december 16, 2021

A 2000-es évek webes sikerei főnixként élnek tovább, mit tanulhatunk tőlük?

Ez a cikk kicsit retro lesz.

A 2000-es évek webes sikereit tesszük raportra és azokat a tanulságokat, amiket tanulhatunk tőlük 2022-ben is.

Olyan 2000-es években fénykorukat élő weboldalakat mutatunk, amikre az internetezők azóta is folyamatosan rákattintanak. Akkor születtek, amikor még gondolatban sem volt az Instagram vagy a TikTok.

Mi lehet a sikerük titka?  

Egészen biztosan vannak olyan retro weboldalak, amik téged is jó érzéssel töltenek el, ha meglátod őket.

Igaz, talán egy érzelmes könnycseppet azért nem morzsolsz el a látványuktól.

De biztos vagyok benne, hogy legalább egy „jé, wow, még mindig létezik” féle felszisszenést azért megejtesz, ha egyes domainekre tévedsz az internet dzsungelében.

Ma, ami egy weboldalnál régen még bevált, gyakran már ósdinak számít.

A 2000-es évek elején hódítottak azok a weboldalak is, amelyek ugráló gifekkel, extrém háttérszínnel, automatikusan elinduló háttérzenével vagy éppen olvashatatlan betűtípussal próbáltak a látogatóknál bevágódni.

Ma már inkább a letisztult, minimalista dizájn hódít.

Mégis, voltak olyanok, akik túlélték a változó elvárásokat, miközben az olvasási és netezési trendek hullámait is meglovagolták.  

Minden idők legörökzöldebb weboldalai animáción?

Annak idején Tim-Berners Lee brit tudós (bő 30 éve) indította útra az első létező weboldalt.

Ez a „info.cern.ch” volt.

Az internet általános működéséről olvashattál rajta, viszonylag lényegretörően.

Olyan dokumentumokat tartalmazott – hiperlinkek formájában –, amelyekhez távoli felhasználók is hozzáférhettek.

Tim Berners-Lee 1989-ben találta fel a World Wide Web-et (WWW), miközben a CERN-nél dolgozott. A webet eredetileg azért alkották meg és fejlesztették ki, hogy megfeleljen a világ egyetemein és intézeteiben dolgozó tudósok közötti automatizált információmegosztás iránti igényeknek.

Azóta a sokat változott dizájn, formátum és alkalmazás egymásnak adják a kilincset a weboldalak esetében, mégis léteznek megkerülhetetlen oldalak.

animacio

Ebben a látványos, bő 8 perces animációban a legnépszerűbb honlapokat láthatod 1993-tól 2020-ig. A Capital Gizmo készítette és abból a célból vágott neki, hogy bemutassa, miként változott a leginkább látogatott weboldalak ranglistája ebben az időintervallumban.

(Az animáció az egyes weboldalak havi látogatószám alapján mutatja be az átalakulásokat.)

A pár perces időutazáson vizuális formában is betekinthetsz a látogatókért folytatott csatába.

Habár az internetes oldalak átrendeződését mutatja be ebben az intervallumban, mégis a videót nézve azt veheted észre, hogy egyes weboldalakon nem fogott az idő vasfoga.

Ugyanolyan szexiek.

Vonzóak és látogatottak, mint fénykorukban.

Ezek a 2000-es években népszerű weboldalak még mindig működnek

Hiába változtak az olvasási szokások, a webes megjelenési formák és erősödtek a közösségi oldalak, bizonyos weboldalak a havi látogatószám alapján továbbra is az élbolyban helyezkednek el.

Mi is összegyűjtöttünk néhány ilyet és kiemeltük őket neked.

Vannak köztük külföldi és hazai példák is.

TeveClub

A 2000-es évek elején mindenkinek volt egy emlőse.

Mindegy, hogy kertes házban laktál vagy panelban.

Több százezer ember látogatott el erre a bizonyos oldalra hétről hétre, egyetlen célból.

Azért, hogy megetessen és tanítson egy virtuális tevét.

Mindezt emelt díjas sms-ekért cserébe.

Éhes, szomjas volt vagy esetleg be kellett idomítani valamire?

Klikk, klikk és klikk… és ennyi volt.

teveclub

Ha a 2000-es években csak napi néhány perc internetezésre volt időd, az etetés és a tanítás akkor sem maradhatott ki a napi rutinodból.

A Teveclub weboldalt 1997-ben alapították, Magyarországon. Néhány évre rá már közel 200 000 tevére duzzadt az állománya.

Mára már több mint 300 megtanítható trükk létezik, amire taníthatod a saját tevédet.

Az oldal jelenleg havonta 500 000-es látogatottsággal rendelkezik és körülbelül 50 ezer teve él az oldalon – a csúcsidőszakban, 2006 táján ennek a számnak körülbelül a hatszorosa volt tapasztalható és egy teve átlagosan egy évig élt.

A Teveclub csapatát már nem egyszer keresték meg felvásárlási szándékkal, az oldal a mai napig működik.

A Teveclub sztorijáról a Forbes is írt.

Startlap

Ha kicsit visszadöcögsz velem a SEO-történelem poros és rögös útján, akkor eljutsz te is a startlap oldaláig. Anno linképítők százai kattintottak az oldalra, hogy egy linkhivatkozást szerezhessenek egy oldalnak.

Ma még mindig a 34. helyet foglalja el a legnépszerűbb hazai weboldalak között, közel havi 20 milliós látogatottsággal.

A látogatók 46%-a direktben keresi fel az oldalt, tehát nem a Google-ből talál rá, hanem megnyitja a böngészőt és bepötyögi, hogy startlap.hu.

Az oldal átlagosan 4 percig le is köti az embereket.

startlap

Chat.hu

Emlékszel még a chat.hu-ra?

Ahol minden nagyobb városnak megvoltak a topikjai.

Ezt a magyar fejlesztésű csevegőprogramot legalább egyszer biztos, hogy te is használtad.

Érdekesség, hogy még mindig jelenleg havi 400 000-en látogatják az oldalt.

Számtalan tematikus csevegőszoba és csoport vár rád hobbi, zenék és érdeklődési körök szerint. Az érdeklődési körödbe tartozó társaiddal tudsz privát beszélgetéseket is folytatni.

A regisztráció során szabadon választott felhasználónévvel akár teljesen anonim is maradhattál mások számára.

Emiatt sosem tudhattad igazán, hogy valójában kivel is csevegsz.

AOL

Az AOL valahol a csúcson több mint 30 millió felhasználóval büszkélkedhetett valamikor, amikor még pendrive helyett a CD-ROM-ok voltak a mindennaposak.

Piaci értéke pedig meghaladta a 200 milliárd dollárt.

Egészen a 2000-es évek elejéig a legnépszerűbb portálnak számított.

Később veszített jelentőségéből (el is adták a Verzionnak 4,4 milliárd dollárért).

Legnagyobb havi látogatottsága az 1993.01. – 2000.06. közötti időszakban 405 millió volt.

Ingyenes próbaidőszakot biztosító kampánnyal csábította magához a felhasználókat.

Sok amerikai felhasználónak az AOL maga jelentette az internetet, amin keresztül a világhálóra egyáltalán fellépett.

Pandora

A Pandora 2000-ben indult és lényegében a modern zene-streaming szolgáltatók elődje volt.

Az internetes rádiók akkor lettek népszerűek, amikor a sávszélesség elérte a kritikus-határt és indulhatott az online stream-őrület.

Az online rádiók mindig is lényegében egy előre rögzített műsorfolyamok voltak.

A felhasználók szabadon böngészhettek kedvenc zenéik között, miközben a böngészések végeredményeihez igazodva a program ahhoz hasonlókat ajánlott fel.

Ezek az ajánlások felfelé, illetve lefelé mutató hüvelykujjakkal voltak értékelhetőek.

Minél több zenét értékeltél, annál pontosabb találatokat kaptál.

A Pandora ellenben megváltoztatta az internetes rádiózást.

Az ő módszerének a lényege abból áll(t), hogy a hallgató mondja meg, milyen előadók, zenék vagy stílusok érdeklik, majd hallgatásuk közben „osztályozza” a zeneszámokat.

Pár órás/napos „tanítás” és finomhangolás után, a Pandora elkészíti a számukra tökéletes rádiót. 

A Pandora volt az első, aki ezt a rendszer kitalálta.

Kapu.hu és Hírkereső

A kapu.hu és a hirkereso.hu oldalt is naponta több százezren nézik.

Havonta átlagosan 7-8 milliószor böngészik.

Ha ez még nem lenne elég, akkor a sokkoló adat még csak most jön.

Átlag 28-30 percet (!) töltenek a felhasználók az oldalon, egyetlen látogatás alatt.

Ha statisztikára vagy kíváncsi, a similarweb.com mindig kisegít az oldalak tekintetében.

A két oldal egyetlen tulajdonos, Holló Gábor kezében van és 2016-ban 400-500 millió forint éves árbevétellel büszkélkedett az oldalak révén.

Talán nem meglepő, mert több nagy portál is fizet azért (például az Origo.hu vagy a HVG.hu), hogy linkjei megjelenjenek az oldalon.

Az oldal a 2000-es évek óta működik, eleinte ingyen szemlézte a híreket és helyezte el a linkeket, majd a portálok egy-egy hírdobozért egyre többet fizettek, hogy ezáltal előbbre kerülhessenek (elérés és SEO miatt is).

Reddit

A fórumokat nem kell bemutatni a 2000-es évek idejéből, mégis a 2005-ben berobbant Reddit nagyot változtatott a fórumok térképén.

Olyan sajátossággal tűnt ki, mint például az, hogy a hozzászólásokon kívül „alfórumok” (subredditek) is létrehozhatóak voltak benne.

Ha Reddit felhasználó voltál (esetleg vagy), akkor a beküldött kommentjeidet és linkjeidet mások is értékelhették, ezzel pedig pozitív vagy negatív karma pontokhoz juttattak téged.  

A Reddit ezzel egyfajta közösségi oldal-úttörő is lett.

Több száz millió felhasználóval az élén.

reddit

WikiLeaks

A WikiLeaks nonprofit szervezetként – 2006-os fennállása óta – katonai, politikai és kormányzati dokumentumokat is szivárogtatott már ki a netre.

Leginkább a nemzetközi botrányairól volt híres, hiszen olyan titkos katonai akciókat érintő dokumentumokat is kiszivárogtattak, amik az afganisztáni háborúval voltak kapcsolatosak.

Ezért az oldal készítői ellen hajtóvadászat is indult az Egyesült Államok részéről.

Az oldal megszületése utáni első évben több, mint 1,2 millió dokumentumot tettek elérhetővé az olvasóik számára.

Kereslet és kínálat.

eBay

Azaz a „te eladod, én megveszem” portál.

Az eBay hatása az elektronikus kereskedelemre mind a mai napig érzékelhető.

Például tudtad, hogy a PayPal is az eBay „terméke”?

1995-ben született meg, méghozzá “AuctionWeb” néven.

Az eredeti terv szerint csak egy adás-vételt lebonyolító script tesztelését szerették volna véghezvinni általa, a próbaverzió viszont túl jó lett.

A project folytatódott.

ebay

A tervet tovább finomították és kezdetben olyan dolgokat adtak-vettek volna rajta keresztül, amelyek máshonnan nem voltak kaphatóak (egyedi termékek, különlegesek, nehezen beszerezhetőek, személyes jellegűek stb.).

Az eBay ezt az egyszerű tervet viszont jócskán túlnőtte, a világ legnagyobb piactere lett.

A nyitott netes piactér koncepciójának lángelméje lett.

Alapjaiban változtatta meg a vásárlást és a vásárlói igényeket.

Hősemberképző

A Teleclub-hoz hasonló koncepció alapján indult útjára a szintén virtuális kedvencek nevelésére szakosodott Hősemberképző. Tehát egy virtuális családtagot kaptunk egy ősember képében.

Alkalmunk nyílt ezáltal visszatekinteni az őskorba és egy saját ősembert is elkészíthettünk.

A tanítás, etetés, itatás itt is alap funkciók voltak.

Startlapjátékok

Kezeket fel, ha ismered az oldalt a suliból!

A 2000-es évek általános iskolai számítástechnika óráinak kötelező kezdőlapjáról beszélek.

Ez a startlapjatekok.hu volt.

Ügyességi, sport vagy logikai játékok szórakoztattak az internetezésre megszabott perceidben (persze este 18:00 után, ezt mindenki tudta, akkor volt olcsóbb).

Leginkább otthon, a suliban vagy a helyi könyvtárban töltötted vele az idődet.

Ha egy mondatban lehetne összefoglalni a viszonyulásunkat a startlap játékokhoz, akkor az „ezt még lejátszom” lenne.

Ismerős az érzés a mai számítógépes játékokra hajazva?

Miért voltak ennyire sikeresek ezek a 2000-es évekbeli weboldalak?

Ha néhány mondatban kellene csupán összefoglalni, akkor azt mondanám, hogy nem elég létezni, de értékeket is kell adni.

Nem fellángolásszerűen, hanem hosszú távon.

Az oldalak talán többet tudtak a saját felhasználóikról, mint azok saját maguk.

Meglévő igényeket elégítettek ki, vagy akár módosítottak az eredeti terveken, a visszacsatolások alapján.

Választ adtak egy problémára, vagy hozzásegítették az olvasókat annak megoldására.

És talán a vásárlói élményt viselkedéstudománnyal is fejlesztették, még ha nem is tudtak róla.

Hiszen az oktatásban is jó motivációs eszköz a külső jutalmazás és az is, ha a tanuló látja folyamatosan a fejlődését.

A játékoknak éppen ezért évezredes előnyük van abban, hogy lekössenek minket.

Irányítják a figyelmünket.

A „játékosabb” portálok pont azt az ősi figyelemfelkeltő és motiváló erőt lovagolták meg, ami 2022-ben a gamification által megvalósíthatunk a marketingben is.

Ahol a játékokat felépítő mechanizmusok – ilyenek a pontszerzések, ranglisták, szintek elérése, jelvények stb. – felkeltik és lekötik a felhasználók figyelmét.

Ezzel érdekesebb és hatékonyabb lehet a marketing, a social mediában pedig aktivitást erősítő ötleteket is fel tudunk használni.

Nem véletlenül annyira sikeres napjainkban a Pokemon GO játék is, ahol szintén gamificationt alkalmaznak a digitális termékek fejlesztése.

Itt a termékhasználatra szeretnék jobban motiválni a felhasználókat.

A Pokemon GO egy japán anime- és videójáték sorozatból létrejött applikáció.

A valóságban sétálva különböző állatféléket, pokémonokat lehet gyűjteni, harcolni ellenük vagy éppen küldetéseket teljesíteni.

Az értékadás örök.

És mindig is az lesz.

A Moonshot üzleti eredmények elérésére reszelt weboldalakat készít és a vállalatok inboxát internetes érdeklődők leveleivel tölti meg. Leveszi az IT és az online marketing terhét a válladról. Biztosítjuk a vállalatodnak az új ügyfelekkel a friss vért a működéshez. A jövőbeli túlélést. Keress meg minket, ha neked is erre van szükséged.