március 21, 2023

Így sodródsz ki a sikerre vezető útról kampánymenedzsment nélkül

A marketingstratégia felelős az érdeklődés felkeltéséért, az elismertség növeléséért és az ügyfelek konverziójáért. A marketingkampányok menedzselése épp ezért gondos tervezést, alapos taktikai lépéseket, időben történő végrehajtást, valamint rengeteg tudást és tapasztalatot igényel.

Ohh, megy minden magadtól is? Mire eljutunk az utolsó karakterekig, tudni fogod, hogy miért térhetsz le a siker útjáról egy kampánymenedzsment nélkül.

A mai üzleti világ tele van szenvedélyes, elkötelezett emberekkel, valid termékekkel, amikkel jelentős hatást szeretnének elérni a világban. Gyakran kötelező kísérőelemként egy „majdazténtudom mosollyal”.

Mégis mindannyiunkkal megtörténik.

Elstartol az, amiről úgy gondoljuk, hogy egy gyilkos marketingkampány, de kudarcba fullad. Mi pedig kapkodjuk a fejünket, és azon töprengünk, mi a bánat történt.

A kellemetlen igazság az, hogy számos oka van annak, hogy a marketingkampányok kudarcot vallanak.

Íme néhány:

1. Tervezés hiánya: Leültél már, hogy felvázold a céljaidat, stratégiád és taktikád? Mit akarsz elérni ezzel vagy azzal a kampánnyal? Hogyan fogsz és milyen sorrendben hozzáfogni ennek eléréséhez? És milyen eszközökre és erőforrásokra van szükséged ahhoz, hogy ez megvalósuljon?

2. Gyenge kivitelezés: Szuper a terv, de silány a kivitelezés. Tipikus eset, amikor nem hajtják végre őket megfelelően. A végrahajtás terve gyakran se nem világos, se nem tömör. A kampányban résztvevők nem tudják, hogy mi a szerepük. Minden marketingcsatornának megvannak a maga erősségei és gyengeségei. Olyan „marketingökoszisztémát” szükséges építened, amelyben minden csatorna más-más célt támogat.

3. Irreális célok: A cél túl kicsi, jelentéktelen, nem kavarja fel a port, tehát nem fog jelentős eredményeket elérni. Vagy épp túl nagy és már kezdetben kudarca van ítélve. Fontosak a reális, elérhető célok.

4. Nem érted a célközönséget: Az egyértelmű pozicionálás hiánya a kudarc receptje. Kit akarsz elérni ezzel a kampánnyal? Mi érdekli őket? Mi kell nekik? Az ajánlatoddal tehát folyamatosan olyan emberek, csoportok között kell mozognod, akik éhezik az általad kínált terméket vagy szolgáltatást.

5. Rossz mérőszámokra összpontosítás: Sokféle dolgot mérhetsz, ha marketingkampányról van szó, de nem mindegyik egyformán fontos és nem is mindegyik mesél neked használható történeteket. Bizony gond, ha nincs mérhető cél, vagy túl sok cél van egyetlen marketingkampányhoz.

6. Kreativitás hiánya: Ingerküszöböt meg nem ütő, unalmas és inspirálatlan. Ez egyetlen szóért kiállt: figyelemhiányért és eredménytelenségért. Az emberi figyelem szűkös árucikk. A digitális csatornákon végzett marketing első feladata a figyelem felkeltése. Egy igazán sikeres kampány létrehozásához kreatívnak kell lenni.

Hogy jön mindehhez a kampánymenedzsment?

Nos, ez a kifejezés épp annyira mostohaterület a vállalkozások életében, mint a marketingtanácsadás.

Pedig létezik egy örök metafora vele kapcsolatban.

Egy marketingtanácsadás olyan, mint leülni egy dietetikussal csevegni

Gyakori, hogy régi motoros, valid termékeket értékesítő vállalkozók is érzékelik, hogy mintha minden megváltozott volna az online marketingben.

Épp ezért a marketingtanácsadás megadhatja egy vállalkozásnak azt, hogy kikeveredjen a téves magabiztosság és értetlenség csapdájából. Visszaterelheti az eredményesség útjára, sőt rávilágíthat a hibákra is, hogy hol csúsztak szét az online marketingfolyamatok.

Egy marketingkampány, mint ahogy az online marketing is elméleti szakértelmet, a célcsoportról szerzett alapos ismereteket, a megvalósításhoz szükséges kiváló stratégiát, gyakorlati tapasztalatot és taktikát, valamint következetességet (is) igényel.

Jó hír, hogy a hibáinkból is tanulhatunk.

Néha még a nagyobb márkák is mellényúlnak.

A fejlődés gyakran egy meredek emelkedő és van, amikor egy lankás lejtő. De sosem sík terep.

Az online marketing pedig épp olyan, mint egy diéta

– Nem csak „csinálgatni”, hanem csinálni kell.

– „Igyekvés” helyett következetesség szükséges hozzá.

– „Tornázgatás” helyett pontos tervek kellenek hozzá.

– „Jobb, mint a semmit” elfelejtve, bele-belekapkodós hozzáállás helyett teljes gőzzel szükséges haladni a stratégia által meghatározott úton.

Ahogy a fogyási teveink előtt leülünk egy dietetikussal vagy egy edzővel egyeztetni a terveikről és annak eléréshez vezető útról; a marketingtörekvéseink és online marketingünk megtervezése előtt is célszerű leülni egy marketingszakemberrel.  

  • szükségünk lesz ugyanis egy állapotfelmérésre (jelenlegi helyzetünk), a céljaink meghatározása
  • kelleni fog a feltérképezés (célcsoport, elérhető eszközök), a sikerokozók megtalálása,
  • és kell egy pontos ütemtervkészítés.

Egyes diétázók pontosan úgy működnek, mint jó néhány vállalkozó.

A legfontosabb lépéseket hagyják ki.

Írtunk róla korábban, a jelekről, amik árulkodnak, hogy égető szükséged lehet az online marketingtanácsadásra.

Ha következetesen haladsz az online marketing vízén, idővel belebotlasz majd a marketingkampányok nagy, indákkal, csapdákkal körbevett szigetébe.

Pontos térképre és idegenvezetőre lesz majd szükséged.

Mi az a marketingkampány?

A marketingkampány egy koncentrált marketingerőbedobás, amely általában egyetlen „érzésre” összpontosít, egy meghatározott cél elérése érdekében.

Egy olyan egyedi látószöget valósít meg, amely leköti az embereket és egyszerre hoz létre értéket. Megadja a közönség számára, hogy magasabb célokat érhessenek el.

Ez a központi „érzés”, az „üzenet” több csatornán is végigszáguld.

A marketingstratégiád épp ezért gyakran több kampányt is tartalmazhat, akár egyszerre is. Például lehet egy kampányod a márkaismertség növelésére irányulva, egy másik pedig a legújabb terméked bevezetésére.

A marketingkampányok kezelése egy széles körű erőbedobás, amely több szakaszból áll:

  • ideértve a kampánytervezést,
  • a kampányvégrehajtást,
  • a kampány nyomon követését
  • és a kampány elemzését/optimalizálását.

A kampányok általában többszörös impulzust jelentenek a potenciális vásárlók figyelmének vásznán, akár e-mailen, közösségi médiaposztokon, teszteken és kvízeken, offline anyagokon és egyéb forrásokon keresztül megvalósítva.

A sejtelmes öl, a konkrét márkát ment

A kampányod mit sem ér konkrétumok nélkül.

Igaz ugyan, hogy létrehozhatsz konkrét kampányokat

  • a vállalkozásod bejelentésére összpontosítva,
  • új termék vagy funkció bevezetése érdekében,
  • egy bizonyos esemény köré összpontosítva,
  • piaci tudatosság növelésére,
  • vagy a márkaismertség növelésére irányulva.

Vagy éppenséggel marketingkampányt indíthatsz azért, hogy a potenciális vásárlók elgondolkodjanak egy konkrét problémán, amelyet a termékeddel vagy szolgáltatásoddal meg lehet oldani.

DE ehhez tudni kell, hogy mi érdekli a közönséged. Milyen problémákat próbálnak megoldani? Mire vágynak?

Hogyan néz ki a napi rutinjuk? Mi fogná meg a figyelmüket? Ezek a konverziókhoz vezető marketingkampányok felépítésének alapjai közé tartoznak.

Légy pontos!

Lehet, hogy a célod a „márkaismertség építése”, de mit is jelent ez valójában? Hiszen honnan tudhatod, hogy sikeres vagy?

Használd a SMART célkeretrendszert

A SMART egy mozaikszó annak érdekében, hogy céljaid legyenek a következők:

  • Különleges
  • Mérhető
  • Elérhető
  • Releváns (vonatkozó)
  • Időhöz kötött

Tehát ahelyett, hogy egyszerűen kijelentenéd, hogy márkaismertséget szeretnél építeni, a következő célt tűzd inkább ki: Weboldalad forgalmát 45%-kal feltornázni a harmadik negyedév végére.

Nos, ez alapján mit csinál egy marketing kampánymenedzser?

Mindazt a munkafolyamatot, amelyet a fentiek során érintettünk.

Hosszabban?

Azt, amire neked leginkább nincs időd, vagy nincs meg hozzá a releváns tudásod.

A kampánymenedzsment egy marketingkezdeményezés tervezését, végrehajtását, nyomon követését és elemzését végzi el.

A marketingkampányok menedzselése tenger sok zsonglőrködéssel jár együtt – és itt lép színre a maga marveli páncéljában a marketingkampány-menedzser.

Ő felelős a marketingkampányok tervezéséért és végrehajtásáért.

Felügyel, ütemez, méri a kampány hatékonyságát és jelentést kell készítenie arról, hogy biztosítsa a megfelelő célok elérését.

Kéz a kézben dolgozik össze az értékesítés csapatával, a marketingcsapattal, a szövegírókkal, a seosokkal.

Egy karmester, aki azért felel, hogy a színdarab hamiskás hangok, káosz helyett valódi élményt jelentsen.

Miért olyan fontos a kampánymenedzsment?

Általánosságban elmondható, hogy a sikeres marketingkampány megtervezésének hat lépése van.

1. Beazonosítod és megérted a célközönséged (hol érheted el őket, milyen lépéseket és mikor kell megtenned). Enélkül a kampányod időt, pénzt és erőfeszítést fog veszíteni.

2. A kampánycélokat beállítani a költségkeretnek megfelelően, meghatározva a mérőszámokat.

3. Egyedi élmény érdekében szegmentálni az ügyfeleket. Közönségstratégiát kidolgozni, amely növeli az ügyfélélményt és a konverziók számát. 

4. Meghatározni a tartalom és a csatornák szempontjából ideális „marketingmixet”. Tartalom és célok a közönség alapján születnek meg. (edukáció: pl. blog, tartalommarketing; leadgyűjtés pl. e-mail-marketing, social media marketing).

5. Ellenálhatatlan ajánlatok létrehozása.  A legfontosabb feladatod az ellenállhatatlan ajánlatod elkészítéséhez, hogy a jó értékajánlat mellett megtaláld az éhező tömeget, majd nekik fogalmazz meg különböző ajánlatokat.

6. Elemzés, mérés, optimalizálás: azon mutatók meghatározása, amelyek alapján megállapítod, hogy kampányod sikeres volt-e. De fontos tudni, hogy mindig változhatnak az üzleti célok, a célközönség.

Ezért olyan fontos a kampánymenedzsment.

A sikeres, sokoldalú, többcsatornás kampányra való felkészüléshez minden szempontból gondos felügyelet szükséges.

 

Miért leszel sikertelenségre ítélve a marketinged kampánymenedzsment nélkül?

Ahogy fentebb említettük, a marketingkampányt folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Ha azt mutatják az eredmények, hogy zűr van az űrben, akkor azonnali reakció szükségeltetik.

Mindemellett a kampányelemzés biztosítja azokat a mutatókat (adatokat), amelyek hátba veregetik a kampány alatt esetlegesen szükséges döntések létjogosultságát, igazolják a finomhangolásokat.

Ezek az adatok megmondják, hogy mi működik – és mi nem – éppúgy, mint azt is, hogy mit kell finomítani vagy felszámolni.

A számok beszélnek.

Arról mesélnek, hogy megérte-e a kampányba fektetett befektetés. A kampányok mérései és mérőszámai iparágtól és a stratégiától függően változnak.

A tervezéstől és a közösségi média ütemezéstől az e-mail marketing platformokig és a kulcsszóelemzésekig minden helyet kap majd a marketingkampányodban.

Ha azonban mindezt össze kell szedni egy csokorba és rendszerbe kell állítani, akkor egyetlen zökkenőmentes és központi személyre vagy cégre lesz szükséged, akikkel könnyedén nyomon követheted az összes mozgóalkatrészt a gépezetedben.

Tervezünk, fejlesztünk, kivitelezünk – majd eredményeket hozunk

Ezt webes stratégia-workshoppal, erős projektmenedzsmenttel, majd weboldallal biztosítjuk a vállalkozásod életében és elérjük, hogy az internet turbinái (elsősorban a Google) feléd csatornázzák az érdeklődőket.

A siker felé adatok alapján navigáljuk vállalatod, mint egy pontos GPS. Nem sejtünk, hanem pontos információk alapján tervezünk.

Tudjuk, hogy a szakemberek megtalálása időigényes folyamat.

Megspóroljuk az utánajárást, ami éveket és több, csak és kizárólag ezzel a munkafolyamattal foglalkozó, kollégát igényelne. Kerüld el velünk az utólagos felismerést, hogy tervezéssel, stratégiával, ügyes hozzáállással okosabban is lehetett volna csinálni.

Nézz a számítógépek mögé és ismerj meg minket közelebbről. Kampánymenedzsmentjeidet itt éred el.