december 28, 2021

Eljött a chatbotok kora?

Hogyan emeld magasabb szintre a cégedet, vállalkozásodat!

Mit szólnál, ha a terméked/szolgáltatásod iránt érdeklődő rögtön fontos információkhoz jutna a weboldaladon?

Mi lenne, ha az ügyfélszolgálati munka egy csapásra leegyszerűsödne?

Mit szólnál, ha a céged az online tájékoztatásban és ügyfélszerzésben is bajnok lenne?

Ez nem egy webes utópia.

Hanem már nagyon is a velünk lévő online valóság.

Írhatnánk úgy is, hogy…

Eljött a chatbotok kora!

Persze, mielőtt Morpheus, Trinity vagy éppen Neo megérkezne a Mátrix című filmből, nem árt tisztázni, mi is az a chatbot, mekkora segítséget tud nyújtani a cégednek, vállalkozásodnak.

Mit tudsz te, chatbot?

A chatbotok már évtizedek óta velünk vannak és cégek sokasága döntött már úgy, hogy komoly üzleti lehetőségek megvalósítójaként tekint rájuk.

A chatbot egy olyan szoftver, amely képes az emberi beszélgetés utánzására, szimulálására.

Persze, a weboldaladra látogató, vagy a messengerben feltűnő érdeklődő nem Platón vagy Hegel tanait tudná a chatbotoddal megtárgyalni, hanem pl. a vállalkozásodról kapna lényeges információkat

Van olyan chatbot, amelynek segítségével

–          asztalt lehet foglalni egy étterembe

–          színházjegyet lehet vásárolni

–          egy mobiltelefon előnyeit, tulajdonságait lehet megtudni

–          taxit lehet rendelni

–          akciókra lehet felhívni a felhasználókat

–          repülőjegyet lehet foglalni

–          webáruházas vásárláshoz lehet segítséget kérni

Mindezt úgy, hogy nem kell bepötyögni a telefonszámot, hanem kényelmesen, pár percen belül lehet elérni a célt a chatbottal.

Chatbot tévhitek

1.      A chatbot úgy kommunikál, mintha a legjobb barátoddal beszélgetnél.

Itt azért még nem tartunk, még akkor sem, ha a technika az utóbbi évtizedekben hatalmas változásokon ment keresztül.

Te amúgy bejelentkeznél egy online coach-hoz? (Ez egy másik blogcikk téméja lesz)

2.      A chatbot csak szöveggel és hanggal kommunikál

Valóban ez a gyakoribb eset, de ma már lehetőség van arra is, hogy a felhasználók kapcsolatba lépjenek a chatbotokkal grafikus interfészen keresztül is.

chatbot diskurzus.jpeg

Milyen chatbot típusok vannak?

Előre megírt (Scripted) chatbotok

Vagy hívhatod őket gyorsválaszos chatbotoknak is. Ezek a robotok előre meghatározott kérdések alapján lépnek kapcsolatba a felhasználókkal.

Pl. a messenger alapú chatbotok.

 A témával kapcsolatos kérdéseidre előre beprogramozott választ kapsz, tehát a beszélgetés nem pont a legkreatívabb útvonalakon halad, mégis lényeges válaszokra lelsz.

Ide tartoznak menüalapú chatbotok is, amelyek segítségével a felhasználó kiválaszthatja egy előre meghatározott listából vagy menüből, hogy milyen infókat akar megtudni.

Kulcsszófelismerésen alapuló chatbotok

Ezek a chatbotok már némileg intelligensebbek.

A felhasználó beír egy szót, amire a chatbot megpróbál válaszolni.

A hangsúly a próbálon van, ugyanis nem mindegyik szóra képes reagálni a kedveskedni próbáló chatbot.

Hibrid chatbotok

A kettő az egyben chatbotok.

Ezek a botok a menüalapú és a kulcsszófelismerés alapú robotok elemeit kombinálják. A felhasználó megpróbálhat kulcsszó alapján választ kapni, vagy chatbot menüjéből választ, ha a kulcsszófelismerés nem hatékony.

Kontextusfüggő chatbotok

Itt már a mesterséges intelligencia is képbe kerül.

A chatbotok emlékezhetnek egy korábbi beszélgetésre, ami alapján az adott beszélgetés fonalát előbb felveszi a felhasználó és a chatbot is.

Hangalapú chatbotok

Ezek a chatbotok hanggal válaszolnak a feltett kérdéseidre.

Milyen funkciókra képesek még?

Pl. felismerik a hangodat, fel tudnak olvasni egy szöveget, képeket/videókat tudnak mutatni.

Az Amazon Alexa segítségével (a telefonodra letöltött alkalmazással) mosóprogramokat indíthatsz el, irányíthatod a kávéfőzést, beütemezheted a mosogatógépedet.

Hasonló funkciókra képes az Apple Siri, amellyel akár a klímát is be tudod kapcsoltatni.

chatbot kommunikacio

Merre tovább, chatbotok?

Mint láthatod, a chatbotok remekül alkalmazhatóak ügyfelek tájékoztatására, lényeges információk közlésére. Ráadásul egyes chatbotok a korábbi beszélgetések fonalát is fel tudják venni.

Azonban a mesterséges intelligenciának is vannak egyelőre korlátai.

A chatbot nem érti a bonyolultabb kontextusokat és a kétértelműséget, szóval egy filozófiai vagy atomfizikai diskurzusba még nem tud bekapcsolódni.

Hogyan hasznosíthatják a vállalkozások a chatbotokat?

Személyre szabott szövegelés

Ha a felhasználók egyedi üzeneteket kapnak, az elköteleződésük varázslatosan megnő. Egy weboldal szövege aranyat érhet, hát még ha egy chatbot ezt megtámogatja és megszólítja a weblapodra látogatót.

Sőt, olyan diskurzusok kialakításra is lehetőség van, amikor a leendő vásárlód egy chatbot segítségével értékes információkra lel, ami megkönnyítheti a vásárlási döntését.

Rátalálás a minősített leadre

Azaz olyan érdeklődőket találhatsz a chatbot által, akik valóban az adott termék iránt kutakodnak.

Így az értékesítő már személyre szabott ajánlattal tudja megkeresni a potenciális ügyfelet.

Online vásárlás

Egy profi chatbot közli a felhasználóval az adott termékkel kapcsolatos infókat, ráadásul képes arra, hogy a szállítással kapcsolatos információkat is megossza.

Vevőszolgálat

Egy chatbotnak nincs szüksége alvásra.

Éjjel- nappal rendelkezésre áll.

Pl. a rendelési szám alapján segítséget nyújt az ügyfélnek.

Milyen előnyei vannak a chatbotok használatának?

Egyszerre több beszélgetés is folytatható

A chatbotok egyszerre akár több száz, ezer felhasználóval is tudnak egyszerre beszélgetni. Nincs foglalt jelzés, idegtépő diskurzus, vagy nehézkes kapcsolatfelvétel.

Költséghatékonyság

A chatbotba egyszer kell befektetni.

Gyors és megbízható választás, ráadásul nincs szükség további alkalmazottak felvételére.

Sőt, a chatbotok csökkenthetik az emberi hibák által okozott roppant költséges problémákat.

Időspórolás

Villámgyorsan válaszol a chatbot. Az biztos, hogy nem mélázik el a kérdésen, hanem rekordidő alatt megadja a választ.

Ez nemcsak az ügyfélnek megnyugtató, hanem akár a cégnél dolgozó alkalmazottnak is, aki az idegesítő beszélgetések helyett fontosabb feladatokra is összpontosíthat.

Proaktív ügyfélkapcsolat

A chatbotok képesek beszélgetéseket kezdeményezni, és nem sértődnek meg azon, ha a látogató egy kecses mozdulattal kiikszeli őket.

Ugyanakkor a botok nyomon követhetik azt is, hogy a felhasználók hogyan használják a weboldalakat. Ezen információk birtokában segíthetnek eligazodni a felhasználóknak a honlapon és választ adhatnak a felmerülő kérdésekre.

A fogyasztói adatok megfigyelése és elemzése

A chatbotok minden egyes beszélgetésről értékes infókat gyűjtenek.

Ezek az aranyvisszajelzések segítenek a vállalkozásoknak a szolgáltatások és a termékek fejlesztésében, vagy éppen a weboldal optimalizálásában.

Tehát a chatbotok nemcsak szövegelnek, hanem közben szorgosan dolgoznak az weboldal sikeréért is. Követik a vásárlási mintákat, pontos visszajelzéseket közölnek arról, hogy pl. vásárlási folyamatnál milyen akadályokba ütközik a felhasználó.

Ügyfélkör bővítése

A chatbotok olyan kérdéseket tehetnek fel és olyan információkat szolgáltathatnak, amelyek meggyőzhetik a felhasználót, hogy érdemes elköteleződnie a vásárlás mellett.

Sőt, olyan infókat szerezhetnek, amelyek segítségével a cég kapcsolatba léphet a potenciális ügyfelekkel.

A chatbotok tehát a konverziós arányokat is javíthatják.

 A chatbotok jövője

Egyre több cég dönt úgy, hogy alkalmazza a 21. század legmegbízhatóbb ügyfélszolgálatosait, a vállalkozások modern kori segítőit, a chatbotokat.

A növekvő igények természetesen még komolyabb kihívásokat támasztanak technológia tekintetében is.

Ahhoz, hogy sokan ne idegenkedjen attól, hogy egy robottal beszéljenek, sokkal profibb kommunikációra van szükség, hogy a chatbotok még eredményesebben tudjanak válaszolni a felhasználók által feltett kérdésekre.

A jövő mindenképp olyan chatbotoké, amelyek képesek automatikusan fejleszteni magukat és remekül alkalmazkodnak az adott környezethez.

Ha szeretnél a vállalkozásod, céged szolgálatába megbízható ügyfélszolgálatost, értékes adatokat összegyűjtő robotot állítani, sőt, a weboldaladat magasabb szintre akarod juttatni, potenciális vevőket akarsz szerezni, akkor válaszd a chatbotot!

A céged, vállalkozásod magasabb szintre emelésében pedig állunk rendelkezésedre! Vedd fel velünk a kapcsolatot és indulj el a fejlődés útján!