Adunk neked egy tükröt.
Mit szólnál hozzá, ha ebben a tükörben mindent látnál, ami a vállalkozásoddal, cégeddel, célkitűzéseddel kapcsolatos?
Ezt a tükröt KPI-nek hívják.
Ha ebbe belenézel, megtudsz minden apró részletet arról, milyen irányba haladsz.
Ebben az írásban megtudhatod, hogy mit is jelent a KPI pontosan, miért elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az elképzeléseid végül valósággá váljanak.
Kérem, mutatkozzon be, kedves KPI!
A KPI jelentése tömören, röviden: fő teljesítménymutató.
Olyan mérhető érték, amely feketén-fehéren megmutatja, milyen hatékonysággal dolgozol az előre lefektetett céljaid érdekében.
Nincs mismásolás, csak tények, adatok, amelyek a legnagyobb, leghasznosabb visszajelzést adhatják neked.
Íme, egy KPI- példa!
Például ha a weboldalad sikerességét akarod lemérni, akkor a következő teljesítménymutatókat (KPI-ket) vizsgálhatod meg:
– mekkora a webhelyed havi és éves forgalma?
– mennyi az új és a visszatérő látogató?
– mennyi a weboldalon töltött átlagos idő?
– hány százaléka végez a felhasználóknak vásárlást?
Célok és KPI
Ha van egy célod (pl. 20%-al növelni akarod a bevételed), amit el akarsz érni, azt tekintsd eredménynek!
A KPI pedig ebben az esetben olyan mérőszám, ami világosan megmutatja, hogyan teljesítesz a céloddal, a vágyott eredményeddel kapcsolatban.
Mit tegyél a KPI meghatározása előtt?
Először is láss tisztán, hova akarsz eljutni, mit akarsz elérni!
Ehhez azt kell tenned, hogy
Tűzd ki a célodat!
Csak a tisztán megfogalmazott célhoz lehet KPI-t rendelni.
Ezért is elképesztően lényeges, hogy az üzleti és a marketing célokat megfogalmazd!
Ehhez nyújt pompás segítséget egy olyan eszköz, amely még tisztábbá teheti azt a célt, amit el akarsz érni.
Üdvözöllek, SMART-módszer!
Ahogy a módszer neve is mutatja, okosan, megfontoltan segít ahhoz, hogy a célod ne légből kapottan, hanem tudatosan, kiművelve szülessen meg!
A SMART egy mozaikszó, és konkrét kérdésekkel segíti a célod ellenőrzését:
S: Specifikus, konkrét a kitűzött célod?
M: Mérhető az a folyamat, amellyel elérheted a célodat?
A: Az aktuális, jelenlegi helyzetben reális lehet ennek a célnak az elérése?
R: Releváns, vagyis kapcsolódik ez a cél a szervezeted, céged, vállalkozásod jellegéhez?
T: A tervezett időtartamon belül megvalósítható a kitűzött célod?
Hogyan határozd meg a KPI-t?
Ahhoz, hogy a KPI-t, azaz a teljesítménymutatódat meghatározd, követned kell olyan lépéseket, amelyek a célod irányába visznek, és a megvalósításhoz segítenek. A KPI tisztává varázsolásához tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
Mi az a végeredmény, amivel elégedett lennél? (pl. 10%-os bevételnövekedés)
Miért jelentős ez a végeredmény? (mert a cél elérése által több pénz jut bizonyos szegmensekre)
Hogyan mérheted az előrehaladást? (Az eladásokból származó bevétel növekedése mutatja meg az előrehaladást)
Hogyan befolyásolhatod a végeredményt? (pl. régi ügyfelek vásárlásra ösztönzésével a számukra adott ajánlat segítségével)
Ki a felelős az üzleti végeredményért? (pl. a marketingvezető, értékesítési osztály vezetője stb.)
Honnan fogod tudni, hogy elérted a kívánt végeredményt? (az adott évben a bevétel 10%-al növekedett)
Milyen gyakran fogod értékelni majd az előrehaladást a folyamat során? (pl. havi, kéthavi rendszerességgel ellenőrzöd a KPI-t)
Mutatunk egy fontos lépést!
Határozd meg az elsődleges KPI-t!
Léteznek olyan KPI-k amelyeket mindenképp mérned kell. Ezek a marketing célodról adnak értékes visszajelzéseket a számodra.
Ezek a KPI-k függnek a költségvetésedtől, az üzleti célodtól, az iparágadtól stb.
De ami biztosan elsődleges KPI lesz számodra, azt a három testvér fogja megmutatni a számodra.
Kik ők?
Ők az elsődleges KPI-k, a 3K fivérek.
– konverzió (ez lehet a vásárlások száma)
– konverziós ráta (a vásárlások aránya, pl. 1000 felhasználóból hányan vásárolnak)
– konverziós költség (pl.egy google hirdetésből hány forintból születik meg egy vásárlás)
Hogy néz ez ki gyakorlatban?
Például van egy csinos csillárokat áruló webshopod.
Célod egyértelmű: Szeretnéd növelni a bevételedet, mondjuk 20%-al.
Nézzük meg a csodaszép célod alapján, hogy mik lesznek az elsődleges KPI-k!
– vásárlások száma (konverzió)
– vásárlások aránya (konverziós ráta)
– vásárlás megszerzésének költsége (konverzió költsége)
Az elsődleges KPI-hoz tartozhatnak támogató KPI-k is, amelyek még inkább segíthetik a teljesítmény ellenőrzését.
A fenti, webshopos példánál maradva támogató KPI-k a következők lehetnek:
– kosárba helyezés
– visszatérő vásárlók
– új vásárlók
– weboldal látogatók
Tervezd meg a KPI-k mérését, ellenőrzését!
Ellenőrizd a KPI-ket!
Ha megvannak a KPI-k, akkor gondold végig, milyen eszközökkel akarod mérni azokat!
Írd le a KPI-ket és kövesd figyelemmel a konverziós folyamatokkal együtt!
Tedd ki jól látható helyre, hogy emlékeztessenek azokra a lényeges tevékenységekre, amit a célod érdekében el kell végezned!
A következőkben olyan példákat mutatunk be, amelyek megadott célokhoz társítanak KPI-ket!
Cél 1: weboldal forgalmának 20%-os növekedése
KPI: havi és éves forgalom adatai
Cél 2: feliratkozók gyűjtése
KPI: weboldal látogatók száma
Cél 3: ajánlatkérés
KPI: leiratkozási arány, kattintási ráta
Cél 4: ügyfelek megtartása
KPI: visszatérő ügyfelek száma, ajánlások száma
Miért mérj KPI-t?
Emlékszel még a cikk elején arra a bizonyos tükörre?
Ha a vállalkozásod, céged szemszögéből ebbe a tükörbe bizonyos időközönként (lehetőleg minél többször) belenézel, akkor látni fogod, milyen irányba haladsz, és azok a lépések, amelyeket eddig megtettél, azok vajon a célod elérését segítik-e.
A KPI-k meghatározása igényel némi erőfeszítést és időt, ám alkalmazásuknak és figyelemmel követésüknek köszönhetően a vágyott célok elérhető közelségbe kerülhetnek, hiszen a visszajelzések alapján látni fogod, mit kell tenned ahhoz, hogy elérd a kívánt eredményt.
Használd a KPI-ket bátran és virágoztasd fel a céged, vállalkozásod, márkád életét!