február 6, 2023

Mi az a gamification, hóbort vagy sikeres eszköz a marketingben?

Valószínű, hogy a marketing világában te is folyamatosan látod a gamificationt anélkül, hogy valóban észrevennéd. Paradoxon? Nem az. Ez a játékosítás egyik legnagyobb előnye.

Gamification. Egy rövid, egyszerű kifejezés, mégis erőteljes. Az útmutatónk végére megérted, mi ez, mitől olyan sikeres marketingeszköz napjainkban és miért van rá neked is szükséged.

Ha a gamification szóba kerül, árnyékként követi az alábbi kijelentés is: értsd a dolgok mögötti dolgokat.

Mi köze e kettőnek egymáshoz?

Egyáltalán mi ez a játékosítás mánia a marketingben?

Ha a vállalkozásod már nem az első, bizonytalan kis bébilépéseit teszi meg, hanem a stabilitásra törekszik, valid termékekkel szeretne a növekedés útjára lépni, nagyobb eséllyel fogsz a gamification és a vásárlói pszichológia felé fordulni te is.

Zippia szerint a gamification piac 2025-re várhatóan meghaladja a 30,7 milliárd dollárt.

A játékosítás együtt jár a vevőink megismerésével. Azzal, hogy a vevőink hogyan döntenek arról, hogy vásárolnak-e majd nálunk (a viselkedéspszichológia kéz a kézben jár a játékosítással). Érteni a dolgok mögötti dolgokat pedig az online marketing sikerének egyik alapja.

Hogyan hasznosíthatod a gamificationt a marketingben, a márkaépítésben és egyáltalán mi is ez pontosan?

Hogyan használj te is játékosítási elemeket a vállalkozásodban? Hogyan tudod vele szenvedélyt keltővé, rajongás tárgyává tenni a céged és terméked legálisan.

Cikkünk erre ad választ.

Mi a gamification?

Bizonyára te is felteszed a kérdést, hogy mi köze a gamification-nek a cégedhez és a marketingedhez?”

Jogos kérdés!

Talán már megszoktad az online marketing eszközök ismertebb verzióit, a PPC hirdetéseket, a social media hirdetéseket, ahol egyértelműen látszik, hogy mitől lesz a befektetett munka jól konvertált, mitől lesz teli a pénztárca; addig a gamification sejtelmesebb, agyafúrtabb és trükkösebb.

Látszólag legalábbis.

A játékelemek – például jutalomprogramok – marketingbe való beépítésével a vállalkozások arra késztetik az ügyfeleket, hogy még több és több dologért szeressék a céget és több ok miatt térjenek vissza.

A gamification, vagy más néven játékosítás a viselkedéstervezés egyik eszköztára.

Hátszelet adhat neked is ahhoz, hogy vásárlóid, felhasználóid viselkedésére hathass, befolyásold azokat. Segíthetsz nekik meghozni a NAGY döntéseket, leginkább azt, hogy melletted döntsenek.

Nehéz döntések

A háttérzaj ugyanis egyre nagyobb a világban.

Egyre nehezebb „jó” döntéseket hozni.

A marketingben a gamification olyan gyakori játékelemeket – például pontszerzést, szintlépést vagy jutalmakat – épít be a marketingkampányokba, sales folyamataidba, amivel fokozhatod a felhasználói elkötelezettséget és növelheted a konverziókat.

Ma bármilyen folyamatot játékká alakíthatsz.

Ettől a gamificationtól gyerekes és komolytalan leszek, én komoly cég vagyok

Ismerjük a fenti kijelentést és a fenntartásokat is.

Hadd nyugtassunk meg.

A gamification egy stratégia. Lényegében habár játéktervezési elemeket használsz, ezt nem játékos környezetben teszed.

Abban egyetértünk, hogy állandó célod az érdeklődők, felhasználók viselkedését különböző marketingeszközökkel pozitív irányba fordítani?

Azért, hogy magasabb megnyitási és átkattintási arányt érj el hirdetéseknél, hírleveleknél, hogy több e-mail feliratkozót szerezz, növeld a vásárlói élményt és a vásárlói élettartamot, több vásárlót és újravásárlót szerezz?

A játékok épp azért annyira népszerűek, mert nem „átlátszóak”.

Nem átlátszóan nyomulsz, helyette élményt biztosítasz, motivációt adsz a vásárlása, oktatsz.

Mi a gamification a marketing számára, miért fontos eszköz?

A marketingben a gamification magában foglalja a játékszerű elemek felhasználását a vállalkozásod népszerűsítésére.

A marketingben ma már komoly trend a játékosítás: ma egy vásárlási folyamat ugyanolyan könnyed, szórakoztató, élvezetes lehet, mint egy játék. Ahol akár egy játékosított hűségprogram szinte ellenállhatatlan erővel ösztönöz az újbóli vásárlásokra.

Jó példa erre a kaparós jegyek hozzáadása az e-mailes marketingkampányokhoz, vagy a termékeid oldalaihoz.

Nagyobb márkák is játékosítanak.

Ezt az eszközt használja már a Lidl is, amikor arra buzdít, hogy minél többet és többet vásárolj nála.

Hiszen a Lidl applikációjának hála egyes vásárlási sávok elérésével jutalomtermékeket válthatsz be ingyen, kaparós sorsjegyeikkel ajándéktermékeket nyerhetsz vagy épp a maximális vásárlási összeg elérése után a számlavági kedvezmény kuponját is beváltva, kisebb kifizetett összeggel távozhatsz a pénztártól.

A következő és következő szintre akar eljuttatni.

 A vállalatok ma virtuális lottószelvényt, kupont, sorsjegyeket küldenek azoknak az előfizetőknek, vásárlóknak, akik kurzorukkal, vagy mobiljukon az ujjukkal gyakorlatilag „lekaparják” azokat és megnézik, mi van alatta.

A célcsoportod (ügyfelek, leadek, követők, olvasók) olyan játékban vehetnek részt, amely lehetőséget kínál számukra, hogy nyerhessenek és cserébe marketing szempontból egy löketet kaphatnak.

Marketingtervezés könnyedén.

A játékban a marketing szempontjából nem feltétlenül a szórakoztató, stresszoldó vonatkozások a fontosak – sokkal inkább jobban érdekli az, hogy tele van játékmechanizmusokkal.

Mert ma egyes játékok … abbahagyhatatlanok.

Hajt valami minket előre.

Egy újabb pont elérése, egy pálya befejezése.

Ettől lesz mágnesszerű a termékeid, céged felé történő vonzalom is, a gamification-nel.

Milyen gamification elemek léteznek?

Számos gamified elemet alkalmazhatsz marketingstratégiádban.

Ilyenek például:

·       Eredmények: jelvények, szintek vagy pontok alkalmazása. A felhasználó jutalomként kaphatja meg őket, ha valamilyen előre meghatározott teljesítményt ért el. Lásd Lidl applikáció.

·       Ranglisták: a felhasználókat a játékban elért teljesítményük alapján rangsorolod. Ezzel versenyt generálsz, tehát magasabb részvételi arányt válthatsz ki vele.

·       Visszaszámlálás: meghatározott időn belül (általában néhány másodpercben) teljesíteniük kell a játékban résztvevőknek egy adott feladatot.

·       Haladás: a játékosokat arra kéred, hogy haladjanak előre egy bizonyos tevékenységben. Egy elem pedig megjeleníti a fejlődésüket.

Ezeket a gamified elemeket ma már felfedezheted weboldaljátékokban (pl. „pörgesse a kereket” és egy termék kapcsán % jutalmat is nyerhet), hűségprogramokban (pl. virtuális kaparós sorsjegyek, amelyek segítségével a vásárlók kedvezményt kaphatnak kedvenc termékeikből), teljesítésmérőkben, virtuális jelvények kapcsán (ezek a bizonyos műveletekért járó jutalmak segíthetnek abban, hogy az emberek visszatérjenek hozzád és ösztönözheted őket a következő digitális díj megszerzésére).

Ezek mind játékosabbá tehetik az ügyfélélményt.

Ezért játékosítsd a folyamataidat

A legtöbb vállalkozás még mindig a Facebook-hirdetésekkel vagy az e-mail-marketinggel van elfoglalva.

Te viszont a játékosítással segítheted az embereket jobb döntéseket hozni.

Versenyelőnyt ad a magyar piacon.

Ebben nincs semmi manipuláció.

Hiszen a szuper terméked kapcsán neki és neked is jó, ha a termékedet megveszi. Azt a terméket, ami pluszt ad az életéhez.

Miért vegye meg és miért használja a termékedet? Segíts neki!

A játéktervezés és a viselkedéstudomány abban segít, hogy az emberek könnyebben hozhassák meg a jó döntéseiket ebben az információzajától sújtott napokban.

A gamification marketingcélú használatának előnyei mögött komoly tudomány áll.

A szakértők úgy vélik, hogy a marketingcélú gamification növeli a dopaminszintet az agyban, ami örömet és pozitivitást biztosít.

Tehát egy bizalmi kapcsolat megteremtését is elősegíti közted és a vásárlód között.

Az emberek ezt az érzést kezdik veled társítani, aminek viszont rengeteg jó mellékhatása van.

Milyen előnyöket élvezhetsz a marketingfolyamataidban pontosan?

A gamification 5 előnye a marketingben

Az alábbiakban a gamification öt legfontosabb előnyét emelem ki és elmagyarázom, miért olyan hatékonyak a digitális világban.

Ezért használd a gamificationt marketinged felpörgetésére.

1.     Növelheted és javíthatod a felhasználói elkötelezettséget

A gamification nemcsak „növeli” az elkötelezettséget, hanem „javítja” is az elkötelezettséget. Ez korántsem ugyanaz. A végtelenségig növelheted az elkötelezettséget, de ez nem jelenti majd azt, hogy az emberek lépni is fognak. Azonban akkor szerzel új ügyfeleket, ha javítod is az általános elkötelezettséget.

A játékok ugyanis arra ösztönzik az embereket, hogy ne csak kapcsolatba lépjenek a márkáddal, de valódi kapcsolatot is alakítsanak ki vele.

(Vásárlói élettartam növelése)

2.     Edukálhatod (oktathatod) a vásárlókat a termékeid kapcsán

A tartalommarketinghez hasonlóan erős edukatív vonalakkal rendelkezik.

A gamification marketing szórakoztató és egyszerű módja annak, hogy elmagyarázd terméked vagy szolgáltatásod fő előnyeit és ezáltal oktasd a felhasználókat.

3.     Növeli a márkahűséget

Hosszabb ideig maradsz az emlékezetükben, miután szórakoztató élményt adtál nekik, érzelmileg kötődni kezdenek a márkához. A vásárlói döntések nagy része érzelemalapú, a logikus magyarázatokat csak igazolásképpen alkalmazzuk a döntéseink során.

4.     Hasznos ügyféladatokkal szolgál és növeli a konverziót

Az adatok biztosítják, hogy a legjobb ügyfeleket célozd meg, megfelelő ajánlattal, a lehető legjobb időben és helyen. Az adatok összegyűjtése gamificationnal egyszerűbb. Könnyebben adják meg az adataikat a játékosított folyamatok során (nagyobb a bizalom).

Valamint nagyobb valószínűséggel reagálnak a CTA-ra, mintha az egy hagyományos hirdetés során. Ez segít a konverziós arány javításában.

5.     Növeli az ajánlatok konverzióját

A kontextus kulcsfontosságú.

Például a felhasználók figyelmen kívül hagyják, ha egy kattintható hirdetésben felajánlod nekik a 10% kedvezményt, de elfogadják azt, ha egy interaktív játékban különböző szintekkel teljesítve ők maguk szerzik meg. A kedvezményért ugyanis ez esetben „megharcoltak”.

Okkal kapták. Akárcsak az ingyenes pdf-ek és a pár ezer forintos e-bookok hasonlatában, ha valamit ingyent kapsz, kevesebbe eséllyel valósítod meg a benne lévő hasznos tanácsokat.

Gamification ötletek a nagyvilágból

KFC: Mobiljáték

A KFC Japan a Shrimp Attack nevű mobil „reklámjátékkal” egyre több felhasználót vont be a márka életébe. A felhasználók „lekaparták” a rajzfilm égboltjából hulló virtuális garnélarákot, majd jutalomutalványok biztatták őket, hogy próbálják ki az étterem új, ütött-kopott garnélarák-családját.

A Gamify, a játékot létrehozó cég állítása szerint játékkal élő emberek 22%-a váltotta be utalványait.

Nike: Fitness verseny

A NikeFuel egy olyan fitneszalkalmazás, amely a Nike viselhető cuccaihoz párosul, és arra ösztönzi a felhasználókat, hogy osszák meg fitneszcéljaikat és eredményeiket. A márka elismertebb, sőt könnyebben integrálja önmagát a felhasználók mindennapi életébe.

Ferrero

A Ferrero egyik vezető márkájaként a Kinder termékeket talán neked se kell bemutatni. A Ferrero fel akarta hívni a figyelmet a Kinder Kinder Maxi és Kinder Bueno termékeire. Hogyan csinálták?

Két játékot találtak ki, amelyeket testreszabott hirdetésekbe építettek be, hogy a márkát szórakoztató és egyszerű módon vonzóbbá tegyék. Az első játékban a játékos egy Kinder csokoládévá vált, amely képes volt futni és ugrani, hogy összegyűjtse a Kinder Maxi szeleteket.

A másik játékban a játékos balra és jobbra tudott mozogni a képernyő alján, hogy összegyűjtse a Kinder Bueno csokikat. A játékos azonban rossz csokoládét is begyűjhetett és ezzel életét vesztette. Tehát volt benne kihívás.

A hirdetések elköteleződési aránya számos országban megugrott a Ferreronak.

Ideje szintet lépni

A marketingben a játékosítás segíthet neked is abban, hogy a kampányok felejthetőből szórakoztatóvá válhassanak, egyszerre növelje a felhasználókat és azok élettartamát, valamint növelje az eladásokat.

Manapság a legtöbb ember több eszközzel rendelkezik, amelyek mindegyike hozzáfér az internethez, a közösségi médiához és az alkalmazásokhoz. Tehát ahol ezek az elemek megtalálhatók, ott a játékok is megvalósíthatók.

Alkalmazd tehát a weboldaladon, mobilalkalmazásokban vagy e-mail kampányaidban.

Segíthet javítani digitális jelenléteden, növeli az ügyfelekkel való elköteleződést és interakciót, valamint olyan adatokat is begyűjthetsz, amelyeket egyébként nehéz lenne megszerezni.

Hogyan kezdj neki?

Ha ez utóbbit egy laza csuklómozdulattal nem tudod reflektálni, akkor keress meg minket itt,  segítünk benne.