Hogyan emeld magasabb szintre a cégedet, vállalkozásodat!
Mit szólnál, ha a terméked/szolgáltatásod iránt érdeklődő rögtön fontos információkhoz jutna a weboldaladon?
Mi lenne, ha az ügyfélszolgálati munka egy csapásra leegyszerűsödne?
Mit szólnál, ha a céged az online tájékoztatásban és ügyfélszerzésben is bajnok lenne?
Ez nem egy webes utópia.
Hanem már nagyon is a velünk lévő online valóság.
Írhatnánk úgy is, hogy…
Eljött a chatbotok kora!
Persze, mielőtt Morpheus, Trinity vagy éppen Neo megérkezne a Mátrix című filmből, nem árt tisztázni, mi is az a chatbot, mekkora segítséget tud nyújtani a cégednek, vállalkozásodnak.
Mit tudsz te, chatbot?
A chatbotok már évtizedek óta velünk vannak és cégek sokasága döntött már úgy, hogy komoly üzleti lehetőségek megvalósítójaként tekint rájuk.
A chatbot egy olyan szoftver, amely képes az emberi beszélgetés utánzására, szimulálására.
Persze, a weboldaladra látogató, vagy a messengerben feltűnő érdeklődő nem Platón vagy Hegel tanait tudná a chatbotoddal megtárgyalni, hanem pl. a vállalkozásodról kapna lényeges információkat
Van olyan chatbot, amelynek segítségével
– asztalt lehet foglalni egy étterembe
– színházjegyet lehet vásárolni
– egy mobiltelefon előnyeit, tulajdonságait lehet megtudni
– taxit lehet rendelni
– akciókra lehet felhívni a felhasználókat
– repülőjegyet lehet foglalni
– webáruházas vásárláshoz lehet segítséget kérni
Mindezt úgy, hogy nem kell bepötyögni a telefonszámot, hanem kényelmesen, pár percen belül lehet elérni a célt a chatbottal.
Chatbot tévhitek
1. A chatbot úgy kommunikál, mintha a legjobb barátoddal beszélgetnél.
Itt azért még nem tartunk, még akkor sem, ha a technika az utóbbi évtizedekben hatalmas változásokon ment keresztül.
Te amúgy bejelentkeznél egy online coach-hoz? (Ez egy másik blogcikk téméja lesz)
2. A chatbot csak szöveggel és hanggal kommunikál
Valóban ez a gyakoribb eset, de ma már lehetőség van arra is, hogy a felhasználók kapcsolatba lépjenek a chatbotokkal grafikus interfészen keresztül is.
Milyen chatbot típusok vannak?
Előre megírt (Scripted) chatbotok
Vagy hívhatod őket gyorsválaszos chatbotoknak is. Ezek a robotok előre meghatározott kérdések alapján lépnek kapcsolatba a felhasználókkal.
Pl. a messenger alapú chatbotok.
A témával kapcsolatos kérdéseidre előre beprogramozott választ kapsz, tehát a beszélgetés nem pont a legkreatívabb útvonalakon halad, mégis lényeges válaszokra lelsz.
Ide tartoznak menüalapú chatbotok is, amelyek segítségével a felhasználó kiválaszthatja egy előre meghatározott listából vagy menüből, hogy milyen infókat akar megtudni.
Kulcsszófelismerésen alapuló chatbotok
Ezek a chatbotok már némileg intelligensebbek.
A felhasználó beír egy szót, amire a chatbot megpróbál válaszolni.
A hangsúly a próbálon van, ugyanis nem mindegyik szóra képes reagálni a kedveskedni próbáló chatbot.
Hibrid chatbotok
A kettő az egyben chatbotok.
Ezek a botok a menüalapú és a kulcsszófelismerés alapú robotok elemeit kombinálják. A felhasználó megpróbálhat kulcsszó alapján választ kapni, vagy chatbot menüjéből választ, ha a kulcsszófelismerés nem hatékony.
Kontextusfüggő chatbotok
Itt már a mesterséges intelligencia is képbe kerül.
A chatbotok emlékezhetnek egy korábbi beszélgetésre, ami alapján az adott beszélgetés fonalát előbb felveszi a felhasználó és a chatbot is.
Hangalapú chatbotok
Ezek a chatbotok hanggal válaszolnak a feltett kérdéseidre.
Milyen funkciókra képesek még?
Pl. felismerik a hangodat, fel tudnak olvasni egy szöveget, képeket/videókat tudnak mutatni.
Az Amazon Alexa segítségével (a telefonodra letöltött alkalmazással) mosóprogramokat indíthatsz el, irányíthatod a kávéfőzést, beütemezheted a mosogatógépedet.
Hasonló funkciókra képes az Apple Siri, amellyel akár a klímát is be tudod kapcsoltatni.
Merre tovább, chatbotok?
Mint láthatod, a chatbotok remekül alkalmazhatóak ügyfelek tájékoztatására, lényeges információk közlésére. Ráadásul egyes chatbotok a korábbi beszélgetések fonalát is fel tudják venni.
Azonban a mesterséges intelligenciának is vannak egyelőre korlátai.
A chatbot nem érti a bonyolultabb kontextusokat és a kétértelműséget, szóval egy filozófiai vagy atomfizikai diskurzusba még nem tud bekapcsolódni.
Hogyan hasznosíthatják a vállalkozások a chatbotokat?
Személyre szabott szövegelés
Ha a felhasználók egyedi üzeneteket kapnak, az elköteleződésük varázslatosan megnő. Egy weboldal szövege aranyat érhet, hát még ha egy chatbot ezt megtámogatja és megszólítja a weblapodra látogatót.
Sőt, olyan diskurzusok kialakításra is lehetőség van, amikor a leendő vásárlód egy chatbot segítségével értékes információkra lel, ami megkönnyítheti a vásárlási döntését.
Rátalálás a minősített leadre
Azaz olyan érdeklődőket találhatsz a chatbot által, akik valóban az adott termék iránt kutakodnak.
Így az értékesítő már személyre szabott ajánlattal tudja megkeresni a potenciális ügyfelet.
Online vásárlás
Egy profi chatbot közli a felhasználóval az adott termékkel kapcsolatos infókat, ráadásul képes arra, hogy a szállítással kapcsolatos információkat is megossza.
Vevőszolgálat
Egy chatbotnak nincs szüksége alvásra.
Éjjel- nappal rendelkezésre áll.
Pl. a rendelési szám alapján segítséget nyújt az ügyfélnek.
Milyen előnyei vannak a chatbotok használatának?
Egyszerre több beszélgetés is folytatható
A chatbotok egyszerre akár több száz, ezer felhasználóval is tudnak egyszerre beszélgetni. Nincs foglalt jelzés, idegtépő diskurzus, vagy nehézkes kapcsolatfelvétel.
Költséghatékonyság
A chatbotba egyszer kell befektetni.
Gyors és megbízható választás, ráadásul nincs szükség további alkalmazottak felvételére.
Sőt, a chatbotok csökkenthetik az emberi hibák által okozott roppant költséges problémákat.
Időspórolás
Villámgyorsan válaszol a chatbot. Az biztos, hogy nem mélázik el a kérdésen, hanem rekordidő alatt megadja a választ.
Ez nemcsak az ügyfélnek megnyugtató, hanem akár a cégnél dolgozó alkalmazottnak is, aki az idegesítő beszélgetések helyett fontosabb feladatokra is összpontosíthat.
Proaktív ügyfélkapcsolat
A chatbotok képesek beszélgetéseket kezdeményezni, és nem sértődnek meg azon, ha a látogató egy kecses mozdulattal kiikszeli őket.
Ugyanakkor a botok nyomon követhetik azt is, hogy a felhasználók hogyan használják a weboldalakat. Ezen információk birtokában segíthetnek eligazodni a felhasználóknak a honlapon és választ adhatnak a felmerülő kérdésekre.
A fogyasztói adatok megfigyelése és elemzése
A chatbotok minden egyes beszélgetésről értékes infókat gyűjtenek.
Ezek az aranyvisszajelzések segítenek a vállalkozásoknak a szolgáltatások és a termékek fejlesztésében, vagy éppen a weboldal optimalizálásában.
Tehát a chatbotok nemcsak szövegelnek, hanem közben szorgosan dolgoznak az weboldal sikeréért is. Követik a vásárlási mintákat, pontos visszajelzéseket közölnek arról, hogy pl. vásárlási folyamatnál milyen akadályokba ütközik a felhasználó.
Ügyfélkör bővítése
A chatbotok olyan kérdéseket tehetnek fel és olyan információkat szolgáltathatnak, amelyek meggyőzhetik a felhasználót, hogy érdemes elköteleződnie a vásárlás mellett.
Sőt, olyan infókat szerezhetnek, amelyek segítségével a cég kapcsolatba léphet a potenciális ügyfelekkel.
A chatbotok tehát a konverziós arányokat is javíthatják.
A chatbotok jövője
Egyre több cég dönt úgy, hogy alkalmazza a 21. század legmegbízhatóbb ügyfélszolgálatosait, a vállalkozások modern kori segítőit, a chatbotokat.
A növekvő igények természetesen még komolyabb kihívásokat támasztanak technológia tekintetében is.
Ahhoz, hogy sokan ne idegenkedjen attól, hogy egy robottal beszéljenek, sokkal profibb kommunikációra van szükség, hogy a chatbotok még eredményesebben tudjanak válaszolni a felhasználók által feltett kérdésekre.
A jövő mindenképp olyan chatbotoké, amelyek képesek automatikusan fejleszteni magukat és remekül alkalmazkodnak az adott környezethez.
Ha szeretnél a vállalkozásod, céged szolgálatába megbízható ügyfélszolgálatost, értékes adatokat összegyűjtő robotot állítani, sőt, a weboldaladat magasabb szintre akarod juttatni, potenciális vevőket akarsz szerezni, akkor válaszd a chatbotot!
A céged, vállalkozásod magasabb szintre emelésében pedig állunk rendelkezésedre! Vedd fel velünk a kapcsolatot és indulj el a fejlődés útján!