Tessék, Pistike, itt egy alma, edd meg!
A konyhás néni kedves gesztusa hidegen hagyja Pistikét, aki nem fogadja el a piros gyümölcsöt.
Pistike ugyanis nem szereti az almát.
Na, akkor játszunk el a gondolattal!
Van egy weboldalad, amely kedvenc színeidben pompázik, túlteng rajta az öndicséret, megfelel a legmodernebb technikai kritériumoknak.
Mégis a célközönséged csak elvétve fordul elő rajta, sőt, inkább pár másodperc után elhagyják a honlapodat.
Olyan drasztikus nemet mondanak, mint a fenti példában Pistike.
Hogy miért?
Mert nem vetted figyelembe a célcsoportodat, nem nekik készítetted a weboldalt.
De ez csak egy példa a sok közül.
Ahhoz, hogy képbe kerülj a célközönségedet illetően, lásd a piacot mozgató erőket és akár a konkurenciád stratégiáját, a következőre van szükséged:
Piackutatásra fel!
A piackutatás során adatgyűjtést és elemzést végzel a piacon az üzleti céljaid érdekében.
Piackutatás nélkül csak vaktában lövöldözöl, mintha egy forró júliusi napon a vízsugarat mindenkire ráirányítanád.
Lehet, hogy abból mindenki kapna, de senki sem frissülne fel tőle.
Miért végezz piackutatást?
1. Helló, célközönség!
Ha van egy terméked/szolgáltatásod és meg vagy róla győződve, hogy korszakalkotó és a lelkesedésed megállíthatatlan, az még nem elég.
Mert egy termék piacra dobásához, marketingstratégia kidolgozásához, landing oldal megalkotásához, elengedhetetlen a célcsoportod ismerete.
Mert tudnod kell, hogy mi a leendő ügyfeled vágya, igénye, elvárása, kételye.
Szinte azzal is tisztában kell lenned, hogy mit gondol, érez.
2. Hogy viselkedtek?
Ha megérted, hogy a célközönséged milyen viselkedést mutat online (hogyan vásárol, mire kattint, miért kattint el stb.), az már félsiker.
Ez a konverziódra is hatalmas hatással lehet.
De ahhoz, hogy a viselkedésüket megértsd, szükség van adatokra!
3. Adatok, mindenütt?
Ha pl. statisztikai elemzésekbe fogsz (vagy megbízol egy adattudóst), akkor ki fog derülni számodra, hogy pl. a weboldaladra átlagosan hány éves korú emberek érkeznek, milyen elektronikus eszközökről jönnek a felhasználók, és ebből mennyi az aktív látogató.
Aztán megtudhatod, hogy átlagosan mennyi időt töltenek a weboldaladon, melyik aloldalt részesítik előnyben, vagy éppen melyikről kattintanak el villámgyorsan.
Ebből aztán következtethetsz arra, hogy vajon miért töltenek el kevesebb időt, miért nem vásárolnak, vagy miért nem tudod elérni a kívánt célcsoportot.
Majd különböző változtatásokat hozhatsz létre pl. a tartalomban, vizuális megjelenésben, a honlap felépítésében annak érdekében, hogy a konverziód minél jobban növekedjen.
4. Tedd jobbá!
Ha tehát az adatoknak köszönhetően tisztában vagy azzal, mit kell jobbá tenni, akkor már jó úton vagy.
Ráadásul nem hasraütés-szerűen cselekszel, nem fals megérzésből, hanem az elérhető adatokból értékes információkra teszel szert.
Milyen piackutatásokat végezz?
1. Primer és szekunder kutatás
A primer kutatást te végzed el, amelyre azért jelentős időt érdemes fordítani.
Ide tartozik pl. az online felmérés, kérdőív, személyes mélyinterjú is.
A szekunder kutatásnál másodkézből kapod az adatokat, ilyenek pl. az iparági statisztikák, jelentések (A Hubspot évente közzétesz egy State of Marketing elnevezésű riportot, amelyben megosztják a marketingkutatásaikat is)
De a kapott adatok minősége alapján is végezhetsz piackutatást!
2. Kvantitatív és kvalitatív kutatás
A kvantitatív kutatás számokon alapszik.
Olyan fontos információkat nyerhetsz, mint pl. a CPC (amikor a hirdető fizet minden hirdetésre történő kattintásért, amit a kereső végrehajt) vagy a visszapattanási arány.
És létezik a számokon túli világ.
Ezek a kvalitatív adatok univerzuma. Ilyenek pl. a vélemények, visszajelzések, a viselkedési mintázatok.
Ha már idáig eljutottunk, akkor jogos a kérdésed:
Hogyan vesd bele magad az online piackutatás tengerébe?
1. Vizsgáld meg a keresési forgalmat!
Régebben még a Google kulcsszótervezője (Google Keyword Planner) volt a nyerő, amihez ingyenesen hozzá lehetett férni, azonban most már hirdetéseket kell futtatnod (és persze meghatározott összeget költened), hogy pontos értéket kapj.
Mi lehet a célzottabb megoldás?
Pl. a Semrush, amely ugyan fizetős SEO kellék, de adott mennyiségig ingyenesen használható, ráadásul sokkal pontosabb adatokat szolgáltat, mint a Google Kulcsszótervező.
Komoly adatokat kaphatsz az organikus forgalmadról vagy akár a konkurenciádról is.
2. Kövesd figyelemmel a weboldalad látogatottságát!
Az egyik legpompásabb lehetőség ehhez a Similarweb.
Megtudhatod, hogy hányan látogatják a weboldalat, vagy átlagosan mennyi időt töltenek ott.
Arról is kapsz infót, honnan érkeznek a látogatók, sőt, ugyanezt az adatot a konkurenciád oldaláról is megkapod (ő is a tiédről), így ki tudod következtetni, hogy mi a legfontosabb marketing csatornája.
3. Vesd rá magad a saját adatokra!
Ez az a helyzet, amikor csak magaddal foglalkozol.
Ehhez a legbiztosabb megoldás a Google Analytics.
Fontos adatokra teszel szert pl. az aloldalaid megtekintéséről, a közönséged demográfiájáról vagy éppen a honlapod sebességéről.
4. Gyűjtsd a visszajelzéseket!
Eddig főleg számokkal dobálóztunk, ideje a kvalitatív adatokat is előtérbe helyezni!
Honnan kaphatsz visszajelzéseket?
Pl. megnézed az online kérdőívek eredményeit, elolvasod a vevővéleményeket, belemélyedsz a kapott e-mailekbe, a Facebookos kommentrengetegbe, fórumos hozzászólásokba.
Tehát visszajelzéseket gyűjtesz a felhasználóktól, potenciális és jelenlegi vásárlóidtól.
Ezekből az adatokból még jobban megismerheted a célközönséged problémáját, nyelvezetét, kifogásait, amelyek segíthetik pl. a következő kampányodat, tartalomírási feladataidat, weboldalad felépítését.
5. Vásárolj adatokat!
Ez egy olyan módszer, amikor egy harmadik fél a felhasználó beleegyezésével összegyűjti az adatokat és eladja neked.
Ilyen pl. egy olyan adatbázis, ahol az emberek a saját adataikat megadják annak érdekében, hogy gyógyszereket fejlesszenek ki, sporteszközöket hozzanak létre, különböző fejlesztő alkalmazásokat kreáljanak.
Pistike almája és a piackutatás
Mint olvashattad, temérdek lehetőséged van arra, hogy értékes adatokat gyűjts, és ezek alapján elemezd a konkurenciát, változtass a weboldaladon, fejleszd a marketingedet.
A cikk elején a konyhásnéni nem volt tisztában azzal, hogy Pistikét hidegen hagyja az alma.
Te kérdezz, kutass, elemezz, mielőtt cselekednél!
Ha a döntésedet, ugyanis megelőzi piackutatás és adatelemzés, akkor nem bízol semmit a véletlenre, hanem tudatosan veted bele magad céged, vállalkozásod fejlesztésébe.
És a kézzelfogható eredmények nem fognak elmaradni.
Ha szükséged van online útmutatóra ahhoz, hogy a terméked/szolgáltatásod végre megkapja a megérdemelt figyelmet, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk eligazodni a webes rengetegben!