február 4, 2022

Milyen a profi CTA a weben?

Olvasd el ezt a mondatot!

Köszönöm szépen.

Bár a két klasszikus varázsszót, a kérlek szépent és a légy szívest hozzá se tettem, mégis működött.

A webes világban is léteznek cselekvésre felszólítások, valamilyen tettre ösztönzések, amelyet a következő mozaikszó fejez ki igazán:

CTA

Azaz Call to Action!

Mit jelent a Call to Action?

A CTA a profi tervezésű weboldal egyik legfontosabb eleme, egy olyan gomb, mondat vagy link, ami kiemelkedik a sorok közül és egy előre meghatározott cselekvés elvégzésére ösztönöz.

Ilyen pl. Kérem ezt a könyvet! Megrendelem ezt a vázát! Tudj meg többet! Igen, ezt akarom.

A CTA megjelenhet egy közösségi médiás posztban, landing oldalon, hírlevélben stb.

Színével, tömörségével, szövegmágneses erejével a figyelmet magára irányítja, webes pásztor módjára a megfelelő irányba akarja terelni az online mezőn a báránykákat, illetve a felhasználókat.

Egy weboldalnál legfőképpen egy gombra (vagy akár bannerre) való kattintást is jelent, de ide tartozik minden konverziót generáló cselekvés is.

Pl. Árajánlatot kérek! Feliratkozom a hírlevélre! Visszahívást kérek!

Apropó, konverzió!

CTA és konverzió

Micsoda erős páros.

Mert mi is a konverzió?

Amikor pl. a weboldaladra látogató elvégez a céged, vállalkozásod által kívánt cselekvést.

Ez lehet pl. feliratkozás, ajánlatkérés, vagy vásárlás.

A CTA ezt segíti elő, kedves webes őrmesterként buzdítja cselekvésre a látogatókat.

Ebben az írásból megtudhatod, hogy milyen a jó CTA, hogyan tudod a konverzió irányába ösztönözni a weboldaladra látogatókat, hogyan tudod kiaknázni a CTA-ban rejlő digitális lehetőségeket.

Milyen a jó CTA?

–          Megszólítja a felhasználót, cselekvésre buzdítja

–          A gombon lévő szöveg érthető és a kattintás valóban odaviszi a felhasználót, ahova szeretné

–          Kiemelkedik a weboldal szövegéből

–          Jól látható színe van

És még mi kell egy ütős CTA-hoz?

Mutatjuk!

Kezd hatásos igével a CTA-t!

Közöld világosan és egyértelműen, mit vársz el a felhasználóktól!

Pl. konverziós céltól függően az alábbi CTA-k prímán működhetnek:

–          Formába hozom magam 10 nap alatt

–          Segíteni szeretnék

–          Nem várok tovább, jelentkezem

–          Érdekel az ajánlat

–          Beleolvasok a könyvbe

–          Megrendelem ezt a terméket

A sor szinte CTA-végtelenségig folytatható, mégis a szavak ereje ebben a környezetben hat igazán súlyosan.

Milyen szavakat használj a CTA írásakor?

Az elektromos kéziszerszámokat forgalmazó Black and Drecker cégnél egy különleges mérést végeztek, amelyből kiderült, hogy miután „Shop now” gombot „Buy now” feliratúra cserélték, 17 (!)%-os konverziós növekedést tapasztaltak.

Mit tanulhatsz ebből?

–          Használj cselekvéssel kapcsolatos kifejezéseket! (Megrendelem ezt a könyvet)

–          Bízz a FOMO-ban (Fear of Missing Out), azaz teremts sürgősségérzetet! (Hatalmas akció, még 24 óráig)

–          Erősítsd a kíváncsiságot! (Megnézem, mit rejt a karácsonyi online csomag)

–          Fogalmazz E/1-ben (Az Unbounce kutatásai alapján az E/2-ről átalakított E/1 személyű CTA 90%-os javulást eredményezhet)

–          Adj okot a kattintásra! (Írj olyan CTA-t, ami összhangban van a vállalkozásod előnyeivel! Pl. Elindulok az életmódváltás útján vagy Kattints a linkre és foglalj időpontot az ingyenes konzultációra)

–          Légy bátor és kreatív! (Próbálj ki több lehetőséget! pl. a Feliratkozom felirat helyett Kérem a hatékonyságnövelő tippeket!) Teszteld a CTA-kat!

–          Használj érzelmekre ható szavakat! (Törekedj olyan hatás megteremtésére, amely a felhasználóból kiváltja az elvárt cselekvést) Nézd meg ezt a mondatot: Vásárolj most és 50 %-os kedvezményt kapsz! Egy olyan érzelmi reakciót kaphat ez a kijelentés, amely akár izgatottságot, a lehetőségre való lecsapás esélyét is magában foglalhatja.

És mitől lehet még eredményes a CTA?

cta weboldal

A színek ereje

Természetesen elképesztően fontos, hogy milyen környezetben jelenik meg a CTA.

Mert nyerő lehet a zöld, a kék, vagy éppen a piros színű gomb is.

Ha olyan színt használsz, amit a weboldaladon máshol nem, illetve ha a kontraszt elég nagy és a szín is élénk, akkor nagyot nem hibázhatsz.

Arra ügyelj, hogy a választott szín összhangban legyen a cégeddel, vállalkozásoddal, általad képviselt szemlélettel. Ha pl. a kék és a fehér dominál a weblapodon, nem biztos, hogy a rikító rózsaszínű gomb lesz a nyerő a landing oldaladon.

És ha már kontraszt!

Minél nagyobb a kontraszt a gomb és a környezete között, annál több kattintást generálhatsz.

Bízz az üres felületben!

A CTA gombod képzeld úgy, mint egy digitális szigetet az online óceán közepén!

Ha lenne körülötte több sziget (pl. a CTA gomb körül túlzsúfolt szöveg), akkor bizony elveszne a lényeg.

Na meg a vágyott konverzió!

Legyen tehát a gomb körül elegendő üres tér (white space)!

Így lesz még kontrasztosabb a CTA gombod!

Alkalmazz kattintásnövelő trükköket!

Szóval vesd be a click boostereket!

Ezek olyan vizuális elemek a gombok környékén (természetesen kínosan ügyelve az üres teres kritériumra), amelyek eloszlatják a kétségeket és a félelmeket.

Ilyen pl. a termékre adott maximális értékelési szám csillag formájában, garanciák, biztonságos fizetési ikonok, vagy odaírod azt, hogy mi fog történni akkor, ha rákattintanak a gombra.

Használj Iker CTA-t!

Amikor nem egy gombbal, hanem rögtön kettővel szállsz a CTA- ringbe, akkor ezzel választási lehetőséget is adsz.

Pl. a Megveszem ezt a könyvet mellett a Szeretnék többet tudni erről a könyvről gombot is alkalmazhatod.

Az utóbbi gomb legyen vizuálisan kevésbé vonzó és kisebb elköteleződéssel járó lehetőség!

És hol van a legnagyobb szerepe a CTA-gomboknak?

CTA a landing oldalon

Az értékesítési oldalad kulcsrésze a CTA.

Ez a gomb, amely a főcímmel, alcímekkel, és az egész tartalommal összhangban működik.

Ezért roppant lényeges a következő javaslat:

–         Tedd egyértelművé a látogatóidnak, hogy mit kell tenniük, és milyen előnyöket szerezhetnek a cselekvés által!

Ha pl. egy könyvet szeretnél értékesíteni, akkor érdemes olyan CTA-kat használni, mint az Át akarom élni az élményt, kérem a könyvet és Kérem a módszereket és a feladatokat!

Vagy pl. az Időpontot foglalok gomb alá csak annyit írsz, hogy az első alkalom ingyenes, akkor egyrészt rögtön szembetűnik az előny, másrészt csökkentheted a látogatóban a gombnyomással járó feszültséget.

konverziohoz cta kell

Hova érdemes CTA gombokat elhelyezni?

1.  A legfelső, hajtás nélküli tartalomhoz: ezen a részen már kiderül, miről fog szólni az oldal. Nem csak a design fényét emeli a CTA gomb itt, hanem a funkciót tekintve is, hiszen vannak olyanok, akiknek már az itt lévő infók is elegendőnek bizonyulnak, mivel nem akarják végigolvasni a tartalmat.

2.  A weboldal aljára: ez pedig a másik véglet, hiszen azokról van itt szó, akik időt szánnak a tartalomra, akiket végig kell vezetni a meggyőzési folyamaton, és a végén meg kell adni számukra a lehetőséget, hogy egyből megtalálják a CTA-t!

3.  Minden lényegesebb blokk végére: minden tartalmi egység egyfajta meggyőzési csomag is egyben. Ilyenkor látogató azt gondolhatja (főleg, ha ütős a szöveg), hogy egyetért az olvasottakkal, viszont ehhez szüksége van megerősítésre. És persze ekkor érkezik a legjobbkor a CTA!

CTA összegzés

A profi CTA tehát törekszik a szavak, a színek és a siker érdekében bevetett technikák egységére.

Mivel a webes környezetben és mondanivalóban is akadnak lényeges különbségek, ezért érdemes saját weboldalra, landing page-re, közösségi oldalas bejegyzésre stb. szabni a CTA-dat!

És persze érdemes kísérletezni a gombokkal, tesztelni és mérni a különbségeket a minél eredményesebb konverzió érdekében.

Ha még erősebb webes jelenlétre vágysz, akkor pedig keress minket bizalommal, a Moonshot segít a webes álmaidat beteljesíteni.