„Vagy sikerrel jársz vagy tanulsz” – ismered a mondást? Szinte mindenki hallott vagy átélt olyan szívmelengetően harmonikusnak nem éppen mondható sztorit, amiben egy egyszerű(nek tűnő) weboldalkészítés is hónapokig tartott.
Mindeközben abban a hitben ringatta magát a megrendelő, hogy a végeredmény legalább szuper lesz. Majd egy versenyló helyett egy használhatatlan, vérszegényen konvertáló öszvért kapott. Mitől lesz elképzeléseinknek megfelelő egy honlap és reális, hogy hónapokat várunk rá?
Akik még előtte állnak, azok sejtik. Akik már túl vannak rajta vagy egy új weboldalra volna szükségük, azok már tudják.
A weboldalkészítés nem a legkevesebb energiát, időt és pénzt igénylő „céges feladat”. Azonban míg egyesek okosan a végletekig leegyszerűsítik és hatékonyabbá teszik a folyamatokat, mások túlbonyolítják.
De mi dönti el, hogy végül melyik csoportba fogunk tartozni?
Jó lenne tudni.
Ugyanis számos csalódáson túlesett vállalkozó megnyitja a honlapját, ami oly szépen elé rakott ajándékcsomagként figyel rá, azonban csak a szemét káprésztatja, de sosem tudja meg, hogy mit is rejthetne egy ilyen lehetőség a számára.
10-ből 3 informatikai projekt sikeres a Venture Beat nemzetközi kutatása szerint. A weboldalkészítés projektek esetében a digitális marketinggel kombinálva kb. 50% mindössze a sikerarány.
Ügyfeleink kb. 60%-a is egy kudarcba fulladt együttműködés után keres meg minket, amikor a projekt a várva várt siker helyett inkább az arcukba robbant. Itt írtunk a weboldalkészítés-horrorsztorikról is.
Egy weboldalkészítés során nagyon sok időt, pénzt és energiát megspórolhatunk alapos átgondolással, felkészüléssel, stratégiával, azonban laikusként nehéz átlátnunk, hogy milyen kérdésekkel is kellene foglalkoznunk.
Ami még fontosabb, milyen kérdésekkel kellene foglalkoznia a cégnek, akit ezzel megbíztunk.
Ha a kiszemelt webfejlesztő sem foglalkozik az alábbi kérdésekkel, munkafolyamataikban nem fedezhető fel az alábbi analitikus és stratégiai gondolkodásmód, akkor elkerülésükkel máris minimalizálhatod a csalódás kockázatát.
Mik egy jól konvertáló weboldal ismertetőjegyei?
Meg akarsz ijeszteni egy webfejlesztőt, online marketingszakértőt? Mondd neki, hogy a weboldalad nem konvertál a célnak megfelelően.
Sajnos a legjobban felépített online marketing stratégiának is betesz az, ha a kampányok során a kattintások utáni „érkezőoldalak” (gyakran egy honlap egyes aloldalai) nem elég jók, nem szereznek leadeket vagy feliratkozókat, vásárlókat.
Azonnal felismered a jó weboldalt, ha az alábbi jellemzőknek megfelel:
1. Megjelenés
- Ha a terméked egy „Armani”-kategória, akkor nem olyanoknak akarod eladni, demonstrálni és bemutatni, akik csak a turkálós zakót tudják megvenni. Mivel az arculat meghatározza azt is, hogy kiket vonzol be, ezért egy prémium termék esetében a dizájn is ezt kommunikálja.
- Az arculat azonosítja; az arculat definiálja a vállalkozásodat, a termékedet, a márkádat. Márkakövetkezetesség jellemzi.
- Egyediség: emlékezetes pozitív benyomást kelt.
- Mobilra optimalizált, reszponzív dizájn jellemzi: optimális vizuális élményt biztosít bármilyen eszközön: mobiltelefonon, asztali számítógépen, táblagépen, laptopon.
2. Tartalom:
- Érthető az oldal akkor is, ha csak átfutod. Felismerhető, hogy kinek adsz el, pontosan mit adsz el, milyen problémára jelent az gyógyírt, miben vagy különböző, mint a versenytársak vagy alternatív megoldások.
- Ha egy konkurens oldala lenne, akkor már nem hinném el neki az állításokat (tehát nem vagy felcserélhető). Elég hiteles.
- Megvannak a terméked, szolgáltatásod előnyei, a fájdalompontok (amikből felismerik a látogatók önmagukat), a kétségeikre a válaszok (a terméked kapcsán).
- A szövegből kiderül, hogy a látogatónak erre van-e szüksége, illetve az is, hogy mik az előnyei. A kommunikáció egyértelműsége, üzenetközpontúsága jellemzi.
3. Funkcionalitás
- A honlapod felépítése, szerkezeti része, a kialakítása a szöveg mellett segíti az azonnali kommunikációt és a párbeszédet.
- Egy gondosan megtervezett honlap stratégia mentén kialakított online jelenlét részeként kell, hogy éljen; mintegy csavarként a gépezetben.
- Reszponzivitás, hozzáférhetőség számos eszközön keresztül.
4. Weboldal használhatósága
- A felhasználók igényeit figyelembe véve készül el a weboldal. A dizájn elkészítését megelőzik az UX folyamatok. A felhasználói és üzleti igények találkoznak.
- Felhasználói útvonalak tervezése, drótváz (mint egy rajz a papíron), prototípus készítése UX dizájn segítségével növelik rajta a konverziót.
(*UI=felhasználói felület, a dizájn vagy arculat, amit látsz; az UX=felhasználói élmény, az oka annak, hogy a dizájn úgy néz ki, ahogy.)
- A konverzió úgy működik, mint egy csúszda. Minél nehezebb a csúszás (kételyek, hiteltelenség, megválaszolatlan kérdések, akadályok), annál kevesebben érik el a csúszda alját. A weboldal kialakítása segíti a csúszda aljára történő érkezést.
- Rugalmasság és méretezhetőség, könnyű használat jellemzi.
5. Keresőoptimalizálás, keresőbarát kivitelezés (SEO)
- Biztonság és Google-barát kialakítású (pl. keresőbarát URL-ek).
- Betartja az online weboldal legújabb szabványait, valamennyi böngészőn azonos megjelenést biztosít.
Ne a versenytársakra figyelj, ők soha nem fognak neked pénzt adni!
A mondás Jeff Bezostól, az Amazon egyik alapítójától származik.
Ismerni a konkurenciát vagy másolni őket két különböző dolog.
Pedig amikor megkérdezünk egy céget, hogy milyen weboldalban gondolkodik, gyakori a válasz: olyanban, mint a konkurensemé.
Igaz, hogy mi is megszoktuk kérdezni az ügyfeleinket, hogy van-e olyan weboldal, aminek a tudása, érzése megfogja őket, de nem dizájnmásolás céljából. Hanem, mert az üzleti célok ismeretében és néhány „megfogott minket weboldal” birtokában könnyebb dolgunk van a funkcionalitásra vonatkozóan.
Ha újra végigolvasod a jó weboldal ismertetőjegyeit, akkor felismerheted az egyik legfontosabb jellemzőt: az egyediséget.
A webesstratégia-workshopunkon valós adatokkal, rendszerekkel, történetekkel és folyamatos példákkal mutatjuk be munkánk és kidolgozott online stratégiánk hatékonyságát.
Könnyű átláthatóság garantálva ezzel.
DE utána a Te projekted kerül terítékre.
A céljaid, álmaid. Majd a céljaid sikerokozói.
Átbeszéljük milyen üzleti eredményt szeretnétek elérni, mennyi megkereséssel és milyen eszközökkel vagy képes átszakítani álmaid célszalagját.
Kész fejlesztési tervet és kulcsszókutatást kapsz a saját céged szakterületének, célközönségének és elvárásainak megfelelően.
A meghatározott stratégiád egyedi lesz.
Hiszen befolyásolja az iparág, a cégméret vagy akár a célcsoport is.
Ezért hiába is másolná le bárki a logódat, egy-egy címsorodat, hirdetési kreatívodat vagy ötletedet, mert valójában fogalma sem lesz róla, hogy a motorháztető alatt mi van.
A weboldalad szerepe ebben a célmeghatározáson is túlmutat.
A weboldalad nem egy üzlet online kirakata lesz, hanem a vásárlói útvonal jelentősebb részének a felülete. A weboldaladnak tökéletesen összhangban kell állnia a vállalkozásod minden tevékenységével.
(Főleg, ha az online marketing főszerepet képvisel az ügyfélszerzésedben.)
Mindez szépen hangzik, ha égetted már meg a kezed azzal, hogy elhitted, hogy az első betűtől az utolsóig igaz az, amit olvasol, és amit állít magáról egy „szakember” a weboldalán; akkor tudod miről beszélek.
Elég egy számítógép, egy weboldal, egy internet-előfizetés, egy jól csengő domain és néhány ütős szöveg az ilyen-olyan webes tudás mellé és máris komoly weboldalkészítő lettél.
A Moonshot ügyfélportfóliója jelenleg 8 országot érint, mi minden ügyfelünk esetében üzleti szempontból gondolkodunk, üzleti eredményeket (nem weboldalt) építünk elsősorban.
Belülről kevesen láttak milliárdos céget, mi láttunk azt is. Korábbi sokrétű tapasztalatunk miatt rálátásunk van az iparágakra, multikra, nagyvállalatokra, középvállalatokra és kis cégekre is.
Projektjeinket egy webesstratégia-workshoppal kezdjük.
Ahol esettanulmányokkal szemléltetjük a megfelelő internetes jelenlét kialakítása után beérkezett érdeklődők mennyiségét egy, a Te cégedhez leginkább hasonló vállalat sikerein keresztül, amelyeket Velünk közösen értek el.
Nálunk a számok beszélnek helyettünk.
3. Hogy néz ki egy weboldalkészítés? – kihagyhatatlan lépések
Egy weboldalkészítés számos feladatból áll, és most jön az elsőre kellemetlennek tűnő részlet…
az ügyfél részéről is.
Pontos, egymást követő részlépésekre van szükség ahhoz, hogy az egész komplex folyamat ne rakjon hozzá garantáltan plusz hónapokat a fejlesztésnek és plusz húszat a vérnyomásodnak.
Nézzük őket sorjában.
1. Minden egy meghatározott stratégia alapján valósul meg
A cél meghatározása a weboldal készítése előtt az abszolút első dolog.
Mi a célja a weboldalunknak?
Milyen szerepet szánunk neki az online marketingben? Milyen funkciókra lesz szükség a honlapon ezeknek a céloknak az eléréséhez? Mekkora szerep jut a weboldalnak az ügyféllé, vásárlóvá válás folyamatában?
Például a forgalom generálásának taktikái meghatározzák azt is, milyen csatornákon keresztül a legérdemesebb fizetett forgalmat terelni a honlapunkra.
Világos üzleti célokat kell megfogalmazni a honlappal kapcsolatban. Ezek legyenek konkrétak, kézzelfoghatóak és mérhetőek.
Egy weboldal elkészítése nem a drótvázak megtervezésénél vagy a menüpontoknál és a dizájnnál kezdődik, hanem a vállalkozás céljainál. A célok és az odavezető út meghatározásánál.
2. Kell hozzá az ügyfél is
Legyen szó a kezdeti briefelésről, referenciákról, a hozzáférésekről (honlap admin hozzáférés, tárhely admin hozzáférés, FTP hozzáférés, domain hozzáférés), a weboldalkészítés jogi hátterének biztosításáról (adatvédelmi tájékoztató, ÁSZF, stb.) vagy visszacsatolásról (dizájn és szövegek kapcsán).
Szükségesek a jogi természetű dokumentumok biztosítása, amely a megrendelő felelőssége.
Ha bármilyen szinten adatot gyűjtesz majd a felhasználóról (Google Analytics, Facebook Pixel) akkor el kell fogadtatni a felhasználókkal a süti szabályzatot. Személyes adatok kezelése során (regisztráció, bármilyen űrlapon adatbekérés, konkrét termék értékesítése), adatvédelmi tájékoztatóra is szükség lesz, illetve ÁSZF-re.
Időt rabló feladat tud lenni, ha nincsenek meg a hozzáférések vagy az információkat több ember többször kéri be.
Vagy az, ha hetekig parkol a fejlesztés, mert a szükséges jogi szabályzatok biztosítása az ügyfél részről még nem történt meg. Elkerülhetőek a kellemetlen szituációk, ha már a projekt legelején tisztában vagyunk ügyfélként is a „saját feladatainkkal”.
3. A weboldalkészítés strukturális és használhatósági kérdései
Ha a struktúra nem logikus, akkor nem szállítja az üzleti sikereket, ráadásul még SEO szempontból is haszontalan lesz.
A felhasználó nem találja meg, amit keres, elvész a folyamatokban, nem viszi véghez a rendelést.
Egyértelmű navigációk, egyértelmű és használható oldalszerkezet szükséges a kialakításnál. Lesz-e blog, milyen gyakran frissül majd a tartalom?
Mindezt befolyásolja a célcsoport is. A különböző méretű képernyőkön egyaránt esztétikusan megjelenő – tehát reszponzív – weboldal alap.
Az ergonómiai tervezés és UX dizájn mindig megelőzi a dizájnt.
Mert itt kerül kialakításra a weboldal felhasználói élménye, üzleti logikája. Itt dől el, hogy mennyire lesz könnyen kezelhető és hogy konvertál avagy sem?
A drótvázak éppen ezért segítik a webes alkalmazások felületi kialakításának lefektetését, vázolják a dizájnterveket.
Itt válik el a weboldal stratégiai döntése: milyen legyen a kialakítás, a felépítés, a tartalom.
4. Dizájnelemek és arculati kérdések
A fejben létező dizájnkoncepció segíti a munkát, tisztázza a stílust, az oldalak általános elrendezését és kialakítását, a színek és képi anyagok használhatóságát.
Ha létezik céges arculatod, logód vektoros változata; az szintén a kezdetben átadandó anyagok között szerepeljen.
A tartalmi és a formai jegyek jelentős hatással vannak az első benyomásra!
Az arculat felismerhetővé teszi a márkát és emlékezetessé tesz. Emlékezteti a követőt arra, amit tőled kap.
A webdizájn lehet nagymértékben testreszabható is.
Ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy egy weboldal képes növekedni vállalkozásoddal együtt. Amennyiben további funkciókra vagy funkcionalitásokra van szükség, pl. beépülő modulokra, új tartalmi szekciókra, gyors kapcsolattartást lehetővé tevő űrlapokra.
A felhasználást támogató funkcionális dizájn az, ami az igazi eredményeket adja.
5. A tartalom, ami bizalmat ébreszt, kételyeket oszlat és elad
Hiába kimagasló egy vállalkozás, annak szolgáltatása, ha ezt nem tudod átadni.
Egy dolog, hogy mit állítasz magadról vagy a szolgáltatásodról.
És egy másik, hogy azt ki hiszi el és hogy mennyire vagy hiteles. Lehetnek jó ajánlataid, termékeid és lehetsz megbízható, de mindez hiába, ha nem látszol annak.
Pedig ez történik, ha a tartalom nem elég meggyőző, kifogáskezelő (a döntést nehezítő kételyek kiiktatása), informatív, üzenetet közvetítő. Nehezen olvasható, ha nem követi a webes olvasási irányelveket, ezért a látogatók sem töltenek hosszabb időt az oldalon.
Milyen a hatékony szöveg?
- A jól konvertáló szöveg figyelembe veszi a bizalomépítési és érvelési technikákat is.
- Az online térben az emberek minőségi, informatív és hiteles weboldalakon fogyasztanának tartalmakat, informálódnának vagy hoznának meg döntéseket egy szolgáltatás mellett (amennyiben segíti őket a döntésben).
- A minőségi tartalom önmagában értéket ad és költséghatékony forgalomnövelést érhet el.
- A weboldaladon érdekes és hasznos tartalmaid növelik az organikus forgalmad, ezáltal a hirdetési költségeid csökkenhetnek. A weboldalon szereplő tartalmak hozzáadott értékekkel szerezhetnek organikus forgalmat és generálhatnak leadeket.
- A weboldalad hatékony döntéstámogató eszköz lehet. Egy jó weboldal a fel nem tett kérdésre is választ adhat. Segíthet a forgalom, a márkaismeret, a hitelesség, a konverziók és a bevételek növelésében.
Milyen kulcsszavak szükségesek a honlap céljának eléréséhez?
A tartalom figyelembe veszi azokat a kulcsszavakat és kifejezéseket is, amikre érdemes optimalizálni a weboldalt.
A szövegek megírása során feltett kérdéseket alaposan átgondolva, a briefelést komolyan véve tudod segíteni a tartalom minél gyorsabb és eredményesebb elkészülését.
Konkrét válaszok, bullshitmentes, előnyökre fókuszáló információk és általános, sablonos válaszokat kerülő válaszadás a célravezető.
6. Fejlesztés, amitől életre kel a weboldalad
A fejlesztés alatt köddé válik a fejlesztő, még Jason Bourne-t is meghazudtoló alapossággal kivitelezve?
A Moonshotnál folyamatosan kapcsolatban leszünk.
Még mobilról is mindig nyomon követhető (szoftvereknek hála), mit hogy csinálunk és hogy állunk éppen.
Teljes az átlátás és a kontroll.
Hiszünk a cégedben. Mi egy megszállott belső munkatársként dolgozunk. Csak olyan projektet vállalunk, ahol megvan a belső hajtásunk.
A legkorszerűbb technológiák segítségével reszponzív weboldalt és könnyen kezelhető felületet hozunk létre. Tesztelünk, optimalizálunk, végül pedig élesítjük az új oldalt!
És itt van még a weboldal utóélete – az üzemeltetés.
Kész van a weboldal, de mi jön ezután?
Frissítések, új tartalmi szekciók, optimalizálási lehetőségek. Mit kezdesz ezekkel a jövőben? A legegyszerűbb, ha már a fejlesztés előtt megállapodsz egy üzemeltetési szolgáltatásról a fejlesztővel.
Hogyan csökkentheted a weboldalkészítés kifutási idejét?
Ha a legelején stratégiai szemlélettel gondolkodsz, meghatározod szakemberekkel együtt a célokat, jól átgondolt struktúrával és a valóban szükséges funkciók igénylésével (megtérülő beruházásba fogva) biztosítod azt is a fejlesztőnek, amihez te kellesz.
Az információkat, az adatokat, a hozzáféréseket, jogi anyagokat.
Mert ez egy közös munka.
Tehát ha nem veszed félvállról, hanem a weboldalkészítésre egy folyamatként tekintesz, ahol számos a vállalkozásod marketingjét érintő nehéz kérdésekre tapasztalt szakértőkkel együtt találod meg a válaszokat – már ha nem egy egyetemista diákkal fejleszteted le az új honlapodat.
Ha egyedi dizájn helyett akár template-alapú, előregyártott dizájnt választasz, egyszerűbb oldalstruktúrával és hosszú távon gondolkodsz (tehát kezdetben nem égetően fontos számodra az összes jövőbeli elképzelésedet már az elején belevenni); szintén gyorsíthatod a folyamatokat.
Egy nagyon fontos alapigazságot azonban ne felejts el!
A marketing nem a honlapfejlesztés után következik, mert gyakorta üzletfejlesztési célra első látásra is alkalmatlan weboldallal lehetetlenség volna kivitelezni.
Nem elég, hogy a honlapod
szép legyen,
hibátlanul működjön,
a Google keresőben jó pozícióban legyen.
De képesnek kell lennie a célcsoport figyelmét felkelteni, megragadni és megtartani. Olyan munkatársként szükséges működnie, ami a célcsoportot az előre megtervezett értékesítési csatornába betereli, ahol a különböző bizalomépítési technikákat tudatosan használva (pl. tartalom segítségével, könnyű és átlátható vásárlási folyamatokkal) erősíti a cég iránti bizalom kialakulását a leadben.
Majd végső soron vásárlóvá, ügyféllé konvertálja a látogatót.
Ezeket figyelembe véve spórolhatsz a felesleges körökön. Ezért már a weboldalkészítés előtt érdemes rendelkezni az online marketing stratégiával. Webes stratégia-workshopunk is ezt a célt szolgálja.
Megtanulsz rendszerben gondolkodni ahelyett, hogy mindenbe adhoc belekapnál, ráadásul rossz sorrendben.
Az újabbnál újabb eszközök mindig ömleni fognak rád, de ha nem rendszerben gondolkozol, fölöslegesen fogsz szaladgálni ide-oda.
Semmi misztikum és csoda nincs az IT projektekben, egy weboldal stratégiai megtervezésében; egy online értékesítési folyamatban (amelynek honlapod is része) olyan, mint a fogyás, egyszerű alapelveket kell követni sokáig, önfegyelemmel.
Együtt elérjük, hogy mindig legyenek új érdeklődőid, ügyfeleid, akik tőled akarnak majd vásárolni. Mindezt úgy, hogy érthető nyelvet beszélünk, amit nem informatikus szakemberként is megértesz.