíváncsi vagy olyan magyar vállalkozások történetére, akik sikeresen nemzetközi babérokra törtek? Korábbi cikkünkben bemutattunk több olyan hazai céget, akik eredményesen véghez vittékaz export stratégiájukat.
Akkor az export a jövő?
Röviden: van, akinek igen.
A sok külföldi, konkurens vállalkozás megjelenése miatt egyre telítettebb a piac, és elveszíthetjük pozíciónkat. Ebből következik, hogy van olyan cég, aminek a külföldi piacra lépés egy idő után szinte kötelező.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás exportálásba kezdjen, elengedhetetlen a megfelelő előkészítés és a részletes stratégia. Ezek kidolgozása mind energia- és időigényes folyamat, azonban hosszú távon kifizetődő döntésnek bizonyulhat.
Tudjuk, hogy ijesztő megtenni ezt a lépést.
Pont emiatt segítünk felmérni a lehetőségeket és kidolgozni a stratégiát. A Moonshot 8 országban és több, mint 10 iparágban segíti ügyfeleit töretlenül. Vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy Neked is tudjuk fogni a kezed ezen az úton!