Tom Cruise még mindig személyesen felel a saját mutatványaiért a Mission Impossible filmek hetedik és nyolcadik installációjában is.
A marketing gladiátor arénájában a baby boomerek még mindig sajnos csak másodlagos közönségként kezelendők. Pedig Tom Cruise is már annak számít.
Minden korábbinál több baby boomer kutat, vásárol és fogyaszt tartalmat online. Amikor a boomer-centrikus személyiségek testesítik meg a buyer personáid, fontos észben tartani, hogy nem az életkor az egyetlen tényező, amely meghatározza ezt a generációt.
Korábban írtunk a Z generáció marketing kihívásairól és arról, hogy csakis a saját koruk társadalmi, politikai, gazdasági és technológiai változásai alapján érthetjük meg őket.
A kortársak, valamint az influenszerek, azaz a véleményvezérek befolyásolják őket a leginkább, a kezdetektől fogva ki vannak téve az internetnek, a közösségi hálózatoknak és a mobilrendszereknek.
Lényegében egy hiperkognitív nemzedéket alkotnak.Azonban nemcsak a Z generáció jelenthet (sőt, már az Alpha is fellépett a színpadra) a marketing szempontjából kihívást és gyakran hamis előítéletet, amennyiben termékünk, ajánlatunk e célcsoportot célozza meg, de a másik „véglet is”: a baby boom generáció.
Hogyan szólítsuk meg a baby boomer korosztályt hamis sztereotípiák nélkül?
A baby boom generációt gyakran úgy határozzák meg, mint akik 1946 és 1964 között születtek, a 20. század közepén a baby boom idején.
A 50 felettiek, egészen 77 éves korosztályt bezárólag képviselve.
Lelki szemeid előtt máris megjelent Erzsike és Karcsi bá, akik elsőre nem értik, amit mondasz, de folyton meg akarnak tanítani az élet egy nagy leckéjére?
Akik többet költenek gyógyszerre, mint kenyérre, és akik a háziorvoshoz is csak unalmukban járnak?
Időnként nordic walkingoznak és minden hétvégén süteményt sütnek az unokáknak. Az összes vitaminreklám célkeresztjében „nyugger tempóban” ücsörgő személyek, akiknek már vezetni sem kellene?
Erzsike és Karcsi bá épp úgy jelent meg a szemeid előtt, mint a legtöbb marketingesnek, akik a legtöbbször elképzelik ezt a generációt.
A legtöbb információ életkoron alapuló előítélet szüleménye
Előítéletünk a baby boomer generációval szemben az ageizmus következménye.
- Az ageizmus az idős emberekkel szembeni negatív előítélet és hátrányos megkülönböztetés csak azért, mert ők idősebbek.
- Az ageizmus a sztereotípiákra (hogyan gondolkodunk), az előítéletekre (hogyan érezzük magunkat) és a diszkriminációra (hogyan cselekszünk) vonatkozik másokkal vagy önmagunkkal szemben, csupán az életkor alapján meghatározva.
Milyen a baby boom generáció az előítélet szemüvege nélkül?
A Baby Boomer korosztály mindössze 11 százaléka tervezi a teljes nyugdíjba vonulást, tehát azt, hogy teljesen abbahagyja a munkát.
Ebben a halmazban vannak benne aktív dolgozók és nyugdíjasok is. Vásárlóerejüket tekintve viszont jelentős csoportot képeznek.
A KPMG 2017-es jelentése szerint a Baby Boomerek ugyanolyan nagy valószínűséggel vásároltak online, mint az 1980-as évek elejétől nagyjából 2000-ig született generáció. Sőt, a Baby Boom átlagosan többet költ minden egyes tranzakcióra.
A Baby Boomer első benyomásai viszont mindig érzelmi alapúak, tartósabbak és nehezebben „finomíthatóak”, mint a fiatalabb generációknál.
A legkomorabb generáció volna?
Egy Baby Boom korú rendszerint szereti elmesélni a saját történetét.
És gyakran inkább „fejlődőnek” tekinti magát, mint öregnek. Gyakori, hogy kalandvágyó és erős benne a vágy, hogy különleges helyeket lásson.
Nagy költekező.
Nem érdemes tehát sztereotipizálni a Baby Boomer vásárlókat, ezen a csoporton belül nagy a sokféleség – könnyen szaladhat bele a marketingkommunikációd az értelmetlen általánosításba, az öregedéssel kapcsolatos negatív attitűdbe.
Egy 53 éves férfi lehet szülő vagy épp egy másik tartalom olvasójaként nagyszülő. Lehet ő a „vezető” vagy éppen kezdő vállalkozó nyugdíjasként.
Mindazonáltal vannak olyan trendek a csoporton belül, amelyek megalapozhatják a márkád tartalommarketing-kampányait, kommunikációs irányvonalait.
Erzsi és Karcsi a valóságot tükrözze
A 2017-es MediaPost kommentár szerint a Facebookon (és más közösségi média platformokon) lévő Baby Boomerek hetente akár 20 órát is eltölthetnek bejegyzések olvasásával és megosztásával.
Ahogy egyre több boom marad a munkaerőben, gazdasági hatásuk továbbra is érzékelhető.
A boomerek alkotják az egyetlen népességcsoportot, ahol a munkaerő növekedése megtapasztalható. (Rengeteg a nyugdíjas vállalkozó is.)
Mivel jó fizikai és szellemi állapotnak örvendenek és sokaknak az alacsony összegű nyugdíjuk miatt is fontos, hogy minél tovább aktívak maradjanak.
A KSH adatai szerint egyre nő a nyugdíjasként munkát vállalók száma Magyarországon is. A 65-69 éves korosztályból 2020-ban 64.900 fő volt jelen a munkaerőpiacon.
Ez azt jelenti, hogy az „aranyéveket” sok esetben munkával töltik. Ez az életmódbeli változás végső soron nagyobb rendelkezésre álló jövedelemhez és vásárlóerőhöz vezet.
Hogyan kommunikálnál felé?
Dominique Sachse önmaga is Baby Boomernek számít, emellett saját több millió követővel rendelkező Youtube-csatornát vezet, újságíró, valamint televíziós riporter, könyvszerző, Emmy-díjas.
Míg a baby boom korú egyén az orvosában bízik meg leginkább az egészségügyi információkkal kapcsolatban, a piackutatások azt mutatják, hogy a magazinok és az internet sincs lemaradva a bizalmi listán.
Hogyan kommunikálj egy baby boomernek? Hirdetéseid és tartalmaid mindig a valóságot közvetítsék neki, nehogy megrémüljön attól a képtől, amit sugallsz neki az öregedésről.
Természtesen a realitásoknál maradva.
Nem lesz minden nyugdíjas sem superman vagy superwoman, aki az életének utolsó fejezeteire készülve épp megváltani készül a világot és minden nap új dolgokat próbálna ki.
Egy Baby Boomer fájdalompontja egészen különböző lehet egy másik Baby Boomerhez képest. Mindig a valós és jelenkori problémáikra és vágyaikra koncentrálj. Épp úgy, mint bármely másik célcsoport esetében.
Tapasztalat viszont, hogy ők nagyobb valószínűséggel lesznek hűségesek egy olyan márkához, amely osztja alapvető értékeiket és emellett úgy érzik, mintha meghallgatnák őket.
Több szabadidejük birtokában a Boomerek gyakran beutazzák a világot, a legjobb életüket élik.
5 tipp a Baby Boomerekhez való marketinghez
Hogyan kommunikálj hitelesen egy Baby Boomernek?
Most, hogy kialakítottuk az alapszintű ismereteket arról, hogy kik a baby boom korosztályhoz tartozó személyek a következő tanácsokkal elősegíteni kívánjuk, hogy üzeneteid egyértelműen rezonáljanak ezzel a fontos, de gyakran elhanyagolt korosztállyal.
1. Kerüld a hiányosságot
Úgy szólj hozzájuk, mint más célcsoporthoz is teszed. Kerüld a bonyolult körmondatokat, használj logikus magyarázatokat és előnyalapú leírásokat.
Az információkat minősített, sőt tiszteletteljes módon mutasd be. Mivel a digitális világot megelőzően születtek, a „könyvek korszakában” – iskolázottságuktól is függően – érzékenyebbek a metaforára, árnyalatokra és kommunikációs finomságokra.
Ne használj túl sok fiatalabbaknak szánt rövidítéseket és mémeket. Ehelyett használj világos és olvasható tartalmat, hogy üzeneted emészthető legyen. Szótár nélkül.
2. Más szóhasználat!
Fogékonyabbak a narratív stílusú információk bemutatására, ezért használd ki a történetmesélés erejét.
A stílus, a szóhasználat empatikus legyen, szlenget nélkülöző. Mivel szeretik megosztani saját történetüket, a perszonalizált tartalom, a személyre szabottabb kommunikáció különleges jelentőséggel bír náluk. A személyes ügyfélkapcsolat élménye kiemelkedően fontos.
3. Légy kísérletező: alkalmazkodj tartalomfogyasztási szokásukhoz
A Pew Research Center szerint (USA) az 50 és 64 év közöttiek 68 százaléka rendszeres YouTube-felhasználó – a YouTube-ot használják új készségek elsajátítására vagy szórakozásra. Nem igaz, hogy kevésbé jártasak a technológiában és így a hagyományos médián keresztül lehet csak őket elérni.
A Baby Boomer korosztályt célzó tartalommarketinghez használd a videó eszközét is bátran.
Egy néhány évvel ezelőtti jelentés szerint a Baby Boomer korosztályok körülbelül 60 százaléka minden héten olvas blogot, de ami még meglepőbb lehet: Megnyitják az e-mailjeidet!
Az e-mail marketing az egyik leghatékonyabb módja a baby boom korosztály elérésének. Minden más generációnál nagyobb valószínűséggel nyitják meg az e-maileket – 74 százalékánál az e-mail a preferált kommunikációs csatorna.
4. Érd el őket ott, ahol jelen vannak: social tartalmaiddal is
A Skype hívások és Facebook kommentek bátor használói, akik előszeretettel Facebookoznak. A Facebook segítségével kapcsolatban maradhatnak szeretteikkel, és értesülhetnek a környékük aktuális eseményeiről.
Magyarországon az 55 év felettiek 98,82%-a használja a Facebookot legalább napi egy alkalommal. Ez az arány a tiniknél (13-18 évesek) csak 66,39%-os. Szívesen tekintenek a márkák oldalára egyfajta ügyfélszolgálatként és egyre többen vásárolnak márkák által közzétett Facebook poszt hatására.
A tartalommarketing hatékony eszköz lehet az elérésükre. A Facebook például lehetővé teszi számodra, hogy hirdetéseidet az adott személy életkora, érdeklődési köre és bizonyos témák szerint állítsd be.
Ezzel kifejezetten a Boomer generációra szabott marketingkampányt hozhatsz létre, amely rezonál rájuk és nagyobb valószínűséggel vezetnek konverzióhoz.
5. Tekints rájuk befolyásolóként
A boomok ma nagyobb valószínűséggel lesznek tagjai egy többgenerációs háztartásnak.
Egy Baby Boomers-re irányuló marketing tehát egyetlen marketingkampánnyal több generációt is elérhet egyszerre. Az X, Y, Z vagy épp az Alpha generációt. Akiket a szülei vagy nagyszülei költési szokásai befolyásolnak.
Minél jobban szegmentálunk egy csoportot, annál sikeresebbek lehetünk
A szegmentáció sikeres eszköz lehet hatásos tartalom létrehozásához és terjesztéséhez.
Fontos azonban, hogy ne minden Baby Boomert keverj bele ugyanabba a halmazba, sokan vannak és sokfélék. Vizsgáld felül minden velük kapcsolatos elképzelésed, nehogy az előítélet csapdájába ess.
Ők a leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi demográfiai csoport.
És nem feltétlenül kétségbeesett digitális bevándorlók, akik csak a nyomógombos telefonokat ismerik.
Ez azt jelenti, hogy a 60 év felettiek számára történő marketingedhez (is) tartalommarketing-stratégiák, átgondolt influencer marketing kampányok és digitális marketingcélzások kidolgozására lesz szükséged.
Jó hír azonban, hogy a Baby boom korosztály a fogyasztók leghűségesebb generációja. Nem szívesen próbálnak ki új márkákat és termékeket, de ha valami megtetszik nekik, általában ragaszkodnak hozzá.
Mindaddig, amíg olyan marketingtartalmat kínálsz, amely rezonál rájuk, a Baby Boomer örömmel fekteti idejét és pénzét a termékedbe.