Egy jól átgondolt podcast hatékony, hordozható, kényelmes és bensőséges módja a tartalom szállításának, előállításának, valamint az ügyfelekkel, alkalmazottakkal és vevőkkel való folyamatos kapcsolatépítésnek.
Ha most arra gondolsz, hogy a hangod furcsán cseng, a hangfájlok készítéséhez, feltöltéséhez és tárolásához szükséges technikai ismeretekkel sem rendelkezel és nincs pénzed a minőségi felszerelésre, akkor jó helyen jársz. E cikk lerántja a leplet a podcastek kapcsán felmerült téveszmékről is.
Marketingszakember, pénzügyi guru, coach, kritikus.
Mi a közös bennük?
Esetleg az intimitást magával hozó, megnyugtató hangjuk a füledben, egy fejhallgatón keresztül. Számos iparág tartja a podcastot egy kevésbé zsúfolt tartalomcsatornának, mint például a blogolást.
A szakemberek olyan témákról beszélnek a saját podcastjükben, ami érdekli az embereket és plusz infót adnak azzal kapcsolatosan. Olyat, amit máshol nem kapnak meg. A mobileszközök elterjedése és a változó tartalomfogyasztási szokások benzint öntenek a podcastok növekedésének lángjára.
Van, aki több tízezer dollárt keres vele havonta.
Az emberi igények ma már többféle tartalmat várnak el, nem mindenkinek van ideje elolvasni egy 6000 szavas blogbejegyzést.
Mások a gyors videókat szeretik és itt jön képbe a podcasting fogalma is – egy nagyszerű módja ugyanis annak, hogy akkor is elérd az embereket, ha nem ülnek a számítógép előtt vagy görgetik épp ráérősen a mobiljukat.
Mi az a podcast?
A podcast egy előre rögzített, bármikor visszahallgatható hangfelvétel. Az online rádióadások klónja. Egy adott témát, témakört dolgoz fel. Gyakran egyetlen, még gyakrabban egynél több házigazdával rendelkezik. A podcasteken vendégek is megjelenhetnek.
A legjobb rész benne az, hogy nem kell iszonyatosan tapasztalt tartalomkészítőnek lenned ahhoz, hogy megtanuld, hogyan indíthatsz podcastot a vállalkozásod számára.
A podcast sikere olyan tényezőktől függ, mint:
- a téma
- a nyelv
- a marketing.
Jókor, jó helyen kell lenni, izgalmas témákkal kell egy adott piachoz szólni és rengeteg emberhez juttatni el a podcast létezésének tényét.
A felhasználók valamilyen zenei applikáción keresztül hallgatják (felvételről) a podcast-adásodat, méghozzá akkor, amikor ők akarják (Spotify, Apple Podcast). Esetleg a weboldalba beágyazva lejátszóként indítják el, mint egy Youtube videót (itt mozgókép nélkül).
A podcast segít a kapcsolatépítésben
„Az agyad egy összetett szerv” – állítja Titi Shodiya tudós és mérnök.
Minden egyes pillanatban az agyad különböző részei különböző üzeneteket bocsátanak ki.” Tudományosan szólva, az információ fogyasztása aktiválhatja a mezolimbikus útvonalat, más néven „jutalomutat”, amely dopamint szabadít fel az agyban.
Ez a „jó közérzet” vegyszer felelős az örömért és az elméd jutalmazási központjainak megvilágításáért.
Miért fontos ezt tudnod?
Mert egy podcast hallgatása épp ezt a folyamatot indíthatja el a hallgatóságodban is.
A jelenleg világszerte elérhető több mint 800 000 aktív podcast és több mint 54 millió epizód egyértelművé tette, hogy megvan a kereslet a világban a podcastek iránt.
A podcastok minden típusa folyamatosan emelkedik: a Washington Post szerint a podcastletöltések száma már 6-7 éve is meghaladta az 1 milliárdot, a havi podcast-hallgatók száma pedig a 75 milliót, az USA-ban.
A rendszeres podcast segít a hallgatókkal történő hatékony kapcsolatok kialakításában és gyakran azt az érzést kelti bennük, hogy „ismerik” a podcaston szereplő személyt. (Összekovácsol titeket.)
Egy 300 000 podcast hallgató körében végzett felmérés szerint az emberek 63%-a vásárolt már valami olyasmit, amit a műsorvezető reklámozott egy adott műsorban. (Néhány további érdekes statisztikáért kattints ide, a podcast témájában.)
Tim neve elég gigantikus az üzleti életben.
Olyan bestseller könyvek szerzője, mint a „A 4 órás munkahét”, „A 4 órás test” és a „Titánok eszközei”.
És meglepi, van egy csodálatos podcastja.
Alig van olyan iparág, amelynek legelitebb influencereivel ne készített volna már interjút, ilyen Arnold Schwarzenegger, Seth Godin és Daymond John is.
Tim podcastjai általában hosszabb beszélgetéseket takarnak különböző vállalkozókkal. A beszélgetések során egyedi történeteket és tanácsokat kap, amelyeket megoszthat a hallgatóságával.
Igaz, hogy a podcastja nem mindig az üzletről szól, mert mindig létezik néhány félelmetes tanulság az epizódokat illetően.
Egy olyan különleges vetületét hozza el az üzleti életnek, amelyből megismerhetjük, hogyan gondolkodnak a mai leggazdagabb emberek a vállalkozói szellemről.
Ezek nem mindennapi podcast-beszélgetések.
Tele vannak ugyanis értékkel.
Podcast és tartalommutáció
A podcastek egyik legjobb előnye több podcastadások esetében, a tartalommutáció.
Készíthetsz belőlük „kivonatként” blogbejegyzéseket, ami legalább annyi, ha nem több megírt cikket jelent majd, mint maga a podcastadás.
Majd készülhetnek belőle rövidebb social media posztok. Sőt, akár rövidebb verziójában is megoszthatod a podcastet, a Facebookon is.
A podcast jellemzője, hogy
1. Egyszerű, költséghatékony, tempósan előállítható (előállításába felölt energia valahol a blog és a videó közt van félúton)
2. Kényelmesen fogyasztható, szinte csak „hallgatni kell”.
3. Mobilis, hordozható tartalomról van szó.
4. Népszerű, már megszokott tartalomforma az emberek körében (nincs bizalmatlanság).
5. Személyes hangvételre képes, az „ismeretség miatt”. (Ismerős hang lehetsz, gondolj a rádióműsorokra).
6. A felhasználó maga dönti el, hol, mikor hallgatja.
Nézzük a podcast előnyeit, kicsit közelebbről.
Miképpen támogathatja az értékesítésed?
Podcast előnyei
Ha a podcastot tisztán marketingcsatornaként közelítjük meg, akkor a podcast elsődleges előnyei meglehetősen nyilvánvalóak.
Szaktekintélyt szerez a szakterületeden, amit megmutathatsz a közönségednek.
Befolyást és bizalmat alakít ki, hitelességet és szakértelmet szerez, reklámozhatja a termékeidet és szolgáltatásaidat.
Növeli a potenciális ügyfelek közösségét és alakítja át őket folyamatosan potenciális ügyfelekké, új érdeklődőket-leadeket generál és fizető ügyfelekké alakítja azokat.
- Személyessé teszi az információkat. Jóval bensőségesebb módját jelenti az információszerzésnek, mint egy e-mailből vagy dokumentumból történő olvasott tartalom.
- Kényelmesen és könnyen fogyasztható. Ha hallgatód feliratkozott egy podcast feedre, az új podcastok automatikusan letöltődhetnek a számítógépére, amint elérhetővé válnak. Akár kocogás vagy munkába vezetés közben is meghallgathatja.
- Csökkenti a költségeidet. Mivel digitálisan kézbesíted őket, számos költséget kiküszöbölnek, amelyek a kommunikáció egyéb formáihoz kapcsolódnak (postaköltség, nyomtatás, tárolási kapacitás). Könnyen archiválhatók, frissítésük pedig gyors és egyszerű.
- Készítése meglehetősen egyszerű. Egy számítógép vagy okostelefon, rögzítéséhez szükséges szoftver és egy internetkapcsolat a feltöltéshez. Ennyi lenne minimál stílusban. Tény, hogy ma már különböző szoftvercsomagok lehetővé teszik a podcastok szerkesztését, hangeffektusok hozzáadását vagy korábbi podcastok tárolását is, későbbi használatra.
- Kevesebb felszerelésre van szükség. Egy vagy két mikrofon, esetleg zajcsökkentő szoftver, ha nincs megfelelő helyiség a felvételhez.
- Nem hagynak ki értékes tartalmat. A hallgatók nem ragadnak le a címeknél és képeknél, a podcast-hallgatók az egész epizódra összpontosítanak anélkül, hogy kihagynának értékes tartalmakat.
- Kihasználja, hogy a hallgató nem léphet kapcsolatba a „műsorvezetővel”. Elküldheted tehát őket a podcasting weboldalára, ahol feliratkoznak az e-mail-eidre, amelyek közvetlenebb hozzáférést biztosítanak a cégedhez. Közösséget építhetsz, ahol hatékonyan értékesítheted a termékeidet.
- Hordozható és kiszolgálja az igényeket. A hallgatók magával vihetik a podcastot és bármikor vagy bárhol meghallgathatják azt. A hallgatók döntik el, hogy mit és mikor akarják hallani.
- Támogatja a SEO-t, hangalapú keresésre van optimalizálva. Már a néhány évvel ezelőtti becslések is a keresések 50%-át hangalapú keresésre saccolták 2020-ra. Az emberek könnyen elérhető tartalmat keresnek. Akár néhány szóval megtalálhatót. Olyat, amit bármikor, bárhol és bármilyen eszközön hallgathatnak.
A podcastokat könnyű hangalapú keresésre optimalizálni.
Ráadásul az egyes podcast-epizódokat a Google is indexeli.
Tehát nemcsak több emberhez juthatsz el velük, de a podcastek révén könnyebben megtalálhatják vállalkozásodat a keresőmotorokon keresztül is.
2019-ben a Google megkezdte az egyes epizódok indexelését, hogy amikor valaki egy adott témára rákeres, a podcast-epizódok megjelenhessenek a keresési eredmények között.
A podcastek esetében ehhez csak ki kell választanod a megfelelő kulcsszót (lásd az írott tartalomhoz hasonlóan), és ezt a kulcsszót kell használnod az epizód címében és leírásában is.
A podcastok fellendítik a SEO-t, és további forgalmat generálnak a vállalkozásod weboldalának.
Mire figyelj podcast készítésénél?
Mielőtt elvesznél a technikai részletekben, az alapokat tedd helyre.
Célok: kérdezd meg magadtól, hogy a podcastod miről kellene, hogy szóljon és miért kezded el (miért csinálod). Ez segít véglegesíteni a céljaidat, amelyek bármik lehetnek, a potenciális ügyfelek generálásától a szakmai hang elismerésig.
Téma: válaszd ki a podcast témáját.
Legyen releváns a szakmádhoz, termékedhez, márkádhoz. Legyen meg a szakértelmed, de leginkább a szenvedélyed, mert a hallgatók érzékelni fogják, hogy mennyire vagy tájékozott a választott témával kapcsolatban.
Kutass a tiédhez hasonló podacasteket, hogy megtudd, mit csinálnak jól, hogyan tudnál fejlődni hozzájuk képest és min változtatnál (konkurenciaelemzés).
Gyűjts össze legalább 15 vagy 20 különböző epizódötletet, mielőtt belevágnál, ennek hála biztos nem fogsz hiányos tartalomötletekkel küzdeni.
Név és leírás: a podcast elnevezése.
Legyen kreatív, emlékezetes, fülbemászó és a megcélzott releváns kulcsszavak szerint rangsorolódó név. A címnek elég konkrétnak kell lennie, de ne tömd teli a kulcsszavakkal.
Inkább rakj egy rövid leírást a title címkéhez, hogy segítsd a keresési eredményeket. A podcast leírásában a lehető legtöbb releváns kulcsszót írd be, ez segít a SEO-ban.
Kategóriák: bárhol is teszed közzé, rengeteg kategória vagy alkategória közül választhatsz. Válaszd ki a témádhoz leginkább illőt.
Mindemellett azok a podcastok a legvonzóbbak, amelyek olyan grafikákat tartalmaznak, amelyek felkeltik a figyelmet.
Formátum: nincs jó vagy rossz válasz. Ez csak attól függ, hogy miről szól a podcast. Vannak, akik jól működnek egyetlen házigazdával, mások vendégelőadókat hívnak. És vannak hibrid megoldások is.
Podcast hossza: egyes tanulmányok azt állítják, hogy egy ideális epizód átlagos hossza epizódonként valamivel kevesebb, mint 42 perc, Mások úgy érvelnek, hogy ennél rövidebbnek kellene lenniük a közönség elköteleződése érdekében.
A Stitcher, egy online rádió- és podcast-oldal szerint az átlagos hallgató 22 percig marad kapcsolatban veled. A figyelemmegtartás tudománya is ezt a számot támasztja alá.
A TED-beszélgetések például maximum 18 percesek, mert a tudósok úgy vélik, hogy nem tudják tovább lekötni a figyelmünket.
Ez a gyakorlatban sokszor függ az iparágtól, az egyes epizódok témájától, valamint attól is, hogy kivel készítesz interjút. Ha csak havi egyszer töltesz fel epizódot, nem valószínű, hogy minden belefér egy 10 perces epizódba.
TIPP: figyelj az epizódok kivonataira, hogy hangtartalmad sokkal jobban emészthető legyen.
Ütemezés: naponta egy, hetente vagy havonta néhány? A következetesség kulcsfontosságú, mivel segít a hallgatókkal való kapcsolat kialakításában. Rutinjukká válhat „ránézni” a podcastedre az adott időszakban. A véletlenszerűség kevésbé motiváló.
Berendezés és a szoftver, amelyre szükséged lesz vállalkozása podcastjának rögzítéséhez?
A Business Knowledge Source szerint a podcastkészítés egyik legnagyobb kihívása a közönség megtalálása.
Ehhez alapos marketingstratégia kell.
Ha az megvan, az alacsonyabb tartalmi verseny miatt költséghatékonyan szerezheted meg az új ügyfeleket a podcastokon keresztül. Olyan tartalmat hozol létre, amelyek hangalapú keresésre optimalizáltak, és a legkisebb költséggel építheted fel a közönségedet.
A podcastok marketingmixedbe történő beépítése lehetővé teszi az omnichannel marketing megközelítés előnyeinek kihasználását is.
Így indíts, készíts podcastot
1. Eszközök / vágás: elég egy mobil, amivel fel tudod venni (headset is kiváló) az epizódot, de rengeteg jack dugós mikrofon közül választhatsz. A mobil vágáshoz is használható, de ott van a sokak által ismert program az Audacity vágóprogramja, esetleg (Windows). Az Audacity program is képes a felvétel készítéshez. Mac-en pedig ott a GarageBand, mint vágóprogram.
2. Felvétel és hosszúság: az átlag fél órás vagy rövidebb podcastekkel sosem löhetsz félre, különösen, ha nem soloba készíted azt. Megfelelő dinamikusságot ad neki, ha többen vesztek részt benne, különösen egy izgalmas témánál.
3. Feltöltés: a hanganyagokat töltsd fel valamelyik podcastoldalra. Itthon inkább a Soundcloud vagy az Anchor.fm az elterjedt és ismertebb. Disztribúcióra is képesek (létrehozzák az RSS-hírcsatornádat) és Spotify-ra, Apple Podcastba is továbbküldik. Ne felejtsd el kirakni a podcastot a weboldaladra, vagy eleve a beágyazás módszerét alkalmazd. Külföldön ismertebbek még a Libsyn vagy a Transistor .
4. Tartalommutáció: készíts rövid posztokat a podcastból vagy akár 3-4 blogcikket. Ez utóbbi leginkább hosszabb anyagoknál lesz hasznos megoldás. A cikkekbe, posztokba is be tudod így linkelni a podcastodat. A szöveges tartalmon keresztül egy kis ízelítőt kaphat a látogató a témából, mielőtt belevetné magát a fél órás hanganyagba. Ne vidd túlzásba, csak „kedvcsinálóként” használd.
Egy cikket meg kell írni és el kell olvasni, a beszéd és hallgatás kevesebb erőfeszítést igényel mind készítői, mind befogadói oldalról.
A professzionális hangzású podcastok legjobb generátora, ha előtte gyakorolod, kitalálod, mit fogsz mondani és kidolgozod a felvétel vázlatát. Legyen egy ütemterved ahhoz, hogy merre tartasz és mit szeretnél érinteni.
Ha hasznos volt e cikk, a gyakran frissülő blogunkat imádni fogod.