Honnan tudhatod, hogy jó-e a webes tartalmad? A bizonytalanság rángatja önbizalmunkat oly gyakran még egy valid termék, egy konzekvensen képviselt márkakommunikáció mellett is. Íme 3 egyszerű, de gyakorlatias lépés, amivel látványosan javítható a tartalmaid olvasottsága.
A tartalomírás egy márka marketingtevékenységében nem egy sík terep, hanem időnként lankás, néha pedig nagyon meredek emelkedő.
Vannak időszakok, amikor megújulásra van szükség a tartalmak írása során is. Legyen szó blogtartalmakról, közösségi média tartalmakról vagy honlapszövegről.
Habár a szövegírás a közönségtől, a céltól és a formátumtól függően mindig változik. Például egy Instagram-bejegyzés szövegírása teljesen más, mint egy blogbejegyzés szövegírása.
Könnyű felismerni a jó szövegírást, ha látjuk.
Valójában számos olyan jellemzője van, amely igazán elválasztja a kiemelkedő írást a többitől.
A hatásos szövegírás receptjéről már korábban is írtunk.
Az alapok szilárdan állnak?
Általában egy ideális weboldal megfelelő mennyiségű információt szolgáltat az olvasónak: tehát nem túl keveset, de nem is túl sokat.
Az olvasó mindig a figyelmével szelektál és rendszerint fókuszál.
Tehát ha az alapokkal: címek, alcímek, képek, idézetek, átlátható, tagolt és releváns tartalom használatával tisztában vagy, hogy a kíváncsiságot és a tudásvágyat fenntartsd; akkor jöjjenek a különleges elemek.
Ne csak figyelemfelkeltő legyél: kínálj előnyt
Általában az erős címsorok konkrét információkat tartalmaznak.
Apró morzsákat szórnak, de sosem mondják el az egész történetet. A címsorok prezentálják, keretezik és kontextusba helyezik a tartalmat.
A főcím a tartalom kulcsfontosságú mozgatórugója. Az első benyomás az olvasók számára az infót tartalmazó cikkel kapcsolatban.
A legjobb címek arra késztetik az olvasókat, hogy folytassák az olvasást. De hogyan teszi ezt az előnyt kínáló direkt címsor?
Minden történetnek számtalan szöge létezik – a kiváló szövegírók mindig megtalálják azt az egyet, amelyik a leginkább visszhangzik.
Hiába hasznos a tartalom, ha ez nem derül ki a címéből. A tartalom hasznot ígér?
Kíváncsiságot kelt bennünk?
Az előnyt kínáló, direkt címsorok a figyelemfelkeltés mellett mindig egy értéket kínálnak az olvasónak, és célcsoportot is szűkítenek (előkvalifikálnak).
A legjobb címmel leválogathatod az olvasókat. Ezzel növelheted az esélyt, hogy akik megnyitják a cikket, nagyobb arányban olvassák is azt végig. A cikk címe előkvalifikálja, vagyis leválogatja az olvasókat.
A direkt címsor, előnyt kínálva például:
- [szám] valamilyen [jelző] módszer/eszköz/mód/út, hogy megszerezz/megoldj/véghez vigyél valamit
10 mód, hogy költséghatékonyan utazz idén nyáron
7 egyszerű trükk, amivel feldobhatod a régi IKEA bútorod
5+1 módszer, hogyan növeld a megtakarításaid
A 4 legjobb eszköz a megrendeléseid nyomon követésére Excel nélkül
- Hogyan csinálj/érj el valamit, [egy gyakori fájdalompont] nélkül
Hogyan vesd el a paradicsompalántáid a gyors növekedés érdekében?
Hogyan hirdess a Facebookon pénzszórás nélkül?
Hogyan utazz egzotikus helyszínre nem várt meglepetések nélkül?
A címsorokban nemcsak előnyt kínálsz, de megoldást is. Ha foglalkoztat valakit az adott probléma és annak megoldása, akkor az információd is hasznos lehet a számára.
Ha tudod az olvasók fájdalompontjait – máris előnnyel indulsz. Nincs tudásuk? Pénzük? Idejük? Energiájuk? – a tartalmad segíteni fog azt megoldani.
Ismerd meg közönséged. És használj kulcsszavakat a címsorban, hogy a keresőoptimalizáláson (SEO) keresztül forgalmat generálj a cikkednek.
Zeigarnik-hatással rászoknak a tartalmaidra
Ez egy biztos módszer, hogy elolvassák a következő cikkedet.
Ha tippelnem kéne, te sem hagytál még félbe egy 13 részes thrillert a felénél, vagy szálltál ki egy videójátékból a 3. szintnél.
Mindenben a „100%-ban kész/teljesítve” kiírást keressük. Az agyunk nem kedveli a „befejezetlent”.
A filmekben is jellemző, hogy az epizódokat egy-egy váratlan cselekmény kellős közepén hagyják abba azért, hogy várd a következő részt. Az előzetesekből szándékosan kimarad a „lényeg”, a helyzet kimenetele pedig mindig megoldatlan marad.
A producerek a kritikus részletek elhagyásával felkeltik a figyelmünket.
A befejezetlen által keltett feszültség megszűntetésének kényszere vezet minket a következő lépéshez. Ez a jelenség a Zeigarnik-effektus, amely az emberi agy működésével áll összefüggésben.
Kihasználható jelenség egy tartalom megírásakor is.
A Zeigarnik hatás kihasználásával létrehozhatod a „cikksorozatok” varázsát. A cikksorozatban ugyanis szétszeded a tartalmaidat, és hiányt keltesz.
Az olvasók várni fogják a következő részeket, mert csak úgy ismerik meg a teljes történetet, a kész folyamatot.
A folytatásos tartalom akár egy folyamatszerű teljes szakmai tartalom is lehet, ahol a különböző fázisok egymásra épülnek.
Kerüld a zsargont és beszélj hozzám
Azt is írhatnám, hogy légy emberi.
Kerüld a zsargont.
Úttörő. Forradalmi. Üzleti megoldások. Iparági bevált gyakorlatok.
Szerintem már a második kifejezésnél elveszítetted a figyelmed.
Amikor azon gondolkodsz, hogy mi az igazán különleges a cégedben, termékedben vagy szolgáltatásodban, könnyen elkövetheted a hibát, hogy belecsúszol a zsargonba vagy a túlzásokba.
A jó szövegírás emberi hangon beszél az olvasóval.
A jó tartalom a lényegre tér – és ez azt jelenti, hogy ki kell hagyni belőle a túlzott kifejezéseket, és át kell fogalmazni a mondatokat, hogy közvetlenebbek legyenek.
Az olvasóknak roppant fontos a tisztánlátás.
Felhasználói tartalmak esetén, a termékeid meghatározásánál vállald fel a stílusod, a küldetésed, a munkafolyamataidat, és máris jó eséllyel növelted az olvasottságot.
Kerüld a bennfentes nyelvezetet.
Magyarázd meg a bonyolult vagy hiánypótló kifejezéseket.
Egy jó webszöveg az olvasó számára ismerős szavakat használ. Az olvasók a jelszavakat keresik.
Amikor látják ezeket a szavakat, kattintanak, és cseleksznek.
A hatásos tartalom a kapcsolatépítésről szól, az olvasóddal kialakított kapcsolatról. Ha úgy érzed, más jobban csinálna, jobban ért hozzá vagy nincs rá kapacitásod, szervezd ki. Ebben segít a szövegírás szolgáltatásunk.