Rezsi, infláció, recesszió. Válság van. Remélhetőleg csak a világban és nem a vállalkozásod önbizalmának rendszerében. Egy túlélőteszten veszel részt, ide pedig kell a motiváció.
Valamint minden eddiginél nagyobb figyelmet igényel a digitális marketingstratégia. Vajon hogyan fogunk vevőket csábítani a vállalkozásunkhoz 2022 őszétől?
Online marketing körkép 2022 ősz.
Azt gondoltuk, ha végre vége (vagy legalábbis lecsendesül) a koronavírusjárvány, a bezárunk-nyitunk-bezárunk csiki-csuki játéka, akkor kicsit fellélegezhetünk, kiengedhetünk.
De nem ez történt, sőt.
Az év eleje rendszerint a tervezés időszaka, de ebben az évben ez szinte heti szintű feladat.
Újratervezni is.
Az online üzletfejlesztés, az online jelenléted is csak a gazdasági környezet kontextusában értelmezhető, ezért a 2022-es őszi marketingtrendek minden eddiginél erősebb változást hoznak és rendkívüli módon befolyásolhatják az online jelenlétedet.
A digitális marketing most fontosabb, mint valaha
Nem a 2022-es ősz lesz a legunalmasabb időszakunk.
A gazdasági környezet minimum instabil lesz, de jó eséllyel egy komolyabb válság centrifugájába kerülünk.
Korábban írtunk róla, hogy inflációs környezetben a marketing „nem értésének” luxusát a sikeresek sosem vállalják be – azaz számukra nem létezik!
És arról is, hogy épp ezért mit tehetünk most a digitális marketingünkkel recesszió idején?
Az inflációs környezet ugyanis amolyan “úszol, vagy megfulladsz” helyzetet teremt.
Digitális marketingstratégia, 2022 ősz
1. Termékszűkítés, ajánlatoptimalizálás
Még „békeidőben” is gyakori tapasztalat számos vállalkozónál, hogy amikor szűkítette a termékeit és csak a top termékeket hagyta meg, rekordszámban nőtt a forgalma, árrése.
A stratégia napjainkban fontosabb lesz, mint valaha.
Mind a belépő termékek, főtermékek, upsell ajánlatok, Bump ajánlatok tekintetében.
Önmagában egyetlen marketingeszköz sem lehet csodafegyver.
Sem a keresőoptimalizálás, sem a szövegírás vagy a PPC hirdetés.
Jól átgondolt marketingstratégiára és a rendelkezésre álló eszközök kreatív kombinációjára van szükséged, hogy
- folyamatosan új érdeklődőket szerezz,
- bizalmat építs az érdeklődőknél rendszeres kommunikációval (még fontosabb lesz a bizalom – mire költjük a pénzünket),
- és tudatos kampányokkal az eddigiebe fektetett munkád pénzre váltsd.
Neked van már működő online vevőszerző rendszered, listád, hirdetéseid?
Csak azért kérdem, mert a jelenlegi marketingtrendek is arra hajaznak majd, hogy ennek megvalósítása életmentő lesz.
Az alacsony margin-nal bíró tevékenységek helyett pedig a magas profittartalmúakra érdemes koncentrálni.
Vagy azok összecsomagolására magas profittartalmú termékekkel és szolgáltatásokkal; tehát egyedi értékajánlattal bíró „ajánlatok” szülhetnek a vállalkozásokban.
Tanulság: pakold össze a termékeket, csinálj ajánlatokat.
2. Létfontosságúak lesznek a digitális csatornák
Miért fontosabb most a digitális marketing?
Az infláció szintje globálisan rohamosan emelkedik.
Ma már egy weboldal kevés lesz ahhoz, hogy labdába rúgjunk ebben a recessziós környezetben. Aktívabban kell foglalkozni a weboldal frissítéssel (friss tartalmak), online marketinggel.
A cégközpontú, önfényező weboldalt át kell alakítanod vevőközpontúvá.
Mind a szövegek, mind az űrlap, konverziós lehetőségek tekintetében.
Inkább vásárlót keresel ma, vagy egy életre szóló ügyfelet?
A marketing a piacoddal történő kapcsolatépítésről szól.
Korábban is írtunk róla, hogy a márkaépítés egy folyamat.
Egy eszköz, amivel elérheted a céljaidat.
Tedd fel magadnak a kérdést, a napokban tőled vagy a versenytársadtól kapják meg az emberek a konzisztens kommunikációt?
Ha a válság beütése után azonnal visszavágod a hirdetésekre és a tartalomgyártásra fordítható költségkeretet, azzal gyakorlatilag láthatatlanná teszed a saját céged.
Helyette inkább légy folyamatos kapcsolatban a közönségeddel.
Most még inkább.
Több évtizedes kutatások azt mutatják, hogy a hirdetési jelenlét fenntartása vagy növelése jobban kifizetődő ilyen időkben is.
Akár valós időben is kapcsolatba léphetsz a közönségeddel, az ÉLŐ-k segítségével.
https://www.facebook.com/sephora/videos/10154206592984405/
A Sephora kozmetikai cég Facebook Live Q&A-nak adott otthont a szépségtippek és trendek kapcsán, hogy a fogyasztókat naprakészen tartsa.
Ahogy a fenti élő közvetítés marketing példája is mutatja, ez a legegyszerűbb módja annak, hogy élőben tartsd a kapcsolatot a közönségeddel, azaz elkezdd a közösségi média csatornák „élőit”: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok.
Miért ennyire fontos a képernyő?
Mert 2022-ben továbbra is az internetes forgalom 82%-a az online videók lesznek.
A fogyasztók ma már könnyen értelmezhető tartalmat szeretnének.
A TikTok nem véletlenül egyre menőbb.
3. Új üzleti modellek születésének ideje
Számos vállalkozó újragondolja majd a termék- és szolgáltatás-portfólióját.
A profitot kevésbé hozó üzletágat, szolgáltatást, termékeket teljesen leépíti.
Te például össze tudnál állítani különböző üzleti modelleket a vállalkozásodban más-más termékekkel, árakkal, akár más-más célcsoporttal?
Előfizetés vagy nem előfizetés verziókkal?
Különböző ajánlatokkal?
A jövőben kevés lesz az, hogy te „egy szolgáltató vagy”.
Míg egy szakiból lehet, hogy több tízezer van az országban, addig egy bizonyos téma szakértőjéből maximum csak néhány tucat.
Ha szakértő vagy, akkor egyrészt a potenciális versenytársaknak a számát is drasztikusan le tudtad csökkenteni, másrészt közösséget is tudsz építeni a szolgáltatásod köré.
És ezt a közönséget tudod szolgálni.
Ha szakértőként az idődet adod el, akkor nagyszerű megoldás lehet, ha a szakmát képzed (nem csak az ügyfeleket). Értékesebb, nagyobb értékű szolgáltatásokat hozhatsz így létre (miközben az ügyfelek, vásárlók szemében is növeled a szaktekintélyed).
Készíthetsz tananyagokat, előfizetéses csomagokat találhatsz ki vagy épp más szakemberekkel összeállva egy közös ajánlatot dolgozhatsz ki (hasonló célpiacra céloztok).
4. Befolyásolók és szócsövek térnyerése
Talán minden eddiginél többet fog jelenteni ma a bizalom.
És az, hogy nem te mesélsz a termékedről, hanem megteszik helyetted mások.
Az influencer-alapú tartalom továbbra is trend, hiszen olyan profilokhoz kapcsolódhatsz, amelyek széles közönséghez biztosítanak hozzáférést.
Egy 2022 júliusában közzétett tanulmány megállapította, hogy ma a 16 és 64 év közötti internetezők 22,3%-a hivatkozik arra, hogy a közösségi médiahasználatának egyik legfőbb oka épp az, hogy influencereket követ.
Igen, pontosan.
Ha nem lenne xy, vagy xz, akkor nem érdekelné a téma, az oldal vagy kevesebbet görgetné az ujját a telefonján.
5. Személyre szabott tartalom
Azt a bizonyos mércét egyre nehezebb lesz elérni.
Azt a pontot, amikor az olvasó úgy dönt, érdemes időt szánni a hirdetésedre. Érdemes a termékedet fontolóra venni és akár költeni rá.
Reflektorba fog kerülni egyre inkább a tartalom személyre szabása.
Egy ember átlagosan 6-10 ezer hirdetést tekint meg naponta – ez nagyon sok (még akkor is, ha túlzó a statisztika, ennek tizede is rengeteg)!
Ha a megfelelő tartalmat, a megfelelő időben, a megfelelő potenciális ügyfelek számára teszel közzé, 30%-kal javíthatod a hirdetési kiadások hatékonyságát.
Ehhez tudnod kell, hogyan szólítsd meg őket, milyen posztot rakj ki, mikor és milyen célcsoportbeállításokat vigyél véghez.
A felhasználói adatok – például érdeklődési körök, demográfiai adatok, viselkedés, hely stb. – összegyűjtésével és elemzésével optimalizálni lehet a tartalmat az ügyfelek preferenciái szerint.
6. Megnő az értéke a bizalomépítő marketingeszközöknek
Esettanulmányok, testimonialok, vásárlókkal folytatott interjúk.
Még mindig a régóta bejáratott érvek szólnak melletted vagy akadnak újak?
Itt léphetnek színre a
- perszonalizált ajánlatok,
- értéknövelt ajánlatok,
- a vásárlói visszajelzések vagy esettanulmányok hirdetése, posztolása.
Az embereknek minden eddiginél jobban kell tudniuk, hogy az információk forrása megbízható, őszinte és egyszerűen emberi!
Átláthatóság, hitelesség és integritás.
És az e-mail marketing is velünk marad.
Ez utóbbi ugyanis költséghatékony módja a leendő és meglévő ügyfelek sokkal személyesebb és közvetlenebb kapcsolattartásának.
A mai padlógázeffektusos világban nagy érték a sebesség és a pontosság, amit az e-mail marketing támogat.
Építs listát. Pont.
Mondhatnám azt is, hogy muszáj ma e-mail marketingben gondolkodnod, ha komolyan gondolod a vállalkozásod online marketingjét. Persze jogosan mondanád, hogy ennél azért több érvre van szükséged, szóval ebben a cikkben hoztunk párat.
Például:
- szakértői pozícióba emel,
- kapcsolattartást biztosít a meglévő vevőkkel + újra eladásra is ideális,
- a lead-gyűjtést egyszerűbbé teszi.
Erre indulj el az online marketing stratégiában
A marketing továbbra is egy középtávú befektetés.
Az erős online láb a versenyképesség alapfeltétele.
A felpörgött infláció drágítani fogja az online marketing díjakat, az online felé kapukat nyitó vállalkozók felfelé nyomják majd a hirdetések CPC-jét (Cost per click, kattintásonkénti ár) – ez az online marketing trend úgy tűnik 2022 második felében is folytatódni fog.
Az erősödő verseny pedig egyet fog jelenteni.
Nincs többé maszatolás, csakis kreatív alkotás.
Minőségi tartalmak, tudatos lead-gyűjtés, perszonalizálni, konverziót optimalizálni – és gyakran többet és drágábban hirdetni.
A krízis változásra ösztönöz.
Azt, hogy a te vállalkozásodban ez a változás milyen irányba mozduljon el, számos tényező függvénye.
Segítünk az online marketingedet helyes irányba állítani.