március 10, 2022

Nézz bele a KPI tükörbe, avagy mit mérj, hogy sikeres legyél?

Adunk neked egy tükröt.

Mit szólnál hozzá, ha ebben a tükörben mindent látnál, ami a vállalkozásoddal, cégeddel, célkitűzéseddel kapcsolatos?

Ezt a tükröt KPI-nek hívják.

Ha ebbe belenézel, megtudsz minden apró részletet arról, milyen irányba haladsz.

Ebben az írásban megtudhatod, hogy mit is jelent a KPI pontosan, miért elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az elképzeléseid végül valósággá váljanak.

Kérem, mutatkozzon be, kedves KPI!

A KPI jelentése tömören, röviden: fő teljesítménymutató.

Olyan mérhető érték, amely feketén-fehéren megmutatja, milyen hatékonysággal dolgozol az előre lefektetett céljaid érdekében.

Nincs mismásolás, csak tények, adatok, amelyek a legnagyobb, leghasznosabb visszajelzést adhatják neked.

KPI tervezes
KPI tervezes

Íme, egy KPI- példa!

Például ha a weboldalad sikerességét akarod lemérni, akkor a következő teljesítménymutatókat (KPI-ket) vizsgálhatod meg:

–          mekkora a webhelyed havi és éves forgalma?

–          mennyi az új és a visszatérő látogató?

–          mennyi a weboldalon töltött átlagos idő?

–          hány százaléka végez a felhasználóknak vásárlást?

Célok és KPI

Ha van egy célod (pl. 20%-al növelni akarod a bevételed), amit el akarsz érni, azt tekintsd eredménynek!

A KPI pedig ebben az esetben olyan mérőszám, ami világosan megmutatja, hogyan teljesítesz a céloddal, a vágyott eredményeddel kapcsolatban.

Mit tegyél a KPI meghatározása előtt?

Először is láss tisztán, hova akarsz eljutni, mit akarsz elérni!

Ehhez azt kell tenned, hogy

Tűzd ki a célodat!

Csak a tisztán megfogalmazott célhoz lehet KPI-t rendelni.

Ezért is elképesztően lényeges, hogy az üzleti és a marketing célokat megfogalmazd!

Ehhez nyújt pompás segítséget egy olyan eszköz, amely még tisztábbá teheti azt a célt, amit el akarsz érni.

Üdvözöllek, SMART-módszer!

Ahogy a módszer neve is mutatja, okosan, megfontoltan segít ahhoz, hogy a célod ne légből kapottan, hanem tudatosan, kiművelve szülessen meg!

A SMART egy mozaikszó, és konkrét kérdésekkel segíti a célod ellenőrzését:

S: Specifikus, konkrét a kitűzött célod?

M: Mérhető az a folyamat, amellyel elérheted a célodat?

A: Az aktuális, jelenlegi helyzetben reális lehet ennek a célnak az elérése?

R: Releváns, vagyis kapcsolódik ez a cél a szervezeted, céged, vállalkozásod jellegéhez?

T: A tervezett időtartamon belül megvalósítható a kitűzött célod?

Hogyan határozd meg a KPI-t?

Ahhoz, hogy a KPI-t, azaz a teljesítménymutatódat meghatározd, követned kell olyan lépéseket, amelyek a célod irányába visznek, és a megvalósításhoz segítenek. A KPI tisztává varázsolásához tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

Mi az a végeredmény, amivel elégedett lennél? (pl. 10%-os bevételnövekedés)

Miért jelentős ez a végeredmény? (mert a cél elérése által több pénz jut bizonyos szegmensekre)

Hogyan mérheted az előrehaladást? (Az eladásokból származó bevétel növekedése mutatja meg az előrehaladást)

Hogyan befolyásolhatod a végeredményt? (pl. régi ügyfelek vásárlásra ösztönzésével a számukra adott ajánlat segítségével)

Ki a felelős az üzleti végeredményért? (pl. a marketingvezető, értékesítési osztály vezetője stb.)

Honnan fogod tudni, hogy elérted a kívánt végeredményt? (az adott évben a bevétel 10%-al növekedett)

Milyen gyakran fogod értékelni majd az előrehaladást a folyamat során? (pl. havi, kéthavi rendszerességgel ellenőrzöd a KPI-t)

Mutatunk egy fontos lépést!

KPI meres
KPI meres

Határozd meg az elsődleges KPI-t!

Léteznek olyan KPI-k amelyeket mindenképp mérned kell. Ezek a marketing célodról adnak értékes visszajelzéseket a számodra.

Ezek a KPI-k függnek a költségvetésedtől, az üzleti célodtól, az iparágadtól stb.

De ami biztosan elsődleges KPI lesz számodra, azt a három testvér fogja megmutatni a számodra.

Kik ők?

Ők az elsődleges KPI-k, a 3K fivérek.

–          konverzió (ez lehet a vásárlások száma)

–          konverziós ráta (a vásárlások aránya, pl. 1000 felhasználóból hányan vásárolnak)

–          konverziós költség (pl.egy google hirdetésből hány forintból születik meg egy vásárlás)

Hogy néz ez ki gyakorlatban?

 Például van egy csinos csillárokat áruló webshopod.

 Célod egyértelmű: Szeretnéd növelni a bevételedet, mondjuk 20%-al.

 Nézzük meg a csodaszép célod alapján, hogy mik lesznek az elsődleges KPI-k!

–          vásárlások száma (konverzió)

–          vásárlások aránya (konverziós ráta)

–          vásárlás megszerzésének költsége (konverzió költsége)

Az elsődleges KPI-hoz tartozhatnak támogató KPI-k is, amelyek még inkább segíthetik a teljesítmény ellenőrzését.

A fenti, webshopos példánál maradva támogató KPI-k a következők lehetnek:

–          kosárba helyezés

–          visszatérő vásárlók

–          új vásárlók

–          weboldal látogatók

Tervezd meg a KPI-k mérését, ellenőrzését!

Ellenőrizd a KPI-ket!

Ha megvannak a KPI-k, akkor gondold végig, milyen eszközökkel akarod mérni azokat!

Írd le a KPI-ket és kövesd figyelemmel a konverziós folyamatokkal együtt!

Tedd ki jól látható helyre, hogy emlékeztessenek azokra a lényeges tevékenységekre, amit a célod érdekében el kell végezned!

KPI példák

A következőkben olyan példákat mutatunk be, amelyek megadott célokhoz társítanak KPI-ket!

Cél 1: weboldal forgalmának 20%-os növekedése

KPI: havi és éves forgalom adatai

Cél 2: feliratkozók gyűjtése

KPI: weboldal látogatók száma

Cél 3: ajánlatkérés

KPI: leiratkozási arány, kattintási ráta

Cél 4: ügyfelek megtartása

KPI: visszatérő ügyfelek száma, ajánlások száma

KPI adatok
KPI adatok

Miért mérj KPI-t?

Emlékszel még a cikk elején arra a bizonyos tükörre?

Ha a vállalkozásod, céged szemszögéből ebbe a tükörbe bizonyos időközönként (lehetőleg minél többször) belenézel, akkor látni fogod, milyen irányba haladsz, és azok a lépések, amelyeket eddig megtettél, azok vajon a célod elérését segítik-e.

 A KPI-k meghatározása igényel némi erőfeszítést és időt, ám alkalmazásuknak és figyelemmel követésüknek köszönhetően a vágyott célok elérhető közelségbe kerülhetnek, hiszen a visszajelzések alapján látni fogod, mit kell tenned ahhoz, hogy elérd a kívánt eredményt.

Használd a KPI-ket bátran és virágoztasd fel a céged, vállalkozásod, márkád életét!