december 9, 2021

Inbound marketing és tartalommarketing – kéz a kézben jár?

Ha a tartalommarketing szó hallatán nem érzed a szemöldökhúzogatás gyors kényszerét, akkor jó, ha tisztában vagy az inbound marketing fogalmával is. Ugyanis az inbound marketing és a tartalommarketing nem lehet meg egymás nélkül. Létezik egy olyan alapigazság, ami viszont mindkettőre igaz: aki megfelelő stratégia nélkül vág bele bármelyikbe is, jó eséllyel belebukik.

Rengeteg vállalkozás szekálja a potenciális ügyfeleit.

De tényleg.

Ők azonban ezt kikérik maguknak. Ilyet nem tesznek.

Lehet, hogy ők ezt nem szekálásnak, piszkálásnak hívják, csak reklámnak, idegesítő és rosszkor rossz helyen felugró bannernek (éppen, amikor bombát hatástalanítanának) vagy tv-reklámnak a kedvenc filmjük kellős közepén.

Mégis ez a megoldás papagájként rikácsolja folyton folyvást, hogy van egy (állítólag) szuper termékük, szolgáltatásuk.

Dobpergésszerűen közlik velem, hogy ezt vegyem meg, mert jobb, klasszabb, olcsóbb, hasznosabb, mint a másik és tudom vagy nem tudom, de nekem bizony erre van szükségem.

Semmi eretnekség nincs abban, hogy a termékünket és szolgáltatásunkat el akarjuk adni. Végtére is ezért hoztuk létre; főleg, ha piacképes, egyértelműen értékes is.

Tehát valakinek, valamire, valamiért hasznos, előnyös, értékes.

„Jut eszembe…”– hogy egy klasszikust idézzek a ballonkabátjában, nekem erre viszont a tv előtt, a dugóban ücsörögve vagy egy webes cipővásárlás közben éppen nincs szükségem.

DE az is lehet, hogy az adott probléma nem is aktuális nálam (az volt 2 hónapja, akkor hol voltál?)

marketing

Hogyan pályázol a figyelmemre, rosszul?

Amikor reklámoddal rosszkor rossz helyen piszkálsz, hasonló szituációban érzem magam, mint egy rossz randi kellős közepén.

Voltál már olyan randin, ami igazán kényelmetlen volt, szinte hátborzongató?

Tudod, az a randi, ami később beárnyékolta az egész napodat: tolakodó kérdésekkel bombáztak, te pedig üres tekintettel néztél előre, szinte egyhelyben vergődtél. A randi, ahol nem csak az öltönyöd izzasztott meg és alig vártad, hogy vége legyen.

A másik oldalról: volt valaha olyan randid, ami csak úgy csúszott, mint kés a vajon?

A randi, ahol azonnal ellazultál, amint rád mosolyogtak és viccelődtek veled. Kevésbé tűnt fárasztó kérdezz-feleleknek, inkább egy jó beszélgetésnek. A randi azt a reménysugárt éreztette veled, hogy lehetőséged lesz ilyen nagyszerű emberrel hosszabb távon is kapcsolatban élni.

A marketing megközelítésekre nagyjából ugyanilyen módon tekinthetünk.

A hagyományos marketing egy kicsit olyan, mint az első randiélmény. Függetlenül attól, hogy nem az idegesítő szórólapok, reklámok, bannerek, plakátok formájában jelenik meg a retinád előtt.

Az inbound marketing nagyon hasonlít a második randi forgatókönyvéhez. Ahol a segítő szándékú tartalom és hasznos információk lehetővé teszik az emberek számára, hogy kapcsolatba lépjenek egy vállalkozással.

Ez utóbbi vonzza az embereket, nem pedig zaklatja.

Mert amikor a dugóban ülve a gyermekemért sietek az óvodába, akkor a plakátod megköveteli tőlem a figyelmem (nincs választási lehetőségem).

Olvasnék egy cikket vagy egy hírt a neten, de az oldalon a felugró hirdetésed tolakszik az arcomba.

Meghallgatnám a kedvenc Vivaldi összeállítást a Youtube-on, de vágom a másodperceket, hogy mikor ugorhatom át a hirdetésed, aminek az első 5 másodpercét már betéve tudom.

Piszkálsz.

A rengeteg rám zúdított információval pedig a figyelemhiányom erősíted.

Ez utóbbi a hatékony marketingkommunikáció ellensége.

Képzeld csak el a következőt:

  • Ébredéskor bekapcsolom a telefonom, hogy megnézzem, hogy van-e valami új a Facebookon, Instagramon.
  • Bekapcsolom a tv-t, ahol a reggeli műsort megszakítják a reklámok, a munkába menet a rádióban szól a reggeli beszélgetős műsor.
  • A munkahelyen csörög a telefon. Állandóan.
  • Napközben megpróbálok egy webáruházból cipőt rendelni és már az esti filmet tervezem.

Nem tudok minden információra odafigyelni, ami szembejön velem. Kialakul bennem a reklámvakság.

Miért rossz ez neked?

Mert egyszerűen nem veszlek észre.

tartalom marketing

Hogyan győzheted le a reklámvakságomat a leghatásosabban?

Olyan „reklámot” készítesz nekem, amit nem akarok szelektálni.

Egyszerűnek hangzik.

Most jön a bonyodalom.

Tegyük fel, hogy a terméked a gerincjóga.

Ha éppen nem fáj a derekam és amúgy is van egy jól bejáratott és szeretett testmozgásom, nem érdekel a gerincjóga.

Ilyenkor a reklámod számomra piszkálás, zaklatás, idegesítő tolakodás lesz.

Azonban, ha már hetek óta küzdök a derékfájdalommal, amire megoldást keresek, akkor örülök annak, ha szeretnél meggyőzni a gerincjóga előnyeiről és arról, hogy hogyan könnyíti meg hosszú távon a mindennapjaimat ez a testmozgás (és arról is meggyőzöl, hogy ez bizony nem csak az).

Ez már segítség.

Akkor adod nekem a „a reklámként hívott valódi segítséget”, amikor látni szeretném – amikor kérdésem vagy problémám van.

Lehet, hogy szükségem van a termékedre, csak nem ott fogom keresni, ahol te gondolod.

Hogy jön ehhez ide tehát az inbound marketing?!

marketing strategia

Az inbound marketing és a tartalommarketing nem lehet meg egymás nélkül

Ha nem vagy tisztában a fogalmakkal, nem fogsz tudni stratégiában gondolkodni.

A megnyugtató információ viszont az, hogy még a szakemberek is keverik a fogalmakat.

Helyre nem rakott információkkal, a hatékonyság romolhat, mert fontos elemek kimaradhatnak a „képletből”. Ha a hatékonyság romlik, az eredmények elmaradnak, akkor csalódhatsz a tartalommarketingben és az inbound marketingben, és emiatt lemondasz egy klassz lehetőségről.

A tartalommarketing és inbound marketing definíciója háza táján számos szakértő próbál tiszta vizet önteni a pohárba.

Egyesek a tartalommarketinget egy megközelítési módnak tekintik, az inbound marketinget pedig ezen megközelítési mód jól felépített módszertanának.

Az inbound marketing nem egy superman, egy általános csodapirula, az általános eszköztárával, hanem egy stabil vevőgeneráló módszer.

A tartalommarketing része az inbound marketingnek, de ami fontosabb, hogy nincs inbound marketing tartalommarketing nélkül.

A tartalommarketing olyan kommunikációt valósít meg, amely során úgy beszélsz az ügyfeleiddel, vásárlóiddal és az érdeklődőkkel, hogy nem akarsz nekik minden percben és minden áron eladni.

Olyan marketinget folytatsz, ahol nem nyomulsz, piszkálódsz és zaklatsz. A „tipikus” reklámozás helyett segítséget, információkat adsz, ennek következtében pedig jóval tudatosabb és tájékozottabb ügyfeleid lehetnek.

Tehát a tartalomstratégiád alapvető lényege az a felfogás, hogy vállalkozóként folyamatosan értékes, hasznos, tájékoztató információkkal látod el a potenciális ügyfeleidet,

….és emiatt, ismétlem emiatt

jutalmaznak meg a figyelmükkel, döntéseikkel, hűségükkel és azzal, hogy végül ügyfeleid lesznek.

Miért fontos, hogy értsd a tartalommarketing és inbound marketing közötti különbséget?

A marketingesek többnyire a tartalommarketinget az inbound alá sorolják. Neked annyit kell tudnod, hogy cél tekintetében mindkettő ugyanoda visz.

Joe Pulizzi fogalmaz úgy, hogy a tartalommarketing olyan stratégiai marketingszemlélet, amely során folyamatosan értékes és releváns tartalmakat hozol létre, majd terjesztesz annak érdekében, hogy egy pontosan meghatározott közönség figyelmét felkeltsd és megtartsd – és ezzel aztán nyereséges fogyasztói reakciókat érj el.

Rick Burnes viszont úgy jellemzi, hogy a tradicionális marketing (ezt nevezik outboundnak) fókuszát arra helyezi, hogy a vállalkozásod (a cég) megtalálja a vevőit. Az inbound marketing viszont arra apellál, hogy a vevők találják meg a céget.

A marketingkommunikációddal és tartalmaiddal tehát olyan értéket, hasznot és segítséget gyártasz, amit a vevők aktívan keresnek.

Az inbound marketing aktívan használja a tartalommarketing-eszközöket. Céljaidnak megfelelően azonban te döntöd el, hogy milyen súllyal essen latba a tartalommarketing ill. inbound tevékenységedben a salesorientáltság, a márkaépítés.

A tartalommarketing inkább egy szemlélet (megvannak a maga eszközei), az inbound inkább egy eszköztár (de erősen tartalmi szemlélettel). Mindkettő tehát erősen tartalomcentrikus.

Az inbound marketinget használva a vállalkozásodat blogokkal, podcastekkel, videókkal, e-könyvekkel, hírlevelekkel, white paperekkel, keresőoptimalizálással és egyéb tartalommarketing eszközökkel reklámozod.

Magában foglalja a teljes marketing-értékesítési folyamatot.

Az értékadás ugyanis örök.

A „tartalom” pedig mindig az, amit az emberek saját akaratukból fogyasztani szeretnének – és nem pedig te fizetsz azért, hogy a tartalmat az emberek fogyasszák (ez ugyanis már a hirdetés).

A tartalommarketing és az inbound marketing egy stratégiai szintű marketingszemlélet.

A gyakorlatban nem elég csupán egy inbound marketing eszközt használni, a hosszú távú és igazán tapintható sikerhez a különböző stratégiák összehangolt és tudatos használatára van szükség:

  • tehát a tartalomra,
  • a SEO-ra, keresőmarketingre,
  • a folyamatos mérési eszközökre, a mindenre kiterjedő analitikára.

A tartalommarketing sosem taktikai szintű, hanem stratégiai alapokon nyugszik. Ahol búcsút intesz a kampányszemléletnek, folyamatosan olyan tartalmakat hozol létre, amelyekre az ügyfelek kíváncsiak.

Áltában, ha inbound marketingbe kezdesz, akkor a blog gyakorta az első lépés, a tartalomkészítés.

Ehhez két fontos kezdeti feladatod lesz:

  • Tudnod kell, hogy kihez szólsz (bayer persona felállítása).
  • Meg kell határoznod a tartalom USP-jét. Tehát a tartalmad miben más (tartalom fő témái, résztémái, terjesztési mód, hangvétel stb.), mint a hasonló témákkal foglalkozó tartalmak és miért éri meg az olvasóknak fogyasztani őket.

Mit kell tudnod az inbound marketing kapcsán egyetlen mondatban?

Inkább vonzd a potenciális ügyfeleidet, mintsem tolakodó reklámokkal bombázd őket. Ez magában foglalja a tartalomgyártást is.

Arra biztatlak, hogy soha ne tekints készként a marketingstratégiádra és mindig keresd azokat a lehetőségeket, amelyekkel még eredményesebben kommunikálhatsz, léphetsz kapcsolatba a követőiddel, a célcsoportoddal vagyis amivel még több bevételt termelhetsz.

A cikkben bemutatott szemlélettel nagyobb eséllyel tovább javíthatod a hatékonyságodat. Beszéljünk róla? Csak kattints ide és vedd fel velünk a kapcsolatot.